گستره گرانی و افزایش قیمت‌ها در كشور به رستوران‌ها نیز رسیده است. این روزها نقل رستوران‌هایی كه به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و گوشت قرمز تعطیل شده‌اند، بسیار به میان ‌می‌آید.

مردم، بزرگ‌ترین قربانی گرانی گوشت

سلامت نیوز:گستره گرانی و افزایش قیمت‌ها در كشور به رستوران‌ها نیز رسیده است. این روزها نقل رستوران‌هایی كه به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و گوشت قرمز تعطیل شده‌اند، بسیار به میان ‌می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،آن‌هایی نیز كه مانده‌اند یا مجبور به افزایش قیمت شده‌اند كه این امر باعث كاهش مشتری‌های آن‌ها شده یا حجم و كیفیت غذاهای خود را كاهش داده‌اند.

در این میان رستوران‌هایی نیز دیده شده‌اند كه برای اینكه مجبور به پایین آوردن كیفیت غذا یا افزایش قیمت نشوند با اطلاع‌رسانی به مشتری‌های خود غذاهایی را كه در تهیه آن‌ها از گوشت قرمز استفاده می‌شده، از منو خود حذف كرده‌اند.

از سوی دیگر كاهش تعداد مشتریان رستوران‌ها نیز موردی است كه در ماه‌های اخیر به میزان چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، موارد عجیبی نیز در چند وقت اخیر دیده شده كه در میان كاربران فضای مجازی دست به دست می‌شد.

چندی پیش تصوری در فضای مجازی از رستورانی در یكی از دانشگاه‌های تبریز منتشر شد كه در این تصویر خورش قورمه سبزی و قیمه بدون گوشت به قیمت 6هزار تومان به مشتری فروخته می‌شد.

این تصویر تلخ سروصدای زیادی را در فضای مجازی ایجاد كرد. این روزها اما در دنیای واقعی و در میان اقشار فرودست جامعه سفره‌های زیادی وجود دارد كه با گوشت قرمزو بسیاری مواد غذایی دیگر خداحافظی كرده‌اند؛ سفره‌هایی كه آب رفته‌اند و روزبه روز نیز كوچك‌تر از روز قبل می‌شوند. با این وجود اما گویا چاره‌ای برای رفع این مشكل وجود ندارد؛ چراكه بیشتر مسئولان علت عمده افزایش قیمت گوشت را در كشور به قاچاق دام مرتبط می‌دانند.

علل گرانی گوشت

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده چندی پیش در این خصوص گفت: هم اکنون ۴۵ درصد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مرتبط با قاچاق دام زنده است. حمیدرضا دهقانی نیا بیان كرد: براساس شیوه‌نامه ضوابط جدید خرید، فروش، حمل و نگهداری دام، مالکان و مباشران حمل محموله‌های دام زنده از مبدا موظفند سند حمل بار داشته باشند.

این سند از سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استخراج می‌شود. محموله‌های دام زنده به همراه سند حمل بار باید گواهی بهداشت حمل دام از سازمان دامپزشکی کشور نیز داشته باشند. سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بستری است که از قبل فراهم شده است.

قاچاق خروجی دام زنده بیشتر از استان های مرزی از قبیل سیستان و بلوچستان، بوشهر و غیره انجام می‌شود. هم اکنون دام به راحتی از مرکز شهر به لب مرزهای کشور حمل می‌شود. بدون شک با ابلاغ و اجرای شیوه‌نامه مزبور به شکل اصولی و صحیح روند قاچاق خروجی دام زنده از مرزها بسیارکند خواهد شد.

از سوی دیگر منصور پوریان، رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده وقوع تلاطم ارزی از ابتدای سال جاری در کشور را موجب گرانی قیمت دام ایرانی در بازار کشورهای همسایه دانست. وی در این خصوص معتقد است كه این افزایش قیمت به نوعی انگیزه و جذابیت بیشتری برای خروج دام زنده به صورت قاچاق از مرزها را فراهم کرده است.

او در این باره تصریح كرد: واقعیت این است که از فروردین تا تیر سال جاری صادرات دام زنده به صورت سیستماتیک و با نظارت مناسب انجام می شد و قاچاقی هم در میان نبود.

متاسفانه با ممنوعیتی که از تیر بر صادرات دام زنده اعمال شد، روند قاچاق خروجی از کشور به شدت افزایش یافت. مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران نیز در خصوص قیمت دام زنده گفت: هر کیلوگرم دام زنده حداکثر باید ۲۵هزار تومان تا ۲۶هزار تومان به‌فروش برسد اما در حال حاضر این محصول به ‌قیمت ۳۶هزار تومان تا ۴۰هزار تومان فروخته می‌شود.

رضا سالمی در این زمینه اظهار كرد: در مقایسه با سال گذشته کمبود کالایی برای خرید گوشت قرمز یا مرغ وجود ندارد اما تقاضای بالایی برای خرید این محصول در کشور صورت گرفته که منجر به بر هم خوردن بازار شده است.

مردم، بزرگ‌ترین قربانی

افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌های گذشته به قدری دور از انتظار بوده كه قیمت این محصول در برخی نقاط شهر تهران از كیلویی 100هزار تومان نیز عبور كرده است.

همین موضوع باعث بلند شدن صدای نمایندگان مجلس نیز شده است. چندی پیش حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در گفت‌وگو با رییس‌جمهوربیان کرد که مردم دیگر توان خرید گوشت کیلویی ۱۱۰ هزار تومان را ندارند و از سویی هم ما شاهد قاچاق دام مولد از کشور هستیم. بحث گوشت مردم را ذله کرده است، در هر دهه فجر بحثی داریم؛ یک ‌بار بحث موسسات مالی، یک بار بحث ارز و بحث‌هایی از این دست.

مردم توان این را ندارند ۱۱۰ هزار تومان برای یك كیلو گوشت پرداخت كنند، مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان شده و از سوی دیگر شاهد هستیم که دام مولد قاچاق می‌شود. قیمت‌ها همین‌طور افزایش پیدا می‌کند، مردم چاره‌ای ندارند، چندماه چندماه گوشت نمی‌توانند بخرند، برخی از افراد ضعیف استخوان دنده گوسفند را که کمی گوشت به آن مانده به‌عنوان گوشت می‌خرند.

ضربه مهلك به رستوران‌ها

ماجرای افزایش قیمت مواد غذایی و گوشت قرمز به اینجا ختم نمی‌شود. بنابر گفته رییس اتحادیه صنفی رستوران و سلف‌سرویس تهران، در چند وقت اخیر و با افزایش قیمت گوشت قرمز یک‌چهارم رستوران‌های تهران به‌دلیل گرانی گوشت تعطیل شده‌اند. علی‌اصغر میرابراهیمی با بیان اینكه رستوران‌ها امسال به‌طرز بی‌سابقه‌ای کاهش مشتری داشته‌اند، از تعطیلی ۱۸۰ رستوران در تهران به‌دلیل گرانی گوشت و کاهش مشتری خبر داده و در ادامه توضیحاتی درباره ماجرای فروش «خورش بدون گوشت» ارائه کرد.

وی با اشاره به وضعیت گرانی مواد اولیه رستوران‌ها و افزایش مشکلات رستوران‌داران در ماه‌های گذشته اظهار کرد: متاسفانه با گرانی‌های اخیر، قیمت مواد اولیه از جمله گوشت، مرغ، حبوبات و رب به‌اندازه‌ای بالارفته که هم باعث کاهش میزان مشتریان شده و هم گلایه همکاران‌مان را به‌دنبال داشته و همکاران‌مان هر روز در تماس با ما از وضعیت قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده ومواردی از این دست، گلایه می‌کنند و ما هم جوابی نداریم.

این وضعیت به‌گونه‌ای است که امسال به‌طرز بی‌سابقه‌ای، شاهد کاهش مشتری در رستوران‌ها هستیم؛ به‌ طوری که از 700 رستوران ثبت‌ شده و دارای مجوز در تهران، 180 رستوران تقاضای انصراف از مجوز و ابطال مجوز خود را به ما اعلام کرده‌اند.

خورش بدون گوشت نداریم!

رییس اتحادیه صنفی رستوران و سلف‌سرویس تهران اما موضوع خورش بدون گوشت را به نوعی رد می‌كند و در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر فروش خورش بدون گوشت برای کاهش قیمت تمام‌ شده و جذب مشتری این طور توضیح می‌دهد: طبخ خورش بدون گوشت امکان‌پذیر نیست؛ چراکه طعم اصلی خورش، به‌دلیل گوشتی است که در آن استفاده شده، بنابراین خورشت بدون گوشت نمی‌تواند به‌عنوان خورش به مشتری فروخته شود، چون به هیچ وجه طعم اصلی خورش را ندارد.

البته من هم موضوع فروش خورش بدون گوشت را که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، شنیده‌ام ولی تا این لحظه هیچ گزارشی از فروش خورش بدون گوشت توسط رستوران‌ها در تهران به دست ما نرسیده است.

به طور عمده مسئولان علت اصلی گرانی گوشت را در كشور قاچاق دام زنده می‌دانند؛ این در حالی است كه موضوع تحریم‌ها را نیز در خصوص افزایش قیمت گوشت نمی‌توان نادیده گرفت.

در شرایط فعلی واردات گوشت تا اندازه زیادی به دلیل تحریم‌ها وعدم وجود مراودات بانكی و تجاری با كشورهای دیگر برای كشور ما سخت شده و هزینه‌های مضاعفی برای واردات بر اقتصاد كشور ما تحمیل می‌شود كه همین موضوع را نیز می‌توان یكی از دلایل عمده گرانی گوشت به شمار آورد؛ موضوعی كه تا اندازه زیادی به دلیل توجه ویژه به بحث قاچاق دام نادیده گرفته شده و از نظرها دور مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha