مشکلات و مسائل مراکز نگهداری معلولان و سالمندان به دلیل افزایش هزینه‌ها و دستمزدها زنگ خطر تعطیلی این مراکز را به صدا در آورده است و در صورتی که اقدامات جدی همراه با حمایت‌های ویژه صورت نگیرد شرایط زندگی برای برخی معلولان و سالمندان با دشواری‌های زیادی همراه خواهد شد.

تأخیر در پرداخت یارانه، آسایشگاه‌های سالمندان را تعطیل می‌کند

سلامت نیوز:مشکلات و مسائل مراکز نگهداری معلولان و سالمندان به دلیل افزایش هزینه‌ها و دستمزدها زنگ خطر تعطیلی این مراکز را به صدا در آورده است و در صورتی که اقدامات جدی همراه با حمایت‌های ویژه صورت نگیرد شرایط زندگی برای برخی معلولان و سالمندان با دشواری‌های زیادی همراه خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در این زمینه کارشناسان معتقدند لازم است نهادهای حمایتی به ویژه سازمان بهزیستی با پرداخت یارانه‌ها و کمک هزینه‌ های خاص ادامه فعالیت این مراکز را میسر سازد. البته در این خصوص وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی اواخر هفته گذشته با اشاره به افزایش 27 درصدی یارانه مراکز شبانه‌روزی گفت: مبلغ سرانه در این مراکز از ۶۴۰ هزار تومان به ۷۷۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، همچنین باید گفت مستمری یک میلیون و ۵۰ هزار مددجو هم به صورت الکترونیک هر ماه به حسابشان واریز می‌شود.


تعطیل کردن مراکز راحت‌ترین راه است
محمد رضا صوفی‌نژاد، مدیر عامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک در این باره به «ایران» گفت: برای زندگی کردن نه زنده ماندن معلولان و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری باید مبلغی بالغ بر دومیلیون و 500 هزار تومان هزینه شود که همین امر مشکلاتی را با توجه به عدم پرداخت یارانه تعیین شده در سال 97 بوجود آورده است.


صوفی‌نژاد اظهار کرد: به هر حال تعطیل کردن مراکز که راحت‌ترین راه است، اما باید دید چه شخصی می‌تواند در این شرایط اداره کند.وی گفت: بله یارانه‌ای که امسال تعیین شده است هنوز مابه التفاوتش پرداخت نشده و ما همچنان مانند سنوات قبل مبلغ 640 هزار تومان را دریافت می‌کنیم که همین امر با توجه به شرایط اقتصادی کشور باعث شده چندین برابر به مشکل بربخوریم.

مدیر عامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک افزود: با توجه به این‌که کمک‌های مردمی کمتر شده و یارانه هم ثابت مانده باعث شده است مراکز نگهداری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. وی ادامه داد: به عنوان نمونه سال گذشته 25 بهمن ماه من به عنوان مدیر عیدی و حقوق پرسنل خود را پرداخت کرده بودم اما امسال تااین لحظه برای پرداخت حقوق و عیدی آنها در حال تلاش هستم.


صوفی‌نژاد گفت: در آسایشگاه تهران 900 و در آسایشگاه کرج 640 پرسنل داریم که برای پرداخت عیدی و حقوق آنها با مشکل مواجه شده‌ایم و من به عنوان مدیر شرمنده آنها هستم.


مدیرعامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک بیان کرد: جامعه هدف ما هم از این قاعده مستثنی نیستند و ترکش این شرایط به آنها هم اصابت می‌کند اما نمی‌گذاریم تأثیر شرایط نامناسب مالی روی آنها بارز باشد، اما این طبیعی است که وقتی درآمد پدر خانواده کم شود فرزندان و اعضای آن خانواده هم دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: به هر حال پرداخت مابه‌التفاوت این یارانه تخصیص یافته می‌تواند به این مراکز کمک کند، از روزی که قرار شد ما متولی این عزیزان باشیم سعی کردیم در ارائه خدمات کم نگذاریم اما به هر حال باید شرایط برای ارائه خدمات هم مهیا باشد. صوفی‌نژاد گفت: دولت اگر قرار بود خود این مرکز خیریه را اداره کند آیا کمتر از 100 میلیارد تومان هزینه می‌کرد؟

ما در شرایطی ارائه خدمات می‌دهیم که 750 مددجو داریم که 60 درصد آنها کنترل ادرار و مدفوع ندارند، 900 کارمند با 24 بخش داریم و متوسط پرداختی سرانه توسط مددجویان 186 هزار تومان است که البته 20 درصد از افراد این مبلغ را پرداخت می‌کنند و 80 درصد مابقی به صورت رایگان در این مرکز حضور دارند.


مدیرعامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک افزود: کمک‌ها حرکت ایجاد می‌کند بنابراین لازم و واجب است که باشد، امسال ما واقعاً در مضیقه بودیم بویژه در 6 ماهه دوم سال، بهتر است اعتبارات بموقع پرداخت شود.


مراکز نگهداری از نظر تغذیه هم دچار مشکل شده‌اند
نیره احمدی، مدیر یکی از آسایشگاه های تهران به خبرنگار ما گفت: هزینه‌ها به قدری افزایش یافته که مراکز حتی از نظر تغذیه هم دچار مشکل شده‌اند. وی افزود: در مجموع دو یا سه مرکز برای نگهداری افراد سالمند و معلول وجود دارد که تاپ هستند و ماهانه برای نگهداری افراد 10 تا 20 میلیون تومان هزینه دریافت می‌کنند خوب این مراکز طبیعی است که با مشکل مواجه نشوند، اما سایر مراکز شرایط بسیار بسیار بدی دارند و در آستانه تعطیلی قرار دارند.


احمدی ادامه داد: در سال‌جاری هزینه نگهداری از یک فرد در مراکز مبلغی حدود 2 میلیون و هفتصد هزار تومان تا دو میلیون و هشتصد هزار تومان برآورده شده است؛ برای این‌که هر فرد در این مراکز با توجه به شرایطش به پزشک، پرستار، کاردرمان و... نیاز دارد که ماهانه این افراد هم حقوق باید دریافت کنند.

مدیر آسایشگاه پارک وی اظهار کرد: ملک 90 درصد مراکز استیجاری است و باید ماهانه هزینه گزافی را برای اجاره بها پرداخت کنند؛ من خودم ماهانه 24 میلیون تومان برای اجاره بهای مرکزم پرداخت می‌کنم. وی گفت: چراکه ساختمان این مراکز باید ویژگی‌های خاصی از جمله اتاق آموزشی، اتاق پزشک، سالن اجتماعات و... داشته باشند بنابراین هر ساختمانی را هم نمی‌توان اجاره کرد.


احمدی بیان کرد: واقعیت امر این است که مشکلات اقتصادی گریبانگیر شده است همین 640 هزار تومان هم بموقع پرداخت نمی‌شود، سازمان بهزیستی عنوان می‌کند سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین نکرده وقتی هم از سازمان برنامه و بودجه سؤال می‌کنیم می‌گوید پول نداریم! بخش خصوصی این را نمی‌تواند بپذیرد الآن این مراکز از سالمندان نگهداری می‌کنند که اگر آنها هم نباشند دولت باید این مسئولیت را برعهده بگیرد.


مدیر یکی از آسایشگاه های تهران افزود: یارانه دی ماه را دو روز گذشته پرداخت کردند در حالیکه الآن در ماه اسفند هستیم، اکثر مراکز برای پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود هم با مشکل مواجه شده‌اند.


وی گفت: از سوی دیگر برخی افراد از سوی دادستانی به بهزیستی معرفی می‌شوند، این افراد اکثرا کارتن خواب و تنها هستند و مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارند، سازمان بهزیستی هم این افراد را به مراکز نگهداری ارجاع می‌دهند، درست است سازمان برای آنها هم مبلغ 640 هزار تومان را پرداخت می‌کند اما این مبلغ فقط پول ایزی لایف آنها را تأمین می‌کند، وزارت بهداشت هم در زمینه درمان آنها همکاری لازم را ندارد و با ما همکاری نمی‌کند.

اواخر هفته گذشته سعید سعدآبادی، مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور نیزازاحتمال تعطیلی برخی مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان در سال ۹۸ خبر داد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: هزینه نگهداری یک معلول و سالمند در سال ۹۶ بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ‌بود که این رقم در سال ۹۷ به رقم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که همین افزایش هزینه‌ها مشکلاتی را برای مراکز ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha