چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 269255

روغن کرچک روغنی گیاهی است که طیف مصرفی گسترده‌ای دارد؛ از لوازم آرایشی گرفته تا کاربردهای طبی. معمولا افراد از روغن کرچک به عنوان ملین استفاده می‌کنند اما این روغن، فواید بالقوه‌ای برای پوست دارد. در این مطلب به این فواید می‌پردازیم

فواید روغن کرچک برای پوست صورت

سلامت نیوز: روغن کرچک روغنی گیاهی است که طیف مصرفی گسترده‌ای دارد؛ از لوازم آرایشی گرفته تا کاربردهای طبی. معمولا افراد از روغن کرچک به عنوان ملین استفاده می‌کنند اما این روغن، فواید بالقوه‌ای برای پوست دارد. در این مطلب به این فواید می‌پردازیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی ایده آل، روغن کرچک از دانه‌های گیاه کرچک (ricinus communis) گرفته می‌شود که بومی نواحی گرمسیری آسیا و آفریقاست. این روغن را معمولا به طور مستقیم و با استفاده از پنبه روی پوست استفاده می‌کنند. روغن کرچک، نسبتا بی‌خطر است اما برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف آن روی پوست، دچار عوارض جانبی بشوند. گفته می‌شود روغن کرچک، خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و مرطوب کنندگی دارد.

از نظر ظاهری، روغن کرچک یک مایع شفاف با ته مایه‌ای از رنگ زرد است. این روغن ماده‌ای است که در بسیاری از چیزها وجود دارد؛ از شوینده‌ها گرفته تا رنگ‌ها. از روغن کرچک برای درمان بیماری‌های زیادی نیز استفاده می‌شود که عموما مشکلات گوارشی هستند. روغن کرچک در روده‌ی کوچ به اسید ریسینولئیک تجزیه می‌شود که پروسه‌ی گوارش را در روده‌ها تسریع می‌کند. گفته می‌شود روغن کرچک دارای فواید بالقوه‌ای برای پوست است.
 
روغن کرچک و اسید ریسینولئیک، توسط پوست به خوبی جذب شده و گاهی برای درمان مشکلات گوناگون پوستی به کار می‌روند، مانند پسوریازیس و آکنه. همچنین این باور از قدیم وجود داشته که روغن کرچک موجب تقویت رشد مو می‌شود، اما تاکنون هیچ گونه شواهد علمی برای تائید این ادعا وجود ندارد.

روغن کرچک با دارا بودن اسید ریسینولئیک و چند اسید چرب دیگر، خواصی دارد که آن را محصول مناسبی برای مراقبت از پوست، مخصوصا پوست صورت می‌کند.

از بین بردن آکنه با روغن کرچک

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی روغن کرچک باعث شده در کاهش آکنه موثر باشد. اسید ریسنولئیک تولید شده توسط روغن کرچک می‌تواند رشد باکتری‌های مولد آکنه را مهار کند.

افزایش لطافت پوست با روغن کرچک

روغن کرچک، سرشار از اسیدهای چرب دیگری است که می‌تواند نرمی و لطافت پوست صورت را افزایش بدهد.

یکنواخت کردن رنگ پوست چهره با روغن کرچک

اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک همچنین می‌توانند رشد بافت سالم پوست را تقویت کرده و برای یکنواخت کردن رنگ پوست مفید باشند.

درمان جوش سرسیاه با روغن کرچک

روغن کرچک، تقریبا غیر کومدوژنیک است، یعنی احتمال اینکه چربی آن باعث مسدود شدن حفره‌های پوستی شود بسیار پایین بوده و به همین دلیل برای استفاده‌ی پوست‌های حساس که مستعد ابتلا به جوش‌های سر سیاه هستند، مناسب است.

روغن کرچک ارزانقیمت است

محصولات مراقبت از پوست و بویژه کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص صورت، معمولا گرانقیمت هستند. اما روغن کرچک نسبتا ارزانقیمت است و از نظر خاصیت و تاثیرگزاری با بسیاری از این محصولات، برابری می‌کند.

درمان پوست حساس و ملتهب با روغن کرچک

هم روغن کرچک و هم اسید ریسینولئیک دارای خواص ضد التهابی هستند که باعث می‌شود برای درمان پوست‌های حساس و ملتهب مفید باشند.

درمان عفونت باکتریایی با روغن کرچک

روغن کرچک می‌تواند با کمک به دور کردن پاتوژن‌های مهاجم (باکتری‌های بیماریزا)، از پوست در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت کند.

حفظ رطوبت پوست با روغن کرچک

روغن کرچک حاوی تریگلیسرید است که به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و برای درمان خشکی پوست مناسب است.

آبرسانی پوست با روغن کرچک

روغن کرچک خاصیت نم نگه‌دار دارد، یعنی می‌تواند رطوبت را از هوا گرفته و به پوست برساند و در نتیجه پوست را هیدراته نگه دارد.

زدودن آلودگی های پوست با روغن کرچک

تریگلیسرید موجود در روغن کرچک برای زدودن آلودگی‌های روزمره از روی پوست مناسب است.

چطور از روغن کرچک برای پوست استفاده کنیم؟

جذب کامل روغن کرچک توسط پوست کمی زمانبر است، اما می‌توانید با رقیق کردن آن، جذبش را سریع‌تر کنید. می‌توانید روغن کرچک را با روغن‌های دیگر مانند روغن زیتون یا روغن بادام زمینی به نسبت نصف فه نصف رقیق کنید.

عوارض جانبی

هر چند روغن کرچک، خواص زیادی دارد اما باید بدانید که بسیاری از آنها، هنوز پشتوانه‌ی علمی نداشته و معمولا تجربی هستند. ممکن است استفاده از روغن کرچک برای بعضی از افراد ایجاد راش‌های پوستی، تورم و خارش کند. کسی که به روغن کرچک واکنش آلرژیک نشان داده باید فورا به پزشک مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha