چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 261155

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه، گفت: اگرچه تفاوت چندانی به لحاظ ترکیب شیمیایی بین نمک دریا و نمک یددار وجود ندارد و سدیم و کلر عناصر اصلی هر دو هستند، اما با توجه به میزان ناخالصی های نمک دریا، میزان ید نمک دریا بسیار اندک است.

از فواید نمک یددار تا زیان های نمک دریا

سلامت نیوز:کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه، گفت: اگرچه تفاوت چندانی به لحاظ ترکیب شیمیایی بین نمک دریا و نمک یددار وجود ندارد و سدیم و کلر عناصر اصلی هر دو هستند، اما با توجه به میزان ناخالصی های نمک دریا، میزان ید نمک دریا بسیار اندک است.

به گزارش سلامت نیوز ،به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «مهدیه فرید» با بیان اینکه نمک دریا از تبخیر آب دریا حاصل می شود، تصفیه نمی شود و دانه های درشت تری دارد و به ذائقه بعضی ها خوش تر است؛ اضافه کرد: به تازگی در مورد خواص حیاتی نمک دریا تبلیغات زیادی می شود، اما باید در نظر داشته باشیم با آلودگی آب دریا به مواد شیمیایی و سمی مانند فلزات سنگینی همچون آرسنیک، جیوه و سرب، غلظت این آلاینده ها در نمک دریا بالا است.

او وجود ناخالصی های موجود در نمک تصفیه نشده مانند نمک دریا را موجب بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی و در مواردی ایجاد مسمومیت شده دانست و افزود: مصرف این نوع نمک حتی می تواند باعث ممانعت در جذب آهن بدن شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به مضرات فراوان نمک دریا ادامه داد: افزود: در نمک بهداشتی یددار که میزان ید آن از سوی کارخانه تنظیم می شود، تامین ید موردنیاز بدن امکان پذیرتر است.

«فرید» با اشاره به اینکه بر اساس آزمایش های انجام شده، نمک دریاچه ارومیه فاقد ید است و هرگونه تبلیغ راجع یددار بودن نمک ارومیه تقلب محسوب می شود، گفت: نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد، زیرا نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می ‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha