دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 26871
سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات علوم دندانپزشكی پروفسور ترابی‌نژاد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: برای نخستین بار در كشور، محققان اصفهانی طرح ساخت جوانه دندان را از سه سال گذشته آغاز كردند كه به مدت 35 سال طول می‌كشد.

به گزارش فارس ، سید بهروز موسوی در دومین همایش تازه‌های اندودانتیكس و پروتز ایمپلنت دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان اظهار داشت: جوانه دندان با استفاده از سلول‌های بنیادی در اصفهان ساخته می‌شود.
وی با اشاره به اینكه ایران به عنوان سومین كشور دنیا در زمینه ساخت جوانه دندان وارد شده است، بیان داشت: ساخت اندام‌های دندان مثل جوانه دندان كاری سخت و طاقت فرسایی است و نیاز به كارهای تحقیقاتی بسیاری دارد و مدت زمان زیادی را می‌طلبد.
رئیس مركز تحقیقات علوم دندانپزشكی پروفسور ترابی‌نژاد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با بیان اینكه ساخت بافت‌های دندان ساده است، تصریح كرد: با توجه به اینكه اندام‌های دندان از مجموعه‌ بافت‌ها تشكیل شده است باید در ابتدا بافت‌های دندان ساخته شود تا بتوان به مرحله ساخت اندام دندان رسید كه تاكنون بافت عصبی و چربی در اصفهان ساخته شده است.
وی ادامه داد: به علت اینكه احتمال سرطانی شدن سلول‌های بنیادی وجود دارد به همین خاطر انجام طرح‌های تحقیقاتی سلول‌های بنیادی باید با دقت و در مدت زمان زیادی صورت بگیرد.
موسوی ساخت مركز تحقیقات علوم دندانپزشكی ترابی‌نژاد در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان را بعد از نیویوریك دومین مركز كلینكی تحقیقاتی دنیا عنوان كرد و افزود: در تازه‌ترین روش‌های درمانی اندودانتیكس به دنبال بازسازی بافت و پالپ دندان، ایمپلت و حفظ دندان‌های بیمار با استفاده از سلول‌های بنیادی هستیم.
وی از چاپ و انتشار نخستین مجله انگلیسی زبان دندانپزشكی خاورمیانه در اصفهان خبر داد و تاكید كرد: مجوز انتشار این مجله علمی و پژوهشی بعد از چهار سال از سوی وزارت ارشاد اسلامی ایران داده شد و موفقیتی بزرگ برای جامعه دندانپزشكی اصفهان است.
رئیس مركز تحقیقات علوم دندانپزشكی پروفسور ترابی‌نژاد دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اشاره به اینكه این مركز از سال 70 در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان ساخته شد، اضافه كرد: علم مرز و جایگاه خاصی ندارد و لازم است به منظور تسكین درد و برای انسانیت به كار رود.
وی با بیان اینكه مركز تحقیقاتی پرفسور ترابی‌نژاد قابلیت پذیرفتن طرح‌های تحقیقاتی و اكتشافی دانشجویان دندانپزشكی را دارد و از این طرح‌ها به خوبی استقبال می‌كند، گفت: در حال حاضر طرح‌های ملی با همكاری دانشگاه شهید بهشتی، بیمارستان 15 خرداد و دانشگاه علوم پزشكی یزد آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha