چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 265236

در اواخر 20 سالگی و آغاز دوران 30 سالگی معمولاً تأثیرات بالا رفتن سن روی پوست آشکار می‌شود. اثراتی چون افتادگی پوست، ایجاد چروک و تیره شدن زیر چشم‌ها که کیفیت و زیبایی پوست را خدشه دار می‌کنند. بیشتر این اثرات به‌خاطر عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه ماورا بنفش نور خورشید، آلودگی هوا و انواع آلودگی‌های ماندگار بر سطح پوست ایجاد می‌شود. اما در این میان، کنترل یک عامل مؤثر در سلامت پوست در دست شماست: میزان خواب. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند نداشتن خواب کافی اثرات مخربی بر پوست دارد.

تأثیر خواب بر سلامت پوست

سلامت نیوز: در اواخر 20 سالگی و آغاز دوران 30 سالگی معمولاً تأثیرات بالا رفتن سن روی پوست آشکار می‌شود. اثراتی چون افتادگی پوست، ایجاد چروک و تیره شدن زیر چشم‌ها که کیفیت و زیبایی پوست را خدشه دار می‌کنند. بیشتر این اثرات به‌خاطر عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه ماورا بنفش نور خورشید، آلودگی هوا و انواع آلودگی‌های ماندگار بر سطح پوست ایجاد می‌شود. اما در این میان، کنترل یک عامل مؤثر در سلامت پوست در دست شماست: میزان خواب. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند نداشتن خواب کافی اثرات مخربی بر پوست دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، در ادامه این مطلب و نیز در شماره آینده به شکل کامل تری به این موضوع می‌پردازیم که خواب چطور بر سلامت پوست تأثیر می‌گذارد و چه نکاتی را لازم است رعایت کنیم.


خواب چطور سلامت پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
محققان دریافته‌اند که سلول‌های پوست در طول شب و به هنگام خواب بازسازی می‌شوند. بنابراین چنانچه شب‌ها کمتر از 7 ساعت می‌خوابید فرصت لازم را به پوستتان نمی‌دهید تا خود را از آسیب‌های محیطی بازسازی کند. در هنگامی که خوابید، بدن شما کلاژن می‌سازد. کلاژن پوست را جوان و سالم نشان می‌دهد. در اواخر 20 سالگی و اوایل 30 سالگی، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. از آنجایی که تولید کلاژن بشدت به فرآیند‌های تنظیم ایمنی بدن که در شب اتفاق می‌افتند وابسته است، کمبود خواب تولید کلاژن را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند دوره‌های طولانی کم خوابی و بی‌خوابی موجب شکستن بافت بیرونی و محافظ پوست نیز می‌شود. علاوه بر این، کمبود خواب خود موجب افزایش میزان استرس در بدن می‌شود که برای سلامت پوست مضر است. بنابراین کمبود خواب باعث پیر شدن زودرس پوست می‌شود.


تأثیر بر رنگ پوست: کمبود خواب می‌تواند در طولانی مدت بر رنگ پوستتان نیز اثر بگذارد. خواب ناکافی گردش خون در پوست را کاهش می‌دهد. احتمالاً دایره‌های تیره رنگی که پس از بیخوابی زیر چشمتان ایجاد می‌شوند ، دیده اید. برای داشتن پوستی شفاف و گونه‌هایی قرمز و زیبا، لازم است هر شب بین 7 تا 9 ساعت بخوابید. گردش کافی خون در پوست، زیبایی و درخشان بودن آن را میسر می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha