کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف لبنیات که حاوی کلسیم و ویتامین D است، به تنهایی سلامت استخوان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان را تضمین نمی کند بلکه مصرف پروتئین ها و سبزی ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در کنار مصرف کلسیم زنجیره غذایی حفظ استخوان ها را تشکیل می دهند.

مصرف لبنیات به تنهایی سلامت استخوان ها را تضمین نمی کند

سلامت نیوز: کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف لبنیات که حاوی کلسیم و ویتامین D است، به تنهایی سلامت استخوان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان را تضمین نمی کند بلکه مصرف پروتئین ها و سبزی ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید در کنار مصرف کلسیم زنجیره غذایی حفظ استخوان ها را تشکیل می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،منصور والایی متخصص تغذیه روز یکشنبه در این خصوص اظهار داشت: بسیاری از افراد تصور می کنند برای داشتن استخوان های سالم، فقط باید شیر و ماست مصرف کنند، در حالی که استفاده از کلسیم و ویتامین D به تنهایی نمی تواند سلامت استخوان ها را تضمین کند.

* تغذیه صحیح از دوران جنینی
وی اظهار داشت: برای حفظ استحکام استخوان ها باید از دوران جنینی و در زمان بارداری مادر به فکر بود، تغذیه مادر در این دوران نقش بسیار مهمی دارد.
والایی اضافه کرد: زنان باردار باید از منابع پروتئینی و مواد غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و ویتامین K به مقدار کافی استفاده کنند تا استخوان های جنین استحکام کافی داشته باشد.
وی تصریح کرد: پس از تولد نوزاد، تغذیه با شیر مادر تا دو سال اول زندگی می تواند نقش بسیار مهمی در سلامت استخوان های وی در بزرگسالی ایفا کند و توصیه می شود هفته ای چهار تا پنج روز، شیرخوار را به مدت 15 تا 20 دقیقه به صورت برهنه یا نیمه برهنه در برابر نور خورشید قرار داده تا ویتامین D مورد نیازش تامین شود.

* مصرف پروتئین را قطع نکنید
به گفته این متخصص تغذیه، در بزرگسالی نیز تغذیه صحیح می تواند نقش موثری در سلامت استخوان ها داشته باشد و مصرف منابع پروتئین و املاح برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است.
والایی افزود: یکی از بهترین منابع دریافت پروتئین، سفیده تخم مرغ است و انواع گوشت، شیر و ماست منابع خوب پروتئین هستند و باید به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند.
وی اظهار داشت: مصرف سویا و حبوبات هم می تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند و انواع مختلف کلم ها، کلسیم خوب و قابل جذبی دارند.
این متخصص تغذیه یادآور شد: مصرف منابع امگا 3 مانند ماهی، سبزی خوردن و کاهو در صورتی که همراه با آنها از مواد غذایی حاوی کلسیم به اندازه کافی استفاده شود، می تواند در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشد.
والایی تصریح کرد: یکی از عوامل ابتلا به پوکی استخوان، مصرف اسیدهای چرب اشباع است؛ به این معنی که احتمال بروز پوکی استخوان میان افرادی که روغن های جامد گیاهی و حیوانی به مقدار زیاد مصرف می کنند، افزایش می یابد و غذاهای شور و غذاهایی که سدیم آنها زیاد است نیز به علت افزایش دفع کلسیم می تواند باعث پوکی استخوان شود.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالای 50 سال کشور با بیماری پوکی استخوان روبرو هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha