یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 26166
سلامت نیوز :یك متخصص تغذیه گفت: كودكان روستایی به دلیل استفاده بیشتر از تنقلات و غذاهای كم‌ارزش 1،5برابر چاق‌تر از كودكان شهری هستند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس افزود: یكی از معضلات اصلی در جامعه امروزی در بحث سلامت افزایش وزن و چاقی است كه بروز بسیاری از بیماری‌های متابولیك مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت ارتباط مستقیم با اضافه وزن و چاقی دارد.

وی گفت: روزانه 800 نفر در ایران جان خود را از دست می‌دهد كه بیش از 300 نفر از آنان به دلیل بیماری‌های قلبی و 100 نفر آنان به دلیل سرطان است.

این متخصص تغذیه افزود: برای درمان چاقی و اضافه وزن می‌توان شیوه زندگی را اصلاح كرد. مصرف غذاهای آماده، پرچرب، پرنمك و شیرین دلیل اصلی اضافه وزن و چاقی است.

صفوی اضافه كرد: مصرف غذاهای آماده نیز روند صعودی دارد كه می‌تواند زمینه ساز چاقی باشد. چاقی در استان تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز و مشهد بیشتر دیده می‌شود و نرخ آمار چاقی در این استان‌ها دو رقمی شده است كه می‌تواند زنگ خطری باشد.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: چاقی یكی از عوامل خطری است كه باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود به طوری كه افزایش شیوع چاقی در كشورهای در حال توسعه باعث نگرانی نظام سلامت شده است.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: خوردن سریع غذا باعث بروز رفلاكس معده می‌شود و غذاهای جویده نشده وارد سیستم گوارش می‌شود كه سوء هاضمه ایجاد می‌كند، استفاده از لقمه‌های كوچك می‌تواند از بروز این مشكل پیشگیری كرد.

صفوی اضافه كرد: مصرف آب باعث دفع سموم بدن می‌شود. البته خوردن آب در حین غذا سبب حجیم شدن معده و چاقی افراد می‌شود.

وی گفت: 65 درصد بدن انسان از آب تشكیل شده است. آب برای شادابی پوست بسیار اهمیت دارد و باید 6 تا 7 لیوان در روز آب خورده شود.

وی گفت: چاقی نوجوانان نیز یكی از معضلات مهمی است كه باید بیشتر به آن اندیشید. راهكار حل این مسئله می‌تواند اصلاح شیوه زندگی باشد و پیاده‌روی یكی از روش‌هایی است كه باید در برنامه زندگی روزانه افراد قرار گیرد.

صفوی افزود: عوامل زیادی در بروز چاقی نوجوانان نقش دارد كه می‌توان به عدم تحرك كودكان، مصرف بیش از حد غذا، چاقی والدین مخصوصاً مادر كودك، سطح تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی و رفتار‌های بهداشتی‌ تغذیه‌ای اشاره كرد.

وی گفت: شیوع چاقی و اضافه وزن در مناطق روستایی مجموعاً 1،5 برابر بیشتر از كودكان شهری است. شیوع اضافه وزن دختران در سنین بلوغ 13،7 درصد و شیوع چاقی 5،1 درصد است. بیشترین چاقی در گروه سنی 12 ساله‌ها و كمترین آن در 14 ساله‌ها است.

این متخصص تغذیه افزود: كودكان روستایی به دلیل اینكه بیشتر غذاهای كم‌ارزش مصرف می‌كنند بیشتر از كودكان هم سن و سال شهری خود در معرض چاقی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha