متخصص مغز و اعصاب گفت: بی خوابی یا کمبود خواب زمینه ساز ابتلا به دیابت و افسردگی است و خطر ابتلا به سکته مغزی را به ویژه در جوانان افزایش می دهد.

بی خوابی، خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد

سلامت نیوز:  متخصص مغز و اعصاب گفت: بی خوابی یا کمبود خواب زمینه ساز ابتلا به دیابت و افسردگی است و خطر ابتلا به سکته مغزی را به ویژه در جوانان افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رضا مطلق افزود: اختلالات خواب به قدرت تفکر، تعقل، مهارت تصمیم‌گیری، سلامت حافظه و تعادل در ترشح هورمون‌های جنسی آسیب می زند و پراشتهایی، ناتوانی در کنترل استرس و اختلالات بینایی ایجاد می کند.


وی اظهار داشت: بسیاری از مبتلایان به بی خوابی، از داروهای آنتی هیستامین به عنوان خواب آور استفاده می‌کنند؛ در صورتی که این داروها برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند و خواب آوری این داروها، در حقیقت یک اثر جانبی و سوء محسوب شده و اقدامی کاملا اشتباه است.
مطلق با بیان اینکه تغذیه نادرست در تشدید بی خوابی بسیار موثر است، ادامه داد: افراد باید حداقل 2 تا سه ساعت قبل از خواب، وعده غذایی اصلی خود را مصرف کنند، زیرا عدم هضم کامل مواد غذایی و پربودن معده باعث اختلالات گوارشی و در نتیجه خواب آشفته می شود و افرادی که زمان صرف وعده غذایی و خواب آنها همزمان است، خواب خوبی را تجربه نمی کنند.


وی اضافه کرد: بهتر است غذاهای شور، پر پروتئین و چرب، به عنوان آخرین وعده غذایی در روز مصرف نشوند، زیرا غذاهای شور و پر پروتئین با کم کردن آب بدن باعث تشنگی فرد شده و فرد را در اواسط خواب به علت تشنگی بیدار می کنند.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: ویتامین های گروه B به ویژه B3 به بهبود بی خوابی کمک می کنند و با مصرف سیب زمینی، قارچ، ذرت و گندم می توان این ویتامین ها را در بدن ذخیره کرد.


مطلق ادامه داد: افرادی که دچار بی خوابی هستند، می توانند منیزیم بدن خود را با خوردن سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، کلم پیچ و کدوتنبل بالا برده تا خواب آرامی را تجربه کنند.
وی توصیه کرد از خوردن کافئین و ترکیبات آن مانند شکلات، چای و نوشابه دوری کرده و به جای آنها از آب آلبالو استفاده شود زیرا ملاتونین بالایی دارد و کیفیت خواب را افزایش می دهد.


به گفته مطلق، مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا 3 و آهن نیز از کم‌ خونی جلوگیری کرده و خواب راحتی را به وجود می آورد، گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن و انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، تخم کتان و گردو از منابع مهم امگا 3 هستند.
وی در عین حال به پرخوابی اشاره کرد و افزود: پرخوابی یا خواب زیاد به دلایل مختلفی مانند اختلال در سوخت و ساز بدن یا تغذیه نامناسب در افراد مشاهده می شود که در بیشتر موارد برای سلامت بدن و همچنین سلامت روانی فرد مضر است.
مطلق اظهار داشت: در افرادی که بیش از اندازه در طول روز می خوابند، بیماری های قلبی و عروقی، شایع تر است و توصیه می شود از خوردن غذاهایی مانند ماست، انواع ترشی، دوغ و بادمجان در شب خودداری شود.


وی ادامه داد: مصرف مقدار زیادی چربی، شکر، کربوهیدرات ها موجود در میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، شیر و فرآورده های لبنی در ابتدای روز نه تنها سلامت فرد را به خطر می اندازد بلکه به فرد احساس خستگی و بی حالی می دهد و سبب می شود مدام احساس خواب آلودگی کند.
این متخصص مغز و اعصاب توصیه کرد: افراد با شکم خالی یا با شکم پر نخوابند، زیرا خوابیدن در حالت گرسنگی و با شکم خالی منجر به ضعف و لاغری می‌شود، چون در هنگام خواب، قوای بدن و خون، جهت انجام عملیات هضم و جذب به سمت سیستم گوارش جلب می‌شوند و اگر غذایی در سیستم گوارش یافت نشود، مواد طبیعی، مخاط و سلول‌های بدن و سیستم گوارش به عنوان غذا مصرف می‌شوند.
مطلق تصریح کرد: همچنین با شکم پر خوابیدن هم باعث انسداد عروق، دیدن خواب بد و کابوس، احساس بختک افتادن روی قفسه سینه، خروپف، سنگینی پس از خواب، خلط ته حلق به هنگام صبح و بوی بد دهان می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha