حافظی با انتقاد از نبود گزارش جامع از میزان جراحی های تعویض مفصل زانو در ایران گفت: گایدلاین ها(راهنماهای بالینی) تدوین شده، اما به دلایل نامشخصی اجرا نمی شود و اقدام ارزنده تامین اجتماعی در اجرای گایدلاین ها متعلق به مراکز خودشان است و در سطح کشور اجرا نمی شود.

گزارشی جامع از جراحی های تعویض مفصل زانو در کشور ارائه کنید

سلامت نیوز: رشد تکنولوژی و امکان بهره گیری از علم در جهت تعویض اندام انسان اگرچه امری شایع در دنیای امروز است، منتهی اگر به درستی از آن استفاده نشود؛ موجب خسارات جبران ناپذیر می شود‌.

به گزارش سلامت نیوز تعویض کامل مفصل زانو از آن دست اعمال جراحی است که در یک دهه ی اخیر رشد چشمگیری یافته است. اگرچه به دلایل نامعلوم هنوز وزارت بهداشت، اماری از این جراحی ها در سطح کشور ارائه نداده است، اما اقدام سازمان تامین اجتماعی در تهیه ی گایدلاین تعویض مفصل زانو جهت کنترل جراحی های غیر ضرور می تواند بیانگر آن باشد که نگرانی هایی ایجاد شده است.


در همین بخش امروز دکتر رحمت الله حافظی متخصص توانبخشی و طب فیزیکی در گفتگو با رادیو سلامت، ضمن تایید این مسئله عنوان کرد که می بایست تا سر حد امکان با اصلاح سبک زندگی و کنترل وزن و مراقبت های پیشگیری و درمان های حمایتی از مفصل زانو مراقبت کرد و به نقل از استادش گفت: بدترین مفصل طبیعی از بهترین مفصل مصنوعی؛ بهتر است.


حافظی با انتقاد از نبود گزارش جامع از میزان جراحی های تعویض مفصل زانو در ایران گفت: گایدلاین ها(راهنماهای بالینی)  تدوین شده، اما به دلایل نامشخصی اجرا نمی شود و اقدام ارزنده تامین اجتماعی در اجرای گایدلاین ها متعلق به مراکز خودشان است و در سطح کشور اجرا نمی شود.

حافظی خواستار انتقال بحث گایدلاین ها از وزارت بهداشت به وزارت تعاون و به عهده ی بیمه ها شد. حافظی توجه جدی به مقوله ی پیشگیری و اصلاح سبک زندگی تا جایی که در حد امکان عمل تعویض مفصل زانو صورت نگیرد‌؛ لازم دانست.

دکتر محمد تقی خسروانی مقدم، متخصص ارتوپدی و رئیس بیمارستان معیری نیز معتقد است که بحث تعویض مفصل زانو نیازمند نظارت بیشتری برای تعیین اندیکاسیون و جلوگیری از اعمال جراحی غیر ضرور است.

خسروانی مقدم ضمن ابراز نگرانی از تعویض های مجدد، مفصل مصنوعی گفت؛ در سال های اخیر مراجعات برای تعویض مجدد مفصل مصنوعی افزایش یافته و این علاوه بر نگرانی نیازمند آن است که مثل کشور آلمان مراکز تخصصی تعویض مجدد مفصل مصنوعی دایر شود.

خسروانی نقد مجری برنامه را در نبود مرجع نظارتی برای تدوین شاخص های استاندارد برای تعیین صلاحیت علمی و فیزیکی مراکز درمانی در انجام عمل جراحی تعویض کامل مفصل زانو یا اصطلاحا (TKR)  تایید کرد.


آنچه مسلم است، عمر مفصل مصنوعی زانو حداکثر ۱۰ سال و با تعویض مجدد به نهایتا ۱۵ سال می رسد، به همین خاطر اگر مراقبت لازم صورت نگیرد و در تعویض مفصل زانو اقدام شتاب زده و در سنین پایین انجام شود احتمال زمین گیر شدن زودرس بیمار بعد از ده الی پانزده سال کاملا وجود دارد. 


متخصصین توصیه می کنند تا حد امکان با مراقبت های پزشکی و پیشگیری؛ از تعویض مفصل زانو اجتناب گردد، مگر آنکه امکان تحرک از بیمار چنان ستانده شود که برای کارهای شخصی درمانده و درد بیمار به حدی باشد که با مسکن ها آرام نگردد و از شدت درد شب ها بیدار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha