سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 262070

طرح تحول سلامت در زمان وزیر سابق بهداشت و با هدف کاهش هزینه‌های درمانی برای مردم و افزایش دسترسی به دارو و امکانات پزشکی آغاز شد و با تغییر این وزیر، این طرح که برای چندین سال نتوانسته بود به صورت کامل اجرا شود، مورد بررسی قرار گرفت.

بخش عمده طرح سلامت اجرا نشده است

سلامت نیوز:طرح تحول سلامت در زمان وزیر سابق بهداشت و با هدف کاهش هزینه‌های درمانی برای مردم و افزایش دسترسی به دارو و امکانات پزشکی آغاز شد و با تغییر این وزیر، این طرح که برای چندین سال نتوانسته بود به صورت کامل اجرا شود، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،این وقفه در شرایطی اتفاق افتاد که کشور دچار نوسانات در ارزش پول ملی بود و از طرفی تحریم‌ها دسترسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی را محدود کرده است. سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه نخستین هدف ما از اجرای طرح تحول نظام سلامت حذف هزینه‌های کمرشکن درمان بود به افزایش ناگهانی معادل ریالی قیمت ارز و تحمیل هزینه‌های کمرشکن به مردم، گفت: یکی از پیشنهادات ما به رئیس جمهور این بود که بیماران را دریابیم و هزینه‌های کمرشکن‌شان را کاهش دهیم. بنده به عنوان سرپرست وزارت بهداشت و در آینده به عنوان وزیر بهداشت می‌کوشم، این طرح را با شدت و حدت بیشتری ادامه دهم. در واقع طرح تحول نظام سلامت اصلی‌ترین اقدام وزارت بهداشت خواهد بود، به‌ویژه باید در پکیج‌های بازنگری شده منطقی کمک کنیم. سعید نمکی ادامه داد: مردم سلامت‌ خود را به ما سپرده‌اند و نباید از حقوق بیمار گذشت.

نهادینه کردن نظارت مبتنی بر دستورالعمل مدون اولین کاری است که باید انجام دهیم. همچنین امور نظارت باید از سلیقه شخصی دور شود زیرا این آفت سیستم خواهد بود. سرپرست وزارت بهداشت گفت: اگر چارچوب ساختار مدون و هوشمند باشد و نظارت وجود داشته باشد، سوء استفاده‌های احتمالی کم می‌شود، البته باید در زمینه شیوه نظارت‌ها نیز دقت زیادی انجام شود.

باید سعی کنیم، مشکلات درون خانواده را به بیرون نکشانیم. زیرا جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی پاکیزه‌ترین هستند. کم عقلی است که شکایات درون این خانواده را به بیرون ببریم و از همه می‌خواهم به این موضوع توجه کنند.به گزارش ایرنا، نمکی با بیان اینکه همه راهکارها باید به سمتی باشد که جامعه شریف پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی از جاهای دیگر تحقیر نشوند، توضیح داد: البته افرادی وجود دارند که سوء استفاده مالی کرده و به مردم بی‌احترامی می‌کنند و کرامت انسانی را مدنظر قرار نمی‌دهند و باید با این افراد برخورد شدیدی انجام شود.

نظام مالی پرداخت نیز باید اصلاح شود. تعرفه‌ها را باید اصلاح کنیم، زیرا رومیزی و زیرمیزی معلول نظام تعرفه غیرمنطقی است که با واقعیت‌های اقتصادی کشور مطابق نیست و برای کاهش تخلفات باید این موضوع را مدنظر قرار داد. نمکی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، طرح وزیر خاصی نیست، بلکه طرح دولت روحانی است، گفت: قطعا با رابطه‌ای که با دوستان‌مان در سازمان برنامه و بودجه و همکاران وزارت بهداشت داریم، امیدواریم بتوانیم در تخصیص منابع مناسب، تلاش کنیم، ضمن اینکه برای سال ۱۳۹۸ بودجه‌ای که دوستان با همه مضیقه‌های کشور برای وزارت بهداشت گذاشته‌اند، بودجه‌ای است که پاسخگوی حداقل نیازهای مجموعه خواهد بود.


 ارتقای سطح بهداشت جامعه با طرح سلامت
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت به روز نشده و به راه قبلی خود ادامه می‌دهد به «آرمان» می‌گوید: بحث این است که طرح تحول سلامت یک مجموعه بود که بخشی از آن اجرا شد و بخش‌هایی باقی مانده است؛ مانند پرونده الکترونیک و سیستم ارجاع، پزشک خانواده،راهنمای بالینی و بسته خدمات درمانی، که باید اجرا شود و با اجرا شدن آنها هزینه‌های اضافی مانند مراجعه به متخصص فوق تخصص و استفاده از آزمایشگاه و... کمتر خواهد شد.

به گفته احمد همتی هزینه‌هایی که برای این منظور پرداخت می‌شود بیشتر در جهت اجرای پزشک خانواده و سیستم ارجاع است. وی ادامه می‌دهد: این روند به جای اینکه مصرف دارو را یا هزینه‌های پاراکلینیک را افزایش دهد، سطح بهداشتی جامعه را ارتقا می‌دهد. هنوز بخش‌های عمده‌ای از طرح تحول سلامت اجرایی نشده است باید اجرایی شود تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان کندی عملکرد وزارت بهداشت را یکی از دلایلی دانست که تا به امروز این طرح به صورت کامل اجرا نشده است و توضیح می‌دهد: همین مساله باعث شد، هزینه‌های وزارت بهداشت و درمان هم افزایش پیدا کند. از طرفی دولت تعهدات خود در بخش مصوبات بودجه‌ای را انجام نداده است. از طرفی 10 درصد هدفمندی که باید کامل پرداخت می‌شد، پراخت نشده است، همچنین یک درصد ارزش افزوده پرداخت نشده است.

اینها باعث شده که طرح از دو سو تحت فشار باشد و نتایجی که باید را هنوز به دست نیاورده که امیدواریم بعد از این اتفاقات این مسائل حل شوند و ما بتوانیم طرح را به صورت کامل اجرایی کنیم. طولانی شدن اجرای طرح تحول سلامت در شرایطی اتفاق می‌افتد که نوسانات ارزی امکان دسترسی بیماران به دارو و امکانات پزشکی را محدود کرده و جامعه در شرایط سختی از نظر سلامت قرار گرفته است. همتی درباره لزوم توجه هرچه سریع‌تر به موضوع تسهیل دسترسی مردم به امکانات سلامت می‌گوید: در مواردی که نیاز بود حتی بودجه اضافی مانند بودجه هشت هزار میلیارد تومانی یا 500 میلیون یورویی که اخیرا تصویب شد به این طرح اختصاص داده شده است. این بودجه‌ها به تدریج پرداخت می‌شوند و اخیرا موارد سیستماتیک مورد نیاز را به اتفاق مسئولان وزارت بهداشت تصویب کردیم. این برنامه‌ها باید ادامه پیدا کند و دولت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان و تمام مسئولانی که در ارتباط هستند باید وارد کار شوند تا این طرح بتواند به اهداف تعیین شده اش برسد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha