بازار گوشت قرمز در این ماه‌ها با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این موضوع سبب شد که واردات گوشت قرمز به کشور افزایش یابد و آن را برای تنظیم بازار با نرخ پایین‌تری به فروش برسانند.

هر کدپستی، سه کیلو گوشت برزیلی

سلامت نیوز:بازار گوشت قرمز در این ماه‌ها با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این موضوع سبب شد که واردات گوشت قرمز به کشور افزایش یابد و آن را برای تنظیم بازار با نرخ پایین‌تری به فروش برسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در ابتدا بنا بود برای جلوگیری از ورود دلالان به این موضوع به هر نفر با کد ملی گوشت بفروشند. اما این روش هم نتوانست دست دلالان را از این گوشت‌های وارداتی کوتاه کند. سرانجام روز گذشته مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که از این پس برای جلوگیری از صف‌های طولانی گوشت به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسد و به هر خانواده با کد پستی گوشت ارائه می‌شود.

در چند ماه اخیر روزبه‌روز بازار مرغ و گوشت متلاطم‌تر شده. این کالا که به‌عنوان محصولی استراتژیک در سبد غذایی مردم تلقی می‌شود، به دلایل مختلف دچار نوسانات قیمتی شدید است. برخی علت آن را قاچاق دام داخلی به خارج دانسته و برخی نوسانات اخیر ارزی را علت آن می‌دانند. این دلایل دست‌به‌دست هم دادند تا دولت برای ثبات بازار واردات ، دام زنده و گوشت گرم را از کشورهای دیگر بیشتر کنند. در دو هفته اخیر خبرهایی مبنی‌بر واردات روزانه گوشت گرم از کشور روسیه و توزیع آن در بازار ایران منتشر شد؛ اما توزیع گوشت گرم هم برای تنظیم بازار کارآمد نبود و دست دلالان به این بازار هم رسید.


 توزیع گوشت گرم به قیمت مصوب، سبب تشکیل صف‌های طولانی در فروشگاه‌های شهرهای مختلف شد. پس از چندی خبر آمد که مسوولین مربوطه تصمیم گرفته‌اند برای جلوگیری از رخنه دلالان، گوشت را صرفاً با کارت ملی به فروش برسانند. بدین ترتیب این روش مانع از این می‌شود که رستوران‌ها و تهیه‌غذاها برای تهیه گوشت مورد نیازشان از این طریق اقدام کنند.

همچنین افراد زیادی هستند که به این گوشت نیازی ندارند و فقط به‌خاطر تفاوت قیمت زیادی که با بازار دارد، آن را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد می‌فروشند و از این طریق دلالی شکل گرفته است.اما این روش هم ظاهراً ناکارآمد از آب درآمد. در ویدیوهایی که ازمردم به هنگام خرید در شبکه‌های اجتماعی  دست‌به‌دست می‌شود، صف‌های طولانی گوشت و نزاع‌های مردمی به‌وضوح قابل رؤیت است.

یکی از افرادی که در صف خرید گوشت با نرخ مصوب است، می‌گوید: «این نوع فروش گوشت و این صف‌های طولانی و ارائه کارت ملی در شأن مردم کشور ما نیست. متأسفانه خود مردم هم رعایت نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها بدون اینکه نیاز به این مقدار گوشت قرمز داشته باشند، آن را خریداری کرده و به قیمت بالاتری به رستوران‌ها می‌فروشند.»
 
شیوه جدید توزیع
 این موضوعات سبب شد تا شرکت پشتیبانی از امور دام دست به اقدام دیگری بزند. مسوولین مربوطه درصدد هستند گوشت را با کد پستی به فروش برسانند. ظاهراً در طرح جدید، دیگر یک خانواده پنج‌نفره نمی‌تواند با پنج کد ملی پنج سهمیه گوشت قرمز به‌نرخ دولتی خریداری کند و تنها برای هر خانواده یک سهمیه و بر اساس کد پستی اختصاص می‌یابد.

روز گذشته آقای رضا سالمی، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در این‌باره گفت: «برای توزیع محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد، طرح توزیع اینترنتی این محصولات در دستور کار قرار گرفته است.» سالمی اعلام کرده است: «یک فروشگاه اینترنتی به‌نام «به‌روزرسان» در این ارتباط راه‌اندازی شده است و فروشگاه جدیدی نیز از روز چهارشنبه به‌نام «یخچال» راه‌اندازی می‌شود؛ با این دو فروشگاه اینترنتی، از پنجشنبه به مردم خدمات ارائه می‌شود تا آن‌ها بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به ‌آسودگی خریداری و آن را در منزل دریافت کنند.»

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران ادامه داد: «دولت به‌دنبال آن است که توزیع خود را از روش سنتی موجود به‌تدریج به‌سمت توزیع اینترنتی ببرد؛ در این روش برای ارائه این محصولات کدپستی منزل دریافت می‌شود و برای هر خانواده بر این اساس سهمیه ماهانه‌ای در نظر گرفته شده است.»

در حال‌حاضر تنها گوشت قرمز گرم و منجمد دولتی در این سامانه‌های اینترنتی عرضه می‌شود؛ اما قرار است که به‌زودی توزیع مرغ نیز انجام شود. سالمی می‌گوید: «قیمت هر کیلوگرم گوشت منجمد (گوساله برزیلی) 29‌هزار تومان و گوشت گرم حدود 40هزار تومان است؛ اما بر اساس قطعه خریداری‌شده مانند سردست، ران و کشور واردشده قیمت متفاوت است و مرغ 9‌هزار و 800‌تومان است.»


تولید گوشت قرمز در ایران اخیراً با مشکلات زیادی روبه‌روست و قیمت هر کیلوگرم آن در بازار به بیش از 95‌هزار تومان رسیده و در برخی نقاط قیمت بعضی از قسمت‌های گوشت قرمز به بالاتر از 120‌هزار تومان هم رسیده است، اما بسیاری از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پیش از این وعده ارزانی را
در هفته جاری و آینده نزدیک با توجه به برنامه‌ریزی‌شان برای عرضه بیشتر گوشت قرمز منجمد و تازه‌وارداتی و تولید داخل داده بودند که البته تاکنون کاهش قیمتی در بازار مشاهده نشده است.
 
مجلس برای جلوگیری از این نوسانات قیمت چه کرد؟
آقای شمس‌الله شریعت‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» در این خصوص می‌گوید: «دیروز جلسه‌ای با شرکت پشتیبانی دام، سازمان تعزیرات، جهاد کشاورزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از تولیدکنندگان در خصوص قیمت گوشت برگزار کردیم که در آن عوامل افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز بررسی و گزارشات دستگاه‌های مختلف گرفته شده است.»


وی می‌افزاید: «در این جلسه برخی دستگاه‌ها معتقد بودند افزایش نرخ گوشت به دلیل حجم قابل توجه قاچاق دام زنده از کشور است و برخی دیگر معتقد بودند ضعف‌های نظارتی علت اصلی این موضوع است. برخی از این دستگاه‌ها اختلاف قیمت ارز را مبنا قرار می‌دهند و برخی دیگر علت عمده این موضوع را جو روانی می‌دانند.

چرا که بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، گوشت را در یخچال‌های صندوق‌دارشان برای مدت طولانی ذخیره می‌کنند.»شریعت‌نژاد می‌گوید: «در ادامه این جلسه مقرر شد تمامی دستگاه‌ها ظرف مدت یک هفته نظرشان را به صورت مکتوب به کمیسیون ارائه کنند تا ما بتوانیم در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم.» نماینده مردم تنکابن در مجلس ادامه می‌دهد: «با توجه به محاسبات، قیمت هر کیلو گوشت قرمز حداکثر با ارز نیمایی، نباید بیش از ۶۰ تا ۶۵هزارتومان برای مصرف‌کننده باشد.

اما این افزایش بی‌رویه قیمت گوشت مربوط به گوشت گرم داخلی است که خیلی قابل توجیه نیست.»این نماینده مجلس در پایان سخنان خود به مسأله قاچاق دام زنده نیز اشاره کرده و می‌افزاید: «موضوع قاچاق دام زنده پیش از این هم مطرح شده بود و به همین سبب دادستانی به این قضیه ورود پیدا کرده که از جزئیات آن بی‌خبریم. اما بسیاری از کارشناسان اساساً اعتقادی به این حجم از قاچاق دام زنده ندارند و دلیل این افزایش قیمت را خشکسالی سال گذشته در کشور می‌دانند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha