سلامت نیوز : متخصص اعصاب و روان گفت: برخی افراد معلول، اعتماد به نفس ضعیفی دارند و با مشاهده ناتوانی و معلولیت خود، افكار معیوب در ذهن آن ها شكل می‌گیرد كه در چنین شرایطی، احتمال بروز بیماری‌های روانی مانند افسردگی در این افراد، تشدید می‌شود.
 
محمد هادی تیموری در گفت و گو با  ایرنا افزود: در صورت عدم اعتماد به نفس در افراد معلول، افسردگی آن ها تشدید می شود و در نتیجه امكان شكل‌گیری افكاری مانند خودكشی در آنان وجود دارد.
وی ادامه داد: اعتماد به نفس و خودآگاهی فرد معلول نسبت به شرایط خود، در پیش‌گیری از افسردگی و عدم شكل‌ گیری افكار معیوب در این افراد بسیار موثر است كه خانواده و اجتماع در ایجاد اعتماد به نفس و خودآگاهی در فرد معلول، نقش مهمی دارند.
این روانپزشك خاطرنشان كرد، حمایت روحی خانواده و اطرافیان در ایجاد اعتماد به نفس در فرد معلول بسیار موثر است زیرا اعتماد به نفس، مقدمه خودآگاهی در انسان است.
وی افزود، فرد معلول باداشتن اعتماد به نفس، می تواند توانایی‌ها و ناتوانی‌های خود را به طور كامل بشناسد كه در این صورت می تواند بهتر با شرایط و وضعیت خود، كنار بیاید.
تیموری افزود: خانواده معلولان در برخورد با این افراد باید به این نكته توجه داشته باشند كه عزت نفس فرد معلول آسیب نبیند، بلكه باید به گونه‌ای با فرد معلول برخورد شود كه آن فرد به توانایی‌های خود پی برده و احساس سربار بودن به او دست ندهد.
وی گفت: در صورتی كه اعتماد به نفس و خودآگاهی در فرد معلول ایجاد شود، میزان تحمل او نیز افزایش می یابد و در این مرحله، فرد معلول به جایی می‌رسد كه ضمن پذیرش شرایط خود از توانایی‌های خود استفاده خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha