اواخر هفته گذشته شورای شهر تهران درحالی به ساخت و ساز در ۶۲ باغ پایتخت، رأی مثبت داد که حفظ حیات کلانشهر تهران و رهایی از آلودگی هوا در گرو حفظ باغ‌ها است. هرچند تصویب استفساریه شهرداری در شورای شهر با مخالفانی مواجه بود اما دست آخر بدهی‌های کلان شهرداری و ناتوانی در پرداخت دیون مردم توانست شرایط را به نفع 62 برجی که قرار است در باغ‌های پایتخت ساخته شود تغییر دهد.

مجوز برج باغ هابه خاطربدهی شهرداری به مالکان صادر شد

سلامت نیوز:اواخر هفته گذشته شورای شهر تهران درحالی به ساخت و ساز در ۶۲ باغ پایتخت، رأی مثبت داد که حفظ حیات کلانشهر تهران و رهایی از آلودگی هوا در گرو حفظ باغ‌ها است. هرچند تصویب استفساریه شهرداری در شورای شهر با مخالفانی مواجه بود اما دست آخر بدهی‌های کلان شهرداری و ناتوانی در پرداخت دیون مردم توانست شرایط را به نفع 62 برجی که قرار است در باغ‌های پایتخت ساخته شود تغییر دهد.


بلاتکلیفی 473 پرونده برج باغ
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در این خصوص محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیزبا اشاره به اینکه ارزش فضای سبز در تهران بسیار بالاست می‌گوید: ما در شورای شهر تلاش داریم در کنار درختکاری و گسترش فضای سبز باغ‌های تهران را هم حفظ کنیم، همان‌طور که می‌دانید جلوی تخریب این باغ‌ها گرفته شده است و مصوبه‌هایی که مجوز تخریب می‌داد لغو شده است.


وی می‌افزاید: اما در تهران حدود ۴۷۳ پرونده درخواست مجوز برای تخریب، بلاتکلیف بود و به همین دلیل شهرداری تهران استفساریه‌ای به شورا داد تا این پرونده‌ها تعیین تکلیف شوند. شورا هم بعد از دو ساعت بحث و بررسی به ۶۲ درخواست که تمامی مراحل درخواست مجوز آن طی شده بود و حتی بیشتر مبالغ عوارض آن که جمعاً در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود، اجازه ساخت داد. وی می افزاید: شورا برای حفظ باغ‌های تهران طرح خانه باغ را در دستور کار دارد که با اجرای آن باغ‌های تهران حفظ خواهند شد.


مصوبه جدید شورای شهر تهران برای جلوگیری از ساخت و ساز در باغ‌هاست
رئیس شورای عالی استان‌ها می گوید: مصوبه جدید شورای شهر تهران برای جلوگیری از ساخت و ساز در باغ برج‌ها و مربوط به ۶۲ موردی است که تمام عوارض مربوط را پرداخت کرده‌اند. مرتضی الویری  افزود: موضوع بررسی برج باغ‌ها که در شورای شهر تهران مطرح شد درست منعکس نشد. وی می افزاید: این موضوع مربوط به سال ۸۳ از زمانی که آقای احمدی‌نژاد شهردار بود و لایحه‌ای را به شورای شهر برد که باغ ها در جاهایی که هستند به جای ۶۰ درصد استفاده از زمین برای ساخت و ساز این میزان به ۳۰ درصد برسد و همچنین از ساخت و ساز در ارتفاع نیز در این باغ‌ها استفاده شود.

الویری تأکید کرد: اسفند امسال شورای شهر تهران این لایحه را ملغی کرد و توقفی بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ مصداق ساخت و ساز در برج باغ‌ها بود که می‌توانستند از آن استفاده کنند. عضو شورای شهر تهران می گوید: مواردی در ساخت برج باغ‌ها بودند که به‌صورت محدود و شامل ۶۲ مورد بودند که تمام عوارض مربوط را پرداخت کرده‌اند و بر این اساس این لایحه آنها می‌توانستند علیه شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. 


شهرداری در شرایط بد مالی است
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران نیز می‌گوید: برخی از صاحبان باغ‌ها برای دریافت مجوز ساخت و ساز اقدام به خشکاندن و قطع شبانه درختان می‌کردند از این‌رو شورای دوم برای نجات باغ‌های تهران مصوبه ساخت برج باغ‌ها را به تصویب رساند. طبق این مصوبه مالکان می‌توانستند تنها در 30 درصد باغ‌ها ساخت و ساز آن هم به‌صورت عمودی انجام شود تا به این ترتیب 70 درصد از باغ‌ها حفظ شود.

این عضو شورای شهر می‌افزاید: اما متأسفانه در روند ساخت و ساز تخلفات بسیاری انجام شد تا جایی که مالکان ساخت و ساز در عمق زمین را تا طبقه پایین‌تر بردند و از سوی دیگر به جای 12 طبقه روی زمین تا 15 طبقه ساخته و بعد جریمه آن را پرداخت می‌کردند. خداکرمی تأکید می‌کند: در واقع سوء‌استفاده برخی از مالکان و ساخت و ساز در عمق زمین به انسداد قنات‌ها، قطع جریان آب و به‌دنبال آن خشک شدن بسیاری از درختان منجر شد از این‌رو پس از تشکیل جلسات بسیار در شورای پنجم کمیسیون سلامت و محیط زیست و کمیسیون معماری و شهرسازی به این نتیجه رسیدند که لغو مصوبه برج باغ راه نجات باغ‌های تهران است.


به همین دلیل این مصوبه لغو و مقرر شد روش دیگری به‌عنوان جایگزین پیشنهاد شود. وی اضافه می‌کند: از نظر قوانین حقوقی، مالکان حقی دارند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در چنین شرایطی مالکان این 62 باغ که هزینه‌های مربوطه راپرداخت کرده بودند با طرح شکایت از شهرداری در مراجع قضایی و طلب حقوق مالکانه و مکتسبه خود، می‌توانستند شهرداری را با جریمه‌های هنگفتی مواجه کنند از این‌رو ارائه استفساریه به شورا تنها چاره به نظر می‌رسید.

  این عضو شورای شهر در پاسخ به این سؤال که چرا شهرداری از راه حل‌هایی مانند خرید این باغ‌ها، برگرداندن مبالغ دریافتی یا واگذاری زمین‌های معوض برای حل این مشکل استفاده نکرد اظهار می‌کند: بدهی‌های گذشته توان مالی شهرداری را از بین برده است. امروز شهرداری در شرایط بد مالی به سر می‌برد از این‌رو امکان خرید یا بازگرداندن مبالغ دریافتی وجود ندارد. از سوی دیگر بیشتر زمین‌هایی که در تملک شهرداری است در مناطق 18 و 20 تهران است درحالیکه این باغ‌ها بیشتر در مناطق برخوردار پایتخت قرار دارند از این‌رو امکان تهاتر نیز منتفی است.


خانه باغ، جایگزین برج باغ می شود
زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران درخصوص دلیل اخذ مجوز ساخت و ساز در 62 باغ   می‌گوید: شورای پنجم در اواخر سال 96 موضوعی را تصویب کرد که به موجب آن مصوبه موسوم به برج باغ که در سال 82 به تصویب رسید و تا سال 96 اجرامی شد به پایان راه رسید و لغو شد.


وی ادامه می‌دهد: برمبنای این مصوبه هر ملکی که باغ شناخته می‌شد می‌توانست 30 درصد تحت اشغال را بارگذاری کند اما به مرور زمان این 30 درصد تا حدود 40 تا 45 و حتی 50 درصد هم افزایش پیدا می‌کرد. تراکم داده شده به پلاک‌ها هم بسیار بیشتر از حدی بود که در مصوبه تصویب شده بود. با این مصوبه بسیاری از باغات شهر تهران به عنوان ارزش‌های اکولوژیک و طبیعی نابود شد و طی یک دهه 128هکتار از باغات و اراضی سبزو باغات پایتخت شهر تهران به مجتمع‌های بزرگ مسکونی، اداری و تجاری تبدیل شد.


صدراعظم نوری تأکید می‌کند:  درنهایت اواخر سال 96 طرحی پیشنهاد شد که به تصویب شورای شهر تهران رسید و به موجب آن مصوبه برج باغ لغوشد و شهرداری تهران موظف شد جایگزین این مصوبه را پیشنهاد کنداما از آن زمان تا ابلاغ مصوبه دو ماه طول کشید که به دلیل تغییر و جابه‌جایی شهردار تهران این مصوبه مراحل خود را طی نکرد و باز هم ما شاهد اقداماتی که مغایر مصوبه انجام می‌شد، بودیم.

وی خاطر نشان می‌کند:در نهایت با پیگیری‌های انجام شده این مصوبه در نهم اردیبهشت 97 به مناطق شهرداری ابلاغ شد و از آن زمان کلیه پرونده‌هایی که نوعیت آنها باغ تشخیص داده شد در سیستم شهرداری قفل شد و امکان صدور پروانه از بین رفت. درهمین حین لایحه‌ای که به عنوان ماده 14 قانون زمین شهری جایگزین مصوبه لغو شده برج باغ بود تصویب شد. طبق این لایحه جدید سطح اشغال کلیه اراضی که موسوم به خانه باغ است از 30 درصد به 15 درصد کاهش یافت و تراکم مجاز از 9 طبقه به 3 طبقه کاهش یافت و طبقات زیر زمین از 3 طبقه که در عمل به 5 و 7 طبقه می‌رسید به یک طبقه رسید. یعنی برج باغ به خانه باغ تبدیل شد.

شورای شهر ترمز قطار برج‌باغ‌ها را کشید

پیروز حناچی شهردار تهران نیز دراین باره می‌گوید: قطار پدیده برج‌باغ‌ها با سرعت ٢٠٠ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد که شورای‌شهر با قدرت ترمزش را کشید، اما طبیعی است وقتی یک ترمز کشیده می‌شود چند صد متر طول بکشد تا قطار به‌طور کامل متوقف شود.

وی می‌افزاید: مجوز ساخت 62 مورد برج‌باغ‌، دقیقاً همان چیزی است که پس از ترمز محکم قطار برج‌باغ‌ها حادث شده است. در واقع مورد اخیر کم‌ترین تبعاتی است که می‌توانستیم انتظارش را داشته باشیم. حناچی بر ضرورت مدیریت عاقلانه شهر تأکید کرده می‌گوید: نتیجه اجرای ضوابط برج‌باغ چیزی است که به‌مرور خیراتش را می‌بینیم؛ هر نهالی که بکاریم، مدت‌ها طول می‌کشد تا قد بکشد.

شهردار پایتخت همچنین با اشاره به تملک سه باغ در مناطق مختلف اظهارمی کند: ٢ باغ از بنیاد مستضعفان گرفته و خوشبختانه با انعطافی که بنیاد نشان داد باغ وثوق‌الدوله و باغ الغدیر به فضای عمومی تبدیل شدند.

به گفته وی باقی بنیادها مثل کمیته امداد هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با اشاره به دیدار برخی از مسئولان با رهبر معظم انقلاب در سال 93 می‌افزاید: در این دیدار خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و ایشان در مورد حفاظت از منابع طبیعی توصیه‌ کردند نگذاریم به بهانه‌های مختلف باغ‌ها از بین بروند.

حناچی با بیان اینکه ایشان تأکید کردند اگر قرار شد به‌جای فضای سبز حوزه علمیه بسازند باز هم جلو این کار را بگیرید بیان می‌کند: این رویکرد قاطع و روشن ایشان همواره راهگشا، کمک‌کننده و چراغ راه بوده و هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha