دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 264240

بدن برخی از ماهی‌ها مانند کوسه ماهی و ماهی‌های دریاها و رودخانه‌های آلوده به فلزات سنگین، حاوی جیوه بالایی می‌‌باشند و مصرف زیاد آنها می‌‌تواند منجر به بروز مسمومیت با فلزات سنگین شود.

دانستنی های مصرف ماهی در بچه ها

سلامت نیوز-*فرزاد برهمندپور: بدن برخی از ماهی‌ها مانند کوسه ماهی و ماهی‌های دریاها و رودخانه‌های آلوده به فلزات سنگین، حاوی جیوه بالایی می‌‌باشند و مصرف زیاد آنها می‌‌تواند منجر به بروز مسمومیت با فلزات سنگین شود.

 
میزان مصرف ماهی در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، بر اساس راهنمای رژیم درمانی آمریکا در سال 2015، توصیه شده که کودکان باید در هفته یک تا دوبار ماهی را در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

به طور کلی کودکان باید در هفته بین 30 تا 180 گرم ماهی را در وعده‌های غذایی خود استفاده نمایند، اما اگر بخواهید مقادیر دقیق‌تر میزان مصرف ماهی در سنین مختلف را بدانید می‌‌توانید از مقدارهای ذکر شده در زیر استفاده نمایید:
حداقل میزان مصرف ماهی در هفته

2 تا 3 سال: 30 گرم / 4 تا 7 سال: 60 گرم / 8 تا 10 سال: 90 گرم

احتیاط‌های مصرف ماهی در کودکان

برخی از ماهی‌ها می‌‌توانند به راحتی فلزات سنگین موجود در آب دریاها و یا رودخانه‌هایی که در آن زندگی می‌‌کنند را در بدن خود ذخیره نمایند.

غلظت بالای این فلزات سنگین می‌‌توانند برای سلامت انسان‌ها و به خصوص کودکان خطرناک باشند و باعث بروز مشکلات عصبی در بدن شوند.

از جمله خطرناک‌ترین فلزات سنگین می‌‌توان به جیوه اشاره کرد.

بدن برخی از ماهی‌ها مانند کوسه ماهی و ماهی‌های دریاها و رودخانه‌های آلوده به فلزات سنگین، حاوی جیوه بالایی می‌‌باشند و مصرف زیاد این ماهی‌ها می‌‌تواند منجر به بروز مسمومیت با فلزات سنگین شود.

به همین دلیل توصیه می‌‌شود که به کودکان ماهی‌های دریاهای آزاد، کوسه ماهی و ماهی‌های کنسروی ناآشنا به هیچ عنوان داده نشود. از سوی دیگر

علی‌رغم این که پوست ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری است، ولی از آنجایی که پوست برخی از ماهی‌ها مکان تجمع برخی از آلودگی‌ها و میکروارگانیسم‌ها می‌‌باشد، توصیه می‌‌شود که حتی الامکان به کودکان پوست ماهی داده نشود.

نحوه طبخ ماهی برای کودکان

فرپز کردن، پختن، کباب کردن و سرخ کردن ماهی از جمله روش‌های طبخ ماهی می‌‌باشد، البته یکی از راه‌های ترغیب کودک به مصرف ماهی، مزه‌دار کردن آن قبل از طبخ می‌‌باشد.

به همین دلیل به والدین توصیه می‌‌شود برای ترغیب کودک به مصرف ماهی، در تهیه ماهی وقت بیشتری بگذارند و آن را برای کودک یا کودکان خود لذیذتر طبخ نمایند.


توصیه مهم

توصیه می‌‌شود کودکان ماهی‌های دریاهای آزاد، ماهی‌های ناآشنا و کوسه ماهی و ماهی‌هایی که تغییر ژنتیکی پیدا کردند را استفاده ننمایند، البته مصرف ماهی‌های دریاهای شمال و جنوب ایران و ماهی‌های رودخانه‌ای و پرورشی مانند قزل‌آلا برای کودکان توصیه می‌‌شود.

*کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha