سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 273462

دکترای علوم تغذیه و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اصلاح الگوی مصرف غذایی با ذائقه سازی را در کودکان ضروری دانست و گفت: خیلی از عادات غلط غذایی در واقع در یکسال اول تولد شکل می گیرد و ترک این عادات در بزرگسالی غیر ممکن یا در بهترین حالت کار بسیار مشکلی است.

ذائقه کودکان را به غذای کم نمک عادت دهید

سلامت نیوز:  دکترای علوم تغذیه و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اصلاح الگوی مصرف غذایی با ذائقه سازی را در کودکان ضروری دانست و گفت: خیلی از عادات غلط غذایی در واقع در یکسال اول تولد شکل می گیرد و ترک این عادات در بزرگسالی غیر ممکن یا در بهترین حالت کار بسیار مشکلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مریم امینی اظهار داشت: بنابراین به خانواده ها توصیه می شود ذائقه سازی سالم را از همان ماه‌های ابتدایی که کودک با غذای سفره آشنا می‌شود، آغاز کنند.

تاثیر سبزیجات در کاهش فشار خون

وی با اشاره به اینکه مصرف موز، سیر، سبزیجات و حبوبات در کاهش فشار خون موثرند، بر ضرورت پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس و انواع کنسروها در مبتلایان به فشار خون بالا تاکید کرد.

امینی گفت: به طور کلی سبزیجات به دلیل اینکه منابع بسیار خوبی از پتاسیم هستند در کاهش فشار خون نقش موثری دارند، برای مثال سیب زمینی، قارچ و گوجه فرنگی نقش بسیار زیادی در کنترل و کاهش فشار خون دارند.

افراد دارای فشار خون بالا مصرف سدیم را کاهش و پتاسیم را افزایش دهند

وی ادامه داد: لازم است بدانید که فشار خون بالا بدون علامت است و شاید تا زمانی که منجر به بروز عوارض نشود تشخیص داده نمی‌شود بنابراین برای پی بردن به فشار خون بالا باید به طور مستمر فشار خون را اندازه‌گیری کرد.

به گفته این استاد دانشگاه با پیشگیری و کنترل این بیماری می‌توان بروز عوارض ناتوانی و مرگ و میر ناشی از آنرا به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

وی با اشاره به اینکه کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده برای مقابله با فشار خون است تاکید کرد: تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش داده و در عین حال مصرف پتاسیم و کلسیم را بالا ببرند.

امینی خاطرنشان کرد: مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند حبوبات، سبزیجات، کلم بروکلی، سبزی خوردن، جعفری، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، غذاهای گیاهی، موز، هلو، انگور، آلو، انجیر، گریپ فروت، انواع مرکبات حاوی ویتامین C، دانه کنجد و برنج در کاهش فشار خون بالا موثر هستند.

تغییر سبک زندگی؛ جایگزین داروهای کاهنده فشار خون

وی افزود: هرچند بسیاری از داروها برای کنترل فشار خون تجویز می‌شود، اما تغییر در شیوه زندگی منجر به کاهش فشار خون بالا می‌شود و در بسیاری از موارد با رعایت رژیم غذایی مناسب با نظر پزشک معالج، مصرف قرص بسیار کاهش می یابد.

امینی ورزش، ترک سیگار، برطرف کردن استرس و داشتن آرامش خاطر را راه حل موثری برای کنترل فشار خون دانست و به افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه کرد؛ در کنار مصرف دارو به تغذیه سالم و رژیم غذایی سالم اهمیت دهند.

استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه یادآور شد: بحثی که در فشار خون مطرح است، بحث مصرف نمک و سدیم بالا است، در بسیاری از افراد مصرف نمک زمینه افزایش فشار خون را فراهم می‌کند، بنابراین افرادی که مبتلا به افزایش فشار خون هستند نباید بیشتر از ۵ تا ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند.

وی افزود: این مقدار تقریباً برابر با یک قاشق چایخوری است، اما بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید حتی از این مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند که این مقدار را پزشک معالج برای این بیماران مشخص خواهد کرد.

برچسب نشانگر تغذیه ضرورتی برای ارتقای سلامت

امینی توصیه کرد: هرگز به غذای خود در سفره، نمک اضافه نکنید، هر نوشیدنی یا غذای آماده‌ای که از فروشگاه خریداری می‌کنید حتماً به برچسب نشانگر اطلاعات تغذیه‌ای که میزان نمک موجود در آنچه که معمولاً به نام سدیم (Sodium) مشخص می شود، توجه کنید چرا که نمک دارای مقدار زیادی سدیم است و از این منظر مهم و خطرناک است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از چاشنی، ادویه‌ها، سس‌های خانگی بدون نمک و سبزیجات معطر را جایگزین مناسبی برای طعم دار کردن غذاها ذکر کرد و گفت: افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسروهایی که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha