سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 267074

علیرغم تمام مراقبت های شما، لکه های چربی بخش اجتناب ناپذیر آشپزی هستند. بعد از یک مدت، این لکه ها و مایعات چسبنده به صورت یک پوشش زننده و کثیف درآمده که خلاص شدن از شر آنها دشوار می شود.

سلامت نیوز: علیرغم تمام مراقبت های شما، لکه های چربی بخش اجتناب ناپذیر آشپزی هستند. بعد از یک مدت، این لکه ها و مایعات چسبنده به صورت یک پوشش زننده و کثیف درآمده که خلاص شدن از شر آنها دشوار می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بانوی شهر، کابینت های آشپزخانه، فیلتر تهویه، هود و البته سطح اجاق گاز، بیشترین قسمتهایی هستند که تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند. این پوشش به تدریج در تمام وسایل آشپزخانه ظاهر می شود چون چربی ماسیده از طریق هوا پخش می شود. تلاش برای تمیز کردن  لکه های چربی با دستمال خشک یا تر، معمولا اتلاف وقت و انرژیست.

بیشتر پاک کننده های تجاری نمی توانند چربی ماسیده را تمیز کنند، مخصوصا وقتی که با گرد و خاک مخلوط شده باشد. به علاوه، پاک کننده های آمونیاکی، بی خطر نیستند.

مراحل تمیز کردن

*دستمال را به روغن بچه (یا هر روغن معدنی) ترجیحا بی بو آغشته کنید.

*سطح چرب اجاق گاز و هود را با این دستمال پاک کنید تا زمانیکه پوشش چربی از بین برود. در صورتیکه این لکه های چربی طولانی مدت انباشته شده باشند، مقداری جوش شیرین به روغن اضافه کنید و روی سطوح آغشته به چربی بکشید.

سطح چرب اجاق گاز و هود را با دستمال آغشته به روغن بچه پاک کنید

*دستمال تمیز دیگری بردارید و دوباره سطوح را پاک کنید تا روغن اضافه از بین برود و به حداقل برسد. این کار باعث می شود تا تمیز کردن برای دفعه بعد راحت تر شود و همچنین سطوح براق باقی بمانند.

*سپس به مقدار مساوی سرکه سفید و آب گرم با هم مخلوط کنید.

*یک تکه پارچه یا اسفنج را در این محلول خیس کرده و کابینت ها را با آن تمیز کنید. برای لکه های سخت تر مستقیما از سرکه استفاده کنید. در آخر کابیت ها را با یک پارچه آغشته به آب سرد، مجددا پاک کنید.

*برای تمیز کردن فیلتر هود، از مخلوط آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار یک طرف استوانه ای مانند گلدان را از آب جوش پر کنید. به تدریج یک پیمانه (فنجان) به آن جوش شیرین اضافه کنید. به یکباره این کار را نکنید چون جوش شیرین در آب حالت جوشش پیدا می کند.

سپس فیلتر را داخل محلول غوطه ور و چند دقیقه به همان حال باقی بگذارید. اگر با یک بار انجام این کار، لکه ها باقی ماندند، چندین بار این کار را تکرار کنید و در نهایت فیلتر را با آب گرم بشویید.

برای تمیز کردن فیلتر هود، از مخلوط آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید

فن تهویه، هود، کابینت ها و سطح اجاق گاز، همگی با یک پارچه و مخلوط آب گرم و جوش شیرین، می توانند تمیز شوند.

اگر روغن بچه ندارید، می توانید از روغنهای گیاهی به همان ترتیب استفاده کنید. این شیوه به عنوان روشی طبیعی، موثر و ایمن برای خلاص شدن از دست چربی ها تقریبا برای هر ماده ای از جمله استیل و چوب کاربرد دارد. با این حال ترجیح شما استفاده از روغن بچه (یا هر روغن معدنی)  باشد. چون در روغنهای گیاهی تمایل به چسبندگی و زرد شدن با گذشت زمان بیشتر است.

راه آسان دیگر برای خلاص شدن از دست لکه های چربی، استفاده از خمیر جوش شیرین (جوش شیرین + مقدار کمی آب)، کمی لیمو برای خوشبو شدن و آب اکسیژنه است. این مخلوط به ویژه برای پاک کردن محدوده ی هود مناسب است.

مخلوط جوش شیرین و مقداری آب و کمی لیمو برای پاک کردن هود مناسب است

به علاوه می توانید مانند یک جادوگر از روش دیگری برای از بین بردن لکه های چربی از کابینت های چوبی به ویژه دستگیره ها استفاده کنید. برای اینکار مخلوط آب لیمو و آب گازدار را امتحان کنید.

نکات

*محدوده ی هود را به طور مرتب، حداقل هر دو هفته یکبار تمیز کنید تا از انباشت چربی و گرد وخاک جلوگیری شود. در حالت ایده آل فیلتر هود باید یک بار در ماه تمیز شود. برای پاک کردن برخی فیلترها می توان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

*موقع آشپزی، بهتر است درپوش ظروفی مانند ماهی تابه گذاشته شود.

*با انگشتان چرب، به کابینت ها دست نزنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha