مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سالانه بیش از ٢٠ میلیون دفترچه بیمه سلامت در این سازمان تعویض و تمدید می شود که با اجرای طرح نسخه الکترونیکی در این زمینه صرفه جویی خواهد شد.

سالانه ٢٠ میلیون دفترچه درمانی تعویض می شود

سلامت نیوز: مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سالانه بیش از ٢٠ میلیون دفترچه بیمه سلامت در این سازمان تعویض و تمدید می شود که با اجرای طرح نسخه الکترونیکی در این زمینه صرفه جویی خواهد شد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، علی اصغر قائمی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در سال 96 حدود 80 میلیارد تومان برای 20 میلیون دفترچه کاغذی بیمه سلامت هزینه شد، اظهار داشت: این میزان دفترچه معادل 285 میلیون برگ کاغذ A4 است که این کاغذها معمولی هم نیستند و البته در این زمینه هزینه چاپ و توزیع نیز وجود دارد.


قائمی اضافه کرد: از طرفی باید صاحب این 20 میلیون دفترچه مراجعه کرده و وقت بگذارند تا عملیات تعویض و چاپ مجدد دفترچه‌ها انجام شود. اگر 30 دقیقه به ازای هر کدام از این 20 میلیون دفترچه در نظر بگیریم، همچنین ترددهای بی مورد و هزینه‌های فراوان را لحاظ کنیم، می‌بینیم که با اجرای نسخه نویسی الکترونیک، این هزینه‌ها منتفی می شود.


مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: اگر 185 میلیون برگ نسخه را در نظر بگیریم و به ازای رسیدگی حداقل 2 دقیقه‌ای برای هر برگ نسخه، در مجموع 370 میلیون دقیقه انرژی در طول سال برای رسیدگی به این اسناد نیاز داریم و به حدود هزار نفر نیرو برای رسیدگی به اسناد نیاز است.
وی ادامه داد: همچنین حداقل هر کارشناس تقریبا 180 دقیقه از وقت خود را باید صرف این کار کند و با احتساب 12 ماه سال در جمع 54 میلیون دقیقه وقت داریم و از طرفی کاری که به ما تحمیل می‌شود 370 میلیون دقیقه کار می برد.
قائمی تصریح کرد: نسخه نویسی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت با هدف حذف دفترچه کاغذی دنبال می‌شود. تقریبا سالانه حدود 185 میلیون بار مراجعه سرپایی داریم و این یعنی برگه‌های نسخه نیز تولید می‌شود.
قائمی افزود: موظف هستیم خدمتی را که به مردم ارائه می‌دهیم، کنترل کنیم. این کنترل یا قبل یا حین یا بعد از ارائه خدمت باید انجام شود. در حال حاضر ابتدا خدمت ارائه می شود، بعد اسناد به بیمه می‌رسد و کنترل بعد از ارائه خدمت انجام می‌شود. در صورت اجرای سامانه‌های الکترونیکی می‌توان قبل از ارائه خدمت یا حین ارائه خدمت کنترل‌ها را انجام داد.
مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در استحقاق سنجی، کنترل‌ها بر خدمات سلامت، قبل از ارائه خدمت انجام می شود و بانک اطلاعات خدمت نیز باید به تدریج شکل بگیرد.


وی اضافه کرد: از اواسط مهر ماه 97 پروژه نسخه نویسی الکترونیک در کرمان آغاز شد و بیش از 200 پزشک به این طرح پیوستند. درصد قابل توجهی از نسخه‌های کاغذی حذف شده و به صورت الکترونیک به دست بیمه سلامت می‌رسد. در دو هفته آینده بر اساس تشخیص مدیران کل استانی بیمه سلامت، این طرح حداقل در یک شهرستان از هر استان اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha