6مرد که برای یافتن داروی گیاهی افسانه‌ای راهی ارتفاعات صعب‌العبور پلوار در استان کرمان شده بودند در دیواره کوه گرفتار شدند و لحظات دلهره‌آوری را سپری کردند اما با تلاش امدادگران هلا‌ل‌احمر نجات یافتند.

جدال با مرگ در جست‌وجوی داروی افسانه‌ای

سلامت نیوز: 6مرد که برای یافتن داروی گیاهی افسانه‌ای راهی ارتفاعات صعب‌العبور پلوار در استان کرمان شده بودند در دیواره کوه گرفتار شدند و لحظات دلهره‌آوری را سپری کردند اما با تلاش امدادگران هلا‌ل‌احمر نجات یافتند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، صبح سه‌شنبه 6مرد که شنیده بودند در ارتفاعات پلوار و در میان شکاف‌های دیواره سنگی کوه، یک داروی کمیاب و گرانقیمت به نام مومنایی یا همان شیره کوه یافت می‌شود تصمیم گرفتند برای تهیه این داروی افسانه‌ای راهی آنجا شوند.

آنها پس از طی مسافتی طولانی و کوهپیمایی دشوار خود را به ارتفاع 3هزار متری رساندند و با عبور از مسیری صعب‌العبور در دیواره سنگی کوه قرار گرفتند اما نه‌تنها دارویی پیدا نکردند، بلکه به‌خاطر ریزشی بودن دیواره سنگی کوه، گرفتار شدند و دیگر نه راه پس داشتند و نه پیش. 5نفر از آنها در قسمتی از دیواره سنگی و نفر ششم کمی بالاتر از آنها گیر کرده بودند و امکان برگشت نداشتند.

هرگونه حرکتی در این محل به‌خاطر وضعیت ناپایدار سنگ‌ها می‌توانست فاجعه‌ای هولناک را رقم بزند. در این شرایط یکی از اعضای گروه تصمیم گرفت با هلال‌احمر تماس گرفته و از آنها کمک بخواهد.


ساعت از 13گذشته بود که زنگ پایگاه امداد کوهستان مسجد صاحب‌الزمان کرمان به صدا در آمد. پشت خط یکی از جویندگان داروی کمیاب بود که می‌گفت او و دوستانش درارتفاعات کوه جفتان گرفتار شده‌اند و گرمای شدید هوا باعث ضعف و بی‌حالی آنها شده است.

محمد حیدری پور، معاون امداد و نجات هلال احمر کرمان می‌گوید: «پس از این تماس، تیم 3 نفره نجات‌گران کوهستان به سرپرستی محمد حسن پور شیخعلی عازم محل حادثه شدند. آنها در دامنه کوه با خودروی پارک شده‌ای مواجه شدند که به‌نظر می‌رسید خودروی مردان گرفتار است.

از سوی دیگر معلوم شد که حادثه دیدگان در ارتفاع 3 هزار و 400 متری در دیوار کوه گیر افتاده‌اند که این محل به‌خاطر وجود دیواره‌های ریزشی، بسیار صعب‌العبور بود.»


3 امدادگر زبده کوهستان با برداشتن وسایل و تجهیزات خاص کوهنوردی به سمت دیواره‌های سنگی و صعب‌العبور کوه رفتند اما نخستین مشکلی که با آن روبه‌رو شدند این بود که مردان حادثه دیده نمی‌توانستند به درستی مشخصات مکانی را که در آنجا گیر افتاده بودند به امدادگران اعلام کنند.

در این شرایط امدادگران موفق شدند با راهنمایی‌های بعدی یکی از افراد گرفتار، او را در دیواره کوه شناسایی کرده و راهی آنجا شوند. دمای هوا بیش از 40درجه بود و امدادگران با تجهیزاتی که داشتند عملیات صعود از دیواره را آغاز کردند و پس از چند ساعت تلاش موفق شدند خودشان را به افراد گرفتار برسانند.

آنها در عملیاتی سخت و نفس‌گیر و با ایجاد کارگاه و میخکوبی در دیواره کوه توانستند مردان گرفتار را نجات دهند اما پس از نجات آنها معلوم شد که سوییچ و مدارک خودروی آنها در محل حادثه جامانده است. به این ترتیب امدادگران بار دیگر راهی آنجا شدند و در نهایت، درحالی‌که هوا رفته رفته تاریک شده بود، توانستند 6مرد گرفتار را به پایین کوه منتقل کرده و از خطر مرگ نجات دهند.

به گفته سرپرست عملیات نجات، حدود ساعت 10شب و پس از گذشت بیش از 8ساعت، عملیات امدادگران پایان یافت. نجات این افراد با توجه به تعداد کم امدادگران عملیاتی سخت و دشوار بود که خوشبختانه پایان خوشی داشت و مردان گرفتار بدون اینکه آسیبی ببینند به خانه‌هایشان بازگشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha