یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 275514

محققان آمریکایی در مطالعه‌ای متوجه شدند که با شمارش رگ‌های خونی در شبکیه چشم افراد می‌توان علائم اولیه ابتلا به آلزایمر را تشخیص داد.

انعکاس آلزایمر در رگ‌های خونی چشم

سلامت نیوز: محققان آمریکایی در مطالعه‌ای متوجه شدند که با شمارش رگ‌های خونی در شبکیه چشم افراد می‌توان علائم اولیه ابتلا به آلزایمر را تشخیص داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه «نورث وسترن» در آمریکا متوجه شدند که برخورداری از تعداد رگ‌های خونی کمتر در شبکیه چشم می‌تواند علائم اولیه ابتلاء به زوال عقل باشد. آنها خاطرنشان کردند که از این به بعد پزشکان برای تشخیص علائم اولیه ابتلاء به آلزایمر می‌توانند رگ‌های خونی چشم افراد را بشمارند.

این مطالعه نشان داد که تعداد رگ‌های خونی در شبکیه چشم افراد مبتلا به علائم اولیه زوال عقل در مقایسه با افراد سالم به طور قابل توجهی کمتر است. این یافته‌ها تأییدی است بر یافته‌های قبلی که نشان می‌دهند تغییرات در رگ‌های کوچک خونی می‌تواند پنجره‌ای به سوی تغییرات در مغز باشد.

با اینکه تحقیقات در این حوزه هنوز در ابتدای راه خود قرار دارند اما محققان معتقدند که روزی می‌توان از آزمایش چشم برای تشخیص مراحل اولیه بیماری آلزایمر استفاده کرد.

آلزایمر ( Alzheimers disease) یا بیماری فراموشی یا زوال عقل، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بر اثر آن، به‌تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع آلزایمر، اختلال حافظه است که معمولاً به‌تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به مرور زمان، خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

یافته‌های این مطالعه در نشریه PLoS One منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha