آغاز به کار پایگاه بیمه شدگان درمان کشور در نیمه اول سال ۹۸

سلامت نیوز:مدیر عامل سازمان بیمه سلامت، از ایجاد پایگاه بیمه‌ شدگان درمان کشور در سال ۹۸ و آغاز به کار آن در طول۶ ماه ابتدایی سال آینده خبر داد.
به گزارش مهر، طاهر موهبتی، با اشاره به برنامه‌های بیمه سلامت در سال ۹۸، گفت: پوشش حداکثری بیمه یکی از اقداماتی است که در سال ۹۸ انجام خواهیم داد، چرا که در شرایط کنونی هیچ مانعی برای بیمه کردن افراد وجود ندارد، ضمن اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه برای بیمه اجباری تکلیف شده بود که مردم خود را بیمه کنند، هر چند ضمانت اجرایی نداشت.
وی افزود: بیمه سلامت این آمادگی را دارد که هر فردی را بر اساس وسع مالی که دارد، تحت پوشش قرار دهد و چنانچه افرادی از توانایی مالی برخوردار نیستند، می‌توانند از مراجع ذی ربط تاییدیه بگیرند و طبیعی است که می‌توانند از تخفیف‌ها و یارانه دولت در بخش بیمه استفاده کنند.
موهبتی تصریح کرد: الکترونیکی کردن اسناد از دیگر اقداماتی است که در سال جدید انجام خواهیم داد که در سطح بیمارستان‌های دولتی اجرا خواهد شد و نسخه‌نویسی الکترونیکی را در ۳۰ درصد شهرهای کشور به نتیجه خواهیم رساند.
وی ادامه داد: ما باید در استحقاق‌سنجی وارد مرحله سرپایی شویم، اما لازم است یک دقت نظری داشته باشیم تا پیشرفت در حوزه IT فراخور بسترسازی اجتماعی صورت بگیرد و این گونه نیست که از فردا بخشنامه دهیم که تمام اسناد باید الکترونیکی شود، بلکه ۱۸۵ میلیون بار مراجعه در کشور داریم که باید پذیرفته شوند. همچنین ۴۰ میلیون بیمه شده و ۴۳ هزار طرف قرارداد داریم که در بین آنها ۱۲ هزار نفر از داروخانه، پزشک متخصص و فوق تخصص و عمومی وجود دارند و طبیعتاً در مقابل تغییر رفتار مقاومت وجود دارد.
موهبتی یادآور شد: ما باید این آمادگی را داشته باشیم که در حین انجام کار به گونه‌ای اقدام کنیم که فرآیندهای الکترونیکی رشد پیدا کنند، ضمن اینکه ITیکی دیگر از اهدافی است که دنبال می‌کنیم و در اینجا رویکرد جدی به بحث نظام ارجاع الکترونیکی داریم، کما اینکه وزیر بهداشت بارها بر اجرای نظام ارجاع تاکید کرده و طبیعی است که بیمه سلامت به عنوان بازوی اجرای وزارت بهداشت این مهم را اجرا کند.
وی اظهار کرد: ایجاد پایگاه بیمه‌شدگان درمان کشور بر اساس بند چ ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه از دیگر اقداماتی است که در سال ۹۸ انجام می‌دهیم، ضمن اینکه پیش از این مناقصه آن چند بار برگزار شد، اما برنده نداشت، چرا که به دلیل اوضاع اقتصادی کشور شرکت‌کننده نداشت و به تازگی قرارداد آن منعقد شده و در طول مدت ۶ ماه آینده عملیاتی خواهد شد، همچنین ادامه رفع همپوشانی را به طور جدی پیگیری می‌کنیم که ایجاد پایگاه بیمه‌شدگان درمان کشور یکی از راه‌های ممانعت از ایجاد آن است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: رویکرد علمی در برنامه‌های بیمه از اهمیت بسزایی برخوردار است، کما اینکه ۶ ماه قبل مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت را راه‌اندازی کردیم و توقع داریم که سال ۹۸ بتواند مبانی علمی بیمه سلامت را تقویت کرده و رویکردهای علمی ارائه دهیم تا بتوانیم با خرد جمعی و عقلانیت پیش برویم.
موهبتی افزود: مدیریت منابع و منطقی کردن رفتار در دریافت خدمت یکی دیگر از مواردی بوده که از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که در شرایط کنونی هر خانواده بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارو در خانه دارند و با توجه به اینکه تعداد ۲۵ میلیون خانوار وجود دارند و پیش‌بینی می‌شود که مبلغ ۱,۷۵۰ میلیارد تومان دارو در خانه‌ها وجود دارد، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که با تجویز کنندگان انجمن‌های علمی و گروه‌های پزشکی رابطه برقرار کنیم و شرایط روز کشور را برای آنها تبیین کنیم و ما در این زمینه توفیق علمی نخواهیم داشت، مگر انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی در این مسیر به بیمه سلامت کمک کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که روند پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها و داروخانه‌ها در چه مرحله‌ای است، گفت: پرداخت‌ها به دانشگاه‌ها به آبان ماه رسیده و هیچ بدهی هم در سال ۹۶ به این بخش نداریم، در مورد بخش غیردولتی هم داروخانه‌ها میانگین به مهرماه رسیده است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: بیمه سلامت به دلیل نبود تخصیص منابع بدهکار باقی مانده است که امیدواریم با تخصیص منابع بتوانیم بدهی‌های خود را تسویه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha