یك متخصص زنان و زایمان با بیان اینكه 48 درصد تشخیص به موقع سرطان سینه از طریق معاینه فردی است، گفت: 41 درصد از تشخیص به موقع سرطان های سینه نیز از طریق ماموگرافی و 11 درصد دیگر آن با معاینه پزشك امكانپذیر است.

 سلامت نیوز :یك متخصص زنان و زایمان با بیان اینكه 48 درصد تشخیص به موقع سرطان سینه از طریق معاینه فردی است، گفت: 41 درصد از تشخیص به موقع سرطان های سینه نیز از طریق ماموگرافی و 11 درصد دیگر آن با معاینه پزشك امكانپذیر است.
 
به گزارش ایرنا، دكتر نسرین فصیحی افزود: آموزش معاینه فردی و انجام معاینات هر ماهه سینه ها،عامل موثری در شناسایی به موقع سرطان سینه است و تشخیص به موقع، امكان موفقیت درمان را افزایش می دهد.
وی با بیان اینكه یك سوم سرطان های شایع در زنان سرطان سینه است، ادامه داد: كمتر از یك درصد سرطان های سینه مربوط به زنان كمتر از 20 سال است و این سرطان در زنان بین 20 تا 30 سال و بیش از 50 سال شیوع بیشتری دارد.
فصیحی سن بالا ، سابقه خانوادگی (ابتلا اعضای خانواده به سرطان سینه ) و سابقه شخصی سرطان (سابقه درگیری یكی از سینه های فرد به سرطان ) را از جمله عوامل مستعد كننده این نوع سرطان عنوان كرد.
وی گفت:‌ چنانچه یكی از اعضای خانواده یا یكی از سینه های فرد، قبلا به سرطان سینه مبتلا شده باشد، بین 40 تا 45 درصد ضریب ابتلا به سرطان سینه در فرد افزایش می یابد.
وی جهش ژنی، چاقی ،‌الكل و دخانیات را از دیگر عوامل بروز سرطان سینه در زنان برشمرد و گفت:‌ ضریب ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه هرگز باردار نشده اند، بارداری بالای 30 سال داشته اند و كسانی كه یك سینه آنان قبلا دچار سرطان شده، بالا است .
به گفته این متخصص زنان و زایمان، مصرف داروهای هورمونی استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی نیز تا درصد قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینكه سابقه سرطان های اندومتر، تخمدان، رحم و كلون، میزان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، افزود: زنانی كه به دلایل مختلف در جریان امواج رادیو تراپی قرار می گیرند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این سرطان هستند.
فصیحی با بیان اینكه 10 تا 50 درصد سرطان های سینه جز با ماموگرافی قابل بررسی نیست، افزود: هدف غربالگری كه ماموگرافی نیز یكی از راههای آن محسوب می شود، تشخیص اولیه سرطان و قبل از پیشرفت این بیماری است.
این متخصص با بیان اینكه غربالگری چه با معاینه و چه از طریق ماموگرافی حدود 45 درصد میزان مرگ و میر در زنان 40 تا 45 ساله را كاهش داده است، گفت: براساس تحقیقات انجمن سرطان آمریكا،‌ زنان باید از 40 سالگی سالانه یكبار ماموگرافی انجام دهند ولی زنانی كه سابقه خانوادگی، جهش ژنی یا سابقه شخصی سرطان دارند، باید در فواصل كوتاهتری ماموگرافی را انجام دهند.
وی، انجام معاینه شخصی به صورت ماهی یكبار از سن 20 سالگی را امری ضروری دانست و افزود: معاینه از سوی پزشك نیز در فاصله سنی 20 تا 40 سالگی و هر سه سال یكبار توصیه می شود.
فصیحی گفت: در صورت بروز سرطان، فرو رفتگی بخشی از پوست سینه، نوك یازخم پوست سینه، نشانه پیشرفت این بیماری است و معاینات شخصی و ماموگرافی كمك موثری شناسایی به موقع سرطان سینه است.
این متخصص زنان و زایمان، ترشحات نوك سینه ها را به عنوان مساله ای مهم دانست و به زنان توصیه كرد كه نباید از كنار آن به سادگی عبور كنند.
فصیحی، داشتن یك تغذیه مناسب بدون چربی و كاهش اضافه وزن را عاملی موثر در پیشگیری از سرطان سینه عنوان كرد و گفت: خوردن میوه و سبزیجات تازه ، همراه با ورزش و تحرك كافی می تواند تا حد قابل توجهی در كاهش ضریب این بیماری موثر باشد.
وی همچنین به زنان توصیه كرد: از خوردن انواع نوشابه و قهوه خودداری كنند و در صورت تمایل به نوشیدن چای، تا حد ممكن چای كمرنگ بنوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha