سیلابی که در خوزستان به راه افتاده و موجب تخلیه ده‌ها روستا در پایین دست سد دز و حاشیه رودهای کرخه و دز شده است روز گذشته با دستور رییس‌جمهوری برای بسیج تمام امکانات و رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل، وارد مرحله جدیدی شد.

مهار خشم آب

سلامت نیوز:سیلابی که در خوزستان به راه افتاده و موجب تخلیه ده‌ها روستا در پایین دست سد دز و حاشیه رودهای کرخه و دز شده است روز گذشته با دستور رییس‌جمهوری برای بسیج تمام امکانات و رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل، وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که از دیروز تیم‌های مردم، یاری ارتش و نیروهای سپاه پاسداران هم برای کمک به شهروندان این مناطق عازم منطقه شده‌اند. بنا بر شواهد موجود اقدامات پیشگیرانه انجام شده موجب شده تا خسارت‌های سال 95 در استان خوزستان بار دیگر تکرار نشود.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از هلال احمر خوزستان که تا زمان تنظیم این گزارش به روزنامه «صبح‌نو» رسید، وضعیت در شهرهای شوش، شوشتر و دزفول پایدار اعلام شد. همچنین آبی که به شهر هویزه رسیده و در خیابان‌ها جاری شده موجب تخلیه منازل شد. این در حالی است که نیروهای امدادی برای احداث و ترمیم سیل‌بندها همچنان در حال تلاش هستند. همچنین 480 بسته غذایی 48 ساعته در روستاهای آلبوعفری، چولانه و حجیه دشت آزادگان توزیع شده است. این در حالی است که مسوولان محلی پیش‌بینی کرده‌اند آب از سوی آلبوعفری شمالی به سوی روستای سویدانی در حال حرکت است و از کنار این روستا رد می‌شود. همچنین در شهرستان شوشتر، تمام سیل‌بندهای مناطق متأثر از سیلاب، بررسی شدند و در نتیجه وضعیت در مناطق سیلابی پایدار است.

دستور مقامات
دکتر حسن روحانی، عصر دیروز بعد از دریافت آخرین گزارش‌ها درباره وضعیت سیلابی که در روزهای اخیر در استان خوزستان و دیگر مناطق اطراف جاری شده است به وزیر کشور دستور داد همه امکانات لازم در استان‌های سیل‌زده و مناطق همجوار برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند. رییس‌جمهوری در این دستور از آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور خواست تا ضمن تشکیل ستادی متشکل از مسوولان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط؛ روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر، و همچنین رسیدگی به مناطق سیل‌زده از نزدیک نظارت و مدیریت شود. به همین منظور آقای محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز به همراه تعدادی از مسوولان
 به مناطق سیل‌زده اعزام می‌شود.


تلاش مسوولان استانی
خوزستان در فصل گرم با مشکلات بسیاری چون خشکسالی و گرد و غبار مواجه است. از همین رو بارش‌های روزهای اخیر موجی از خوشحالی را برای مردم سخت‌کوش این استان به ارمغان آورد. بارش‌های اخیر موجب شده است تا سدهای حوزه آبریز در محدوده جنوب غرب کشور سرریز شوند. همچنین مازاد آب
رها شده موجب احیای تالاب‌های منشأ گرد و غبار در منطقه شده است. روز گذشته نیز خبر رسید که آب اضافه وارد بخش عراقی تالاب هورالعظیم شده است که یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در جنوب کشور است.

با این بارش‌ها امید می‌رود که تابستان سال آینده وضعیت زندگی در خوزستان و استان‌های اطراف وضعیت بهتری داشته باشد. اما از سوی دیگر سرریز شدن سد دز و باز کردن دریچه‌های این سد به‌دلیل پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی پیرامون بارش‌های شدید موجب شد تا روستاهای پایین دست سد در معرض خطر سیلاب قرار بگیرند. آقای کیامرث حاجی‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران خوزستان دیروز درباره وضعیت سیلاب در خوزستان گفت: با توجه به بازدیدها و گزارش‌ها از منطقه، سیل‌بند در تمام نقاط شهر شعیبیه شوشتر، سالم بوده است و تا این لحظه آب به هیچ خانه‌ای وارد نشد.


به گفته وی تقویت سیل‌بندهای شعیبیه از 20 روز پیش با تلاش همگانی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. به گفته حاجی‌زاده اقدامات و جلساتی که از 40 روز گذشته در خصوص مقابله با سیلاب صورت گرفت موجب شد سیلاب ناگوار سال 95 صورت نگیرد. بخش شُعیبیه یکی از بخش‌های تابعه شهرستان شوشتر در استان خوزستان است. این منطقه شبه جزیره‌ای بین رودخانه‌های بزرگ کارون و دز است که این موقعیت باعث شده تا خاک بسیار حاصلخیزی داشته باشد. مجتمع بزرگ کشت و صنعت شعیبیه امام خمینی؟ره؟ در این منطقه قرار دارد.


دیروز معاون سیاسی اجتماعی فرماندار خرمشهر هم اعلام کرد که به دلیل اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سیل تاکنون مشکل حادی در خرمشهر وجود نداشته است. آقای عزیز ساعدی  در این باره اظهار داشت: محکم‌سازی سیل‌بندها و مسدود کردن پل شناور منیخ خرمشهر از جمله اقدامات انجام شده برای پیشگیری از خطرات احتمالی سیل بوده است. همچنین شرایط به صورت مستمر توسط دهیاران و بخشداران تحت نظر است و آمادگی کامل برای اتفاقات احتمالی وجود دارد.

نیروهای نظامی به میدان آمدند
سیلاب خوزستان موجب شده است که نیروهای نظامی نیز با امکانات و تجهیزات لازم برای کمک به مردم وارد میدان شوند. دیروز در این باره خبر رسید که تیم‌های مردم یاری تیپ 392 زرهی نیروی زمینی ارتش به منطقه دشت آزادگان اعزام شده‌اند. این نیروها پس از تماس استاندار خوزستان در قالب دوگردان به منطقه اعزام شدند. به گفته سرهنگ حسینی فرمانده تیپ 392زرهی، طرح مردم یاری به مدت 48ساعت و به‌صورت شبانه‌روزی ادامه داشت. اما روز گذشته سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از دستور سرلشکر جعفری، فرمانده سپاه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ؟ص؟ و سپاه حضرت ولیعصر ؟عج؟ برای کمک‌رسانی به مردم خوزستان خبر داد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه در این باره گفت: یگان‌ها و نیروهای سپاه حضرت ولیعصر ؟عج؟ و بسیج با حضور در محل‌های آسیب دیده، مشغول امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند؛ همچنین امکانات و ماشین‌آلات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ؟ص؟ در منطقه، در هماهنگی و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها و نهادهای امدادی برای رفع مشکلات و موانع و جلوگیری از خسارت‌ها فعال هستند. همچنین غیر از نیروهای نظامی 10 هزار داوطلب امدادرسانی هم برای کمک به سیل‌زدگان آماده هستند. آن‌طور که آقای علی خدادادی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفته است: علاوه بر امدادرسانی 500 امدادگر به روستاییان گرفتار در سیلاب این استان 10 هزار داوطلب دیگر برای امداد رسانی آماده‌اند. به گفته وی در حال حاضر در انبارهای جمعیت هلال احمر خوزستان پتو، چادر و مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد و در صورت هرگونه حادثه جمعیت هلال احمر از توان لازم لجستیک و پشتیبانی برخوردار است.

رکوردشکنی بارش
آمار بارش در چند روز اخیر در استان خوزستان از رکوردشکنی‌های جدید خبر می‌دهد. آن‌طور که آقای محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفته: بیشترین میزان بارندگی در 24 ساعت گذشته استان 99.5 میلیمتر در حسینیه اندیمشک ثبت شد. همچنین میزان بارندگی در شوش 52.3، دزفول 47.3، مسجدسلیمان 42.2، ایذه 40.9، لالی 40، گتوند 35.5، رامهرمز 27.8، امیدیه 23.3، دهدز 22.6، شوشتر 21.2، بستان 20.9، آغاجاری 19، اهواز 17.6، کشاورزی اهواز 16.8، بهبهان 14، هندیجان 13، شادگان 9.2، ماهشهر 8.9 و آبادان 1.4 میلیمتر ثبت شد. این در حالی است که بیشترین بارندگی استان در سال زراعی جاری تا 9 بهمن‌ماه در حسینیه اندیمشک با 811 و ایذه با 551.6 میلیمتر گزارش شد. البته سازمان هواشناسی اعلام کرده است که سامانه بارشی از منطقه خارج شده و از امروز وضعیت جوی آرام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha