شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 267242

سرهنگ داوود فرد، جانشین پلیس آگاهی تهران بزرگ، در گفت‌وگو با «شرق» درباره سرقت از منازل در ایام نوروز و راه‌های پیشگیری از آن توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

چگونه از سرقت خانه‌ها در نوروز پیشگیری کنیم؟

سلامت نیوز:سفرهای نوروزی باعث خالی‌ماندن خانه‌ها می‌شود و این فرصت بزرگ برای سارقان است تا نقشه‌های خود را اجرا کنند.

سرهنگ داوود فرد، جانشین پلیس آگاهی تهران بزرگ، در گفت‌وگو با «شرق» درباره سرقت از منازل در ایام نوروز و راه‌های پیشگیری از آن توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

دلیل اصلی سرقت از منازل در ایام نوروز چیست؟
یکی از جرایمی که در ایام عید و تعطیلات نوروز ممکن است رخ بدهد، سرقت از منزل است. سارقان دلیل خاص برای این نوع سرقت دارند؛ یکی از دلایل زمان‌بندی ارتکاب جرم است. با توجه به اینکه در ایام نوروز اکثر خانواده‌ها برای دید و بازدید و سفر درون‌شهری یا خارج از شهر خانه را ترک می‌کنند، بنابراین به‌دلیل عدم حضورشان در خانه بهترین فرصت برای سرقت فراهم می‌شود. ویژگی دیگر این جرم عایدی است که مجرم از ارتکاب آن جرم به دست می‌آورد؛ سرقت منزل در مدت زمانی کم اتفاق می‌افتد اما عایدی چشمگیری برای سارقان دارد.
برای پیشگیری از این نوع جرم چه باید کرد؟
اگر قرار بر مقابله با این جرم باشد اتفاقات و امکاناتی که برای پیشگیری از آن در نظر گرفته می‌شود باید دو ویژگی داشته باشد؛ نخست اینکه عایدی سارقان را از این نوع جرم کم کنیم و دوم مراقبت لازم صورت بگیرد.
مراقبت لازم به چه معنی است؟
در بحث مراقبت باید یادآور شد که سارقان ابتدا انتخاب سوژه می‌کنند و با انتخاب منزل هدف خود، آن را زیر نظر می‌گیرند و بعد از اینکه احساس کردند برای سرقت مناسب است، اقدام به این جرم می‌کنند. از جمله، منازلی که در طبقات اول هستند و بالکن مشرف به خیابان‌های عمومی دارند، جزو مواردی است که مجرمان برای سرقت انتخاب می‌کنند. همین‌طور مجتمع‌هایی با تعداد واحدهای زیاد که کنترل ورود و خروج روی آنها دقیق صورت نمی‌گیرد یا ساختمان‌ها و واحدهایی که حفاظ لازم را ندارند، ساختمان‌هایی که درِ آکاردئونی یا ضدسرقت ندارند، ساختمان‌هایی که دوربین، روشنایی کافی ندارند و ساختمان‌هایی که از سیستم‌های الکترونیکی برای هشدار استفاده نمی‌کنند؛ این ویژگی منازلی است که سارقان برای سرقت استفاده می‌کنند. بنابراین مراقبت‌های لازم باید در این زمینه انجام شود و اگر قرار بر این است که منزل را چه برای زمان کوتاه و چه زمان بلند ترک کنیم باید این موارد را حتماً در نظر بگیرند.
چگونه می‌توان عایدی جرم را کم کرد؟
منزل به هیچ عنوان محل مناسبی برای نگهداری وسایل بسیار ارزشمند با حجم بسیار کم نیست. متأسفانه شهروندان محترم به واسطه فرهنگی که وجود دارد، بخش زیادی از نقدینگی خود را به طلا تبدیل می‌کنند و این طلاها در منزل نگهداری می‌شوند. حتی محل نگهداری در منزل هم برای سارقان کاملاً شناخته شده است. در بیشتر منازل اموال باارزش، به ویژه طلاجات، در اتاق والدین نگهداری می‌شوند و سارقان بر اساس اظهارات و اقاریر خودشان به محض اینکه وارد منزل یا آپارتمانی می‌شوند ابتدا اتاق خواب والدین را بررسی کنند؛ چه‌بسا افرادی با ذهنیت نگهداری بهتر، اموال را داخل گاوصندوق نگهداری کنند اما آن گاوصندوق هم سبک و قابل بازگشایی است؛ یا رمز ندارد یا مخفی نیست و کاملاً جلوی چشم قرار دارد و صرفاً به دلیل اینکه یک حفاظ فلزی است با این تصور که محل مناسبی برای نگهداری اموال است کل اموال را در آن گاوصندوق نگهداری می‌کنند و اگر سارق در بدو ورود به منزل با این وسیله مواجه شد، به راحتی آن را باز یا مبادرت به انتقال آن می‌کند. بنابراین توصیه من برای شهروندان محترم این است که به هیچ عنوان طلاجات را با حجم بالا در منزل نگهداری نکنند؛ بهتر این است که از صندوق امانات بانک‌ها استفاده کنند و اگر قرار بر نگهداری یا اجبار به نگهداری شد، ترجیح این است که اموال را یکجا تجمیع نکنند، چون بعد از اتاق خواب والدین توجه سارقان به آشپزخانه، سایر اتاق‌ها و در نهایت سرویس بهداشتی است که مردم بیشتر اموال ارزشمندشان را آنجا نگهداری می‌کنند؛ بنابراین باید در نگهداری اموال و میزان اموالی که می‌خواهند در خانه نگهداری کنند، به‌ویژه زمانی که در منزل نیستند دقت لازم را داشته باشند. ان‌شاءالله ما به عنوان پلیس آگاهی بتوانیم برای مبارزه با این جرم کمک کنیم و مردم با مشارکتشان در راستای کاهش آن گام بردارند.
یکی از شیوه‌های رایج برای کاهش سرقت در سفرهای نوروز، این است که مردم کلید را به همسایه یا یکی از اقوام که ظاهراً معتمد است، می‌دهند. آیا شیوه مناسبی است؟

باید بررسی شود که به چه منظور این کار را انجام می‌دهند. یکی از شیوه‌های مراقبتی که ما درباره سرقت پیشنهاد می‌کنیم، مراقبت همسایگی است. متأسفانه در حال حاضر در شهرهای بزرگ هیچ ارتباط عاطفی یا اجتماعی و منطقی بین همسایه‌ها وجود ندارد. موردهایی پیش آمده است که در طبقات ساختمانی سرقت اتفاق افتاده و طبقه بالا با اینکه صداهای غیرمتعارفی از آن طبقه شنیده اما به لحاظ اینکه اطلاعی از حضور یا عدم حضور همسایه در منزل نداشته به هیچ عنوان مراجعه نکرده و بعد متوجه شده در طبقه پایین سرقت اتفاق افتاده، اگر مراقبت همسایگی باشد خیلی روش خوبی است. این‌طور خانه روزانه رصد می‌شود و چراغ‌ها خاموش و روشن می‌شود و سارق با توجه به ترددهایی که در آنجا انجام می‌شود، آن خانه را برای دزدی انتخاب نمی‌کند. بنابراین اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، اقدام خوبی است به شرط آنکه اعتماد لازم به فرد و امین‌بودن و احساس‌مسئولیت‌کردن او داشته باشند. تعداد معدودی از سرقت‌های ما در ایام مختلف که سرقت در ایام تعطیل و نوروز هم شامل آن می‌شود سرقت داخلی است که با توجه به دسترسی آسان به وسایل ورود به منزل از جمله کلید ورودی ساختمان این اتفاق رخ می‌دهد و سابقه هم دارد، اما اگر فردی که کلید به او داده می‌شود امین و مورد اعتماد باشد چنین اقدامی در پیشگیری از سرقت می‌تواند مؤثر باشد، اما در مواردی هم دیده شده که کلید به فردی سپرده شده که آن نفر یا یکی از اطرافیانش مبادرت به سرقت کرده است، اما در مجموع ما این اقدام را به عنوان مراقبت همسایگی مثبت ارزیابی می‌کنیم.
اگر افراد بخواهند خودشان از اموالشان مراقبت کنند و به سفر هم بروند، به چه نکات ریزی باید توجه کنند؟
به‌هیچ‌عنوان تجمیع لوازم باارزش در یک نقطه به صلاح نیست چون سارق برای ارتکاب جرم مدت محدودی در اختیار دارد و هر لحظه احتمال می‌رود که کسی وارد شود یا همسایه‌ای متوجه و موضوع به پلیس اطلاع داده شود، بنابراین سرعت عمل در سرقت بسیار حائز اهمیت است. اگر کالاهای باارزش در یک جا تجمیع شده باشد در فرصت موجود اقدام به سرقت همه اموال می‌کنند، اما اگر اموال در نقاط مختلف پخش و پراکنده باشند شاید در آن فرصت به همه دسترسی پیدا نکنند. با اینکه پلیس تمام تلاشش را می‌کند و در ایام نوروز هم به صورت ویژه با تمام توان چه توان عملیاتی و چه توان ستادی در قالب پیشگیری و مقابله با جرایم اقدام خواهد کرد اما تا مشارکت شهروندان با مجموعه پلیس تهران نباشد توفیقی در این امر حاصل نخواهد شد بنابراین نیاز به مشارکت شهروندان داریم و در این مشارکت بخش مهمی مربوط به تقویت منازل مسکونی، مغازه‌ها و سایر اماکنشان به تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات مکانیکی و اطلاع‌دادن به همسایه است و بخش دیگر این است که اموال باارزش را در منزل نگهداری نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha