چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 263880

رئیس جمهوری به وزیر کشور دستور داد تا همه امکانات برای رسیدگی به مشکلات سیل در جنوب و غرب کشور را بسیج کند. «حسن روحانی» به عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد تا ستادی از مسئولان وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌های مرتبط را تشکیل دهد و روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر و همچنین رسیدگی به مناطق سیل زده را از نزدیک نظارت و مدیریت کند.

عملیات امداد و نجات سیل زدگان از جنوب تا غرب

سلامت نیوز:رئیس جمهوری به وزیر کشور دستور داد تا همه امکانات برای رسیدگی به مشکلات سیل در جنوب و غرب کشور را بسیج کند. «حسن روحانی» به عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد  تا ستادی از مسئولان وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌های مرتبط را تشکیل دهد و روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر و همچنین رسیدگی به مناطق سیل زده را از نزدیک نظارت و مدیریت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،روحانی همچنین آمادگی کلیه دستگاه‌های ذیربط و تمهید پیش‌بینی‌های لازم برای به حداقل رساندن خسارات و بویژه آمادگی و هماهنگی کامل نیروهای امدادی و هلال احمر را مورد تأکید قرار داد.دستور رئیس جمهوری به دنبال سیلی بود که تا به امروز حداقل 4 استان را درگیر و چند روستا را در خوزستان تخلیه کرد. «علی خدادادی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از تشکیل دو اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت 500 نفر در روستاهای «آهو دشت» و «سید خلف» شوش خبر داد. یک اردوگاه 320 نفری هم برای مردم روستای «بنه عاطی» دزفول برپا شد.

سیل بیش از هرچیزی به زمین‌های کشاورزی خسارت زده و تلاش‌های کشاورزان را نقش بر آب کرده است. اهالی برخی از روستاها با ایجاد بند قصد دارند حادثه را کم هزینه‌تر کنند. آنها سعی می‌کنند دام‌ها را از حادثه سیل بگذرانند و به جای امنی برسانند.باز شدن دریچه‌های سد دز و افزایش دبی رودخانه، هم زمین‌های کشاورزی 22 روستای شعیبیه شوشتر را غرق و بسیاری از خانه‌ها را خالی از سکنه کرده! اهالی می‌گویند خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی نه به سرعت سیل می‌رسد نه از پس وسعت و بزرگی آن برمی آید! سیل در شهر دزفول هم دو چهره متفاوت پیدا کرده است.


معابر شهری را در برخی از نقاط از شهروندان گرفته اما با جاری شدن در رودخانه دزفول، شهروندان بسیاری را به تماشای ساحل رودخانه پرآب شهر کشانده! محاصره منطقه رُفیع، سیل اعتراضات اهالی آن را به سمت «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان که به رُفیع در دشت آزادگان آمده بود، برد. آنها بیش از هرچیزی معترضند چرا برای حفاظت از «بند»‌ها تجهیزات لازم وجود ندارد. در نهایت هم مردم دشت آزادگان جمع شدند تا با مرمت بند از خسارت بیشتر جلوگیری کنند. بارندگی در دشت آزادگان به تخریب دو سیل بند منجر شد. «حمیدرضا خدابخشی» کارشناس آب نیروی خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» عدم رسیدگی به آب بند‌ها را مهمترین دلیل سیل خسارت‌بار در خوزستان می‌داند.


بخشی از اداره پارک ملی دز هم زیر آب رفت و  وسایل آن با کمک «اسب» تخلیه شد. البته «رضا قپانچی پور» رئیس اداره پارک ملی از سلامت گوزن‌های زرد خوزستان در این پارک ملی خبر می‌دهد. او می‌گوید: «با توجه به رصد پیش‌بینی‌های هواشناسی، خوشبختانه از قبل، یک تپه بلند برای گوزن‌های زرد ایرانی در محدوده پارک جانمایی شد و از این بابت نگرانی برای سلامت این حیوانات وجود ندارد.» تعدادی از گوزن‌های زرد خوزستان در سیل سال‌های اخیر کشته شدند! از زیستگاه دز به عنوان تنها باقی‌مانده جنگل‌های گرمسیری جهان نام می‌برند. شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان هم در اطلاعیه‌ای از شهروندان خواسته کاهش دبی موقت رودخانه دز را باور نکنند و هنگام استقرار در حاشیه رودخانه مراقب باشند!


 اما سیلاب تنها به خوزستان محدود نمی‌شود. بارش‌ها در لرستان هم حادثه آفرید. بخش‌هایی از شهر خرم آباد را سیل گرفت. فیلم‌های منتشره خبر از جا به جایی مردم محصور در سیل با بیل مکانیکی می‌دهد. خیابان‌های شهر، رودخانه‌ای گل آلود شده‌اند که عبور و مرور شهروندان را سخت کرده است! سیل در لرستان، پلدختر را هم بی‌نصیب از خسارت نگذاشت. «مسعود رضایی» مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از ورود خسارت به منازل مسکونی و مراکز تجاری استان خبر می‌دهد. این خسارت در خرم آباد ساکنان مناطق ساحلی رودخانه «خرم رود» را نشانه رفته است.

رضایی این سیل در لرستان را بی‌سابقه می‌داند و می‌گوید:«با توجه به شدت بارش احتمال خسارت‌زدگی بیشتری به منازل مسکونی و مراکز تجاری می‌رود.» سیل زمستان گذشته لرستان علاوه بر خسارت مالی، خسارت جانی هم در پی داشت. سیلاب براساس پیش‌بینی‌ها برای جنوب خرم آباد نقشه‌های حادثه‌بار بیشتری دارد. بخشی از سیلاب لرستان هم از طریق رودخانه‌ها به خوزستان می‌رسد. هرچند مسئولان آب و منطقه از ورود سیلاب لرستان به این استان جنوبی خوشحالند اما معلوم نیست این ورود چه حادثه‌هایی با خود داشته باشد. همچنین سیل به لرستان محدود نشد و ایلام را هم وارد ماجرا کرد. «سرهنگ رضا همتی زاده» رئیس پلیس راه ایلام از ریزش کوه و مسدود شدن مسیر ایلام به مهران براثر سیلاب خبر داد.  سیل در ایلام تنها به مسدود کردن این مسیر محدود نشد، خساراتی را هم به تأسیسات زیربنایی استان وارد کرد و تعطیلی را هم برای مدارس ابتدایی استان به همراه داشت.


«کریمیان» مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام درباره بارش‌های سیل آسا هشدار داد و از شهروندان این استان غربی خواست که در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی استان به خصوص در شب و در هنگام بارندگی‌های شدید مراقب باشند. او همچنین خواستار اطلاع‌رسانی حادثه‌ها از سوی شهروندان به هلال احمر شد. سیل تا زمان نگارش این گزارش راه ارتباطی 21 روستای کرمانشاه را هم مسدود کرد، روشنایی برق را از 40 روستا و شهر «سنقر» نیز گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha