در این مطلب به چند سبزی و میوه تابستانی اشاره خواهیم کرد که به خنک شدن بدنتان، تغذیه آن، کاهش قند خون بالا و کنترل وزن کمک می‌کنند، با ما همراه باشید...

9 سبزی و میوه فصل مخصوص دیابتی‌ها

سلامت نیوز: در این مطلب به چند سبزی و میوه تابستانی اشاره خواهیم کرد که به خنک شدن بدنتان، تغذیه آن، کاهش قند خون بالا و کنترل وزن کمک می‌کنند، با ما همراه باشید...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که به نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری تقسیم‌بندی می‌شود. دیابت با دیگر شرایط سلامتی مانند چاقی و بیماری‌های قلبی نیز همراه است و کارشناسان بهداشتی معتقدند تغییر سبک زندگی، خوردن غذاهای سالم و فعالیت‌های جسمی متناسب، اگر نتوانند به طور کامل آن را درمان کنند، می‌توانند به بهبود آن کمک قابل توجهی کنند. با این که رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که برای افراد دیابتی پیشنهاد شود؛ اما توصیه می‌شود بیشتر از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین، غنی از فیبر و پرپروتئین استفاده کنند تا باعث کنترل بهتر قند خون ‌شوند.

تابستان با برخی مشکلات سلامتی مانند تعریق، آفتاب‌سوختگی، بثورات ناشی از گرما، لکه‌های پوستی و ... همراه است. در این فصل بعضی از شرایط مزمن، از جمله دیابت نوع 2، ممکن است توسط خورشید و گرما و مخصوصاً کم آبی بدن تشدید شوند؛ بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید مراقبت‌های خاص خود را برای حفظ سطح قند خون در محدوده سالم به کار برند و از کم آبی پیشگیری کنند. کم آبی ممکن است موجب کتواسیدوز دیابتی شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم که غنی از میوه‌ها و سبزیجات تازه باشد می‌تواند قند خون بالا و علائم دیابت را کنترل کند.
در ادامه به چند سبزی و میوه تابستانی اشاره خواهیم کرد که به خنک شدن بدنتان، تغذیه‌ی آن، کاهش قند خون بالا و کنترل وزن کمک می‌کنند، با ما همراه باشید...

1. خیار
یکی از خوراکی‌های محبوب فصل تابستان که اتفاقاً می‌تواند یک انتخاب سالم برای بیماران دیابتی هم باشد، خیار است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره خیار می‌تواند برای کاهش قند خون مفید باشد. خیار کربوهیدرات و کالری پایینی دارد؛ اما از نظر ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که ممکن است به کاهش سطح قند خون و بهبود سلامت عمومی کمک کنند، غنی است. خیار یک منبع عالی از فیبر رژیمی است که فواید زیادی دارد؛ از جمله کنترل اشتها و کمک به کنترل قند خون. علاوه بر این، شاخص گلیسمی خیار 15 است و این یعنی شما می‌توانید تقریباً هر مقداری که می‌خواهید از آن بخورید!

2. گوجه فرنگی
گوجه فرنگی یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده برای دیابتی‌هاست که با داشتن لیکوپن، پتاسیم، فولات، فیبر رژیمی، منگنز، منیزیم، ویتامین B6 و ویتامین E فواید زیادی به بدن می‌رساند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی به دلیل اندیس گلیسمی پایین آن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض دیابت مانند بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند.

3. کدو سبز
کدو، مانند بسیاری از سبزیجات، دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی بالایی است. این سبزی تابستانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که می‌توانند به کاهش قند خون و بهبود سطح انسولین کمک کنند.
البته این را بدانید که کدوی زمستانی در مقایسه با کدوی تابستانی یا همان کدو سبز کربوهیدرات بالاتری دارد.
بسیاری از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد ترکیبات موجود در کدوی تابستانی می‌توانند به حفظ تعادل متابولیسم انسولین و قند خون کمک کنند و بدین ترتیب از بدن در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت کنند.

4. توت‌ها
توت‌ها مانند بلوبری، توت فرنگی، تمشک و شاتوت مملو از انواع مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فولات، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K و یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به دیابت هستند. یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که نوشیدن اسموتی‌های بلوبری می‌توانند موجب افزایش پاسخگویی بدن به انسولین در بزرگسالان چاق دارای پیش دیابت شوند.

5. بادمجان
بادمجان هم یک سبزی غیر نشاسته‌ای است که کم کالری و کم کربوهیدرات است. این سبزی شاخص گلیسمی کمی (15) دارد و از نظر فیبر غذایی، پتاسیم، ویتامین K، منیزیم، مس، ویتامین B6، ویتامین C، فولات و نیاسین بسیار غنی است.
بادمجان دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است که ادعا می‌شود این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهاب و مبارزه با بیماری‌ها کمک کنند. در تحقیقی مشخص شد که سطوح بالای فنول موجود در بادمجان می‌تواند موجب بهبود متابولیسم کربوهیدرات و محافظت از سلول‌های بتا (سلول‌های تولیدکننده و ترشح‌کننده‌ی انسولین) شود؛ همان‌طور که می‌دانید انسولین هورمون مسئول تنظیم سطوح گلوکز در خون است.

6. کدو تلخ
این گیاه تند و تلخ که به نام خربزه تلخ نیز شناخته می‌شود یکی از سلامت‌ترین و غنی‌ترین مواد غذایی آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این گیاه دارای اثر کاهش‌دهندگی قند خون و ترکیبات شبه انسولینی است که نقش مهمی را در کنترل سطح قند خون شما ایفا می‌کند. گفته می‌شود آب خربزه تلخ یک اکسیر شفابخش برای بیماران دیابتی است که اغلب توصیه می‌شود هر روز صبح از آن بنوشند.

7. بروکلی
بروکلی یک نیروگاه فوق‌العاده‌ی تغذیه‌ای است و آن‌قدر خاصیت دارد که بخشی از رژیم غذایی‌تان را به آن اختصاص دهید. بروکلی یک منبع منحصربه‌فرد فیبر است که باعث می‌شود بخشی اجتناب‌ناپذیر از رژیم غذایی دیابتی باشد. بسیاری از مطالعات این واقعیت را ثابت کرده‌اند که سولفورفان موجود در بروکلی از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.

8. مارچوبه
مارچوبه به طور گسترده در غذاهای ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی غیرنشاسته‌ای، کم کالری و دارای تقریباً دو گرم فیبر در هر واحد است. مارچوبه به طور ویژه دارای آنتی‌اکسیدانی است به نام گلوتاتیون که برای تنظیم قند خون و افزایش تولید انسولین کاملاً شناخته شده است.

9. گل کلم
ماده‌ی غذایی فوق‌العاده، با پروتئین، فسفر، پتاسیم و منیزیم بالا که همه‌ی این‌ها برای افراد دیابتی مفید هستند. این سبزی شاخص گلیسمی پایینی دارد که برای افراد دیابتی بسیار امن است. علاوه بر این، محتوای بالای فیبر موجود در آن به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند.

افراد مبتلا به دیابت باید به شدت به آنچه در رژیم غذایی‌شان وجود دارد و چگونگی تأثیر آن بر میزان قند خونشان توجه داشته باشند. به غیر از رژیم غذایی، به افراد دیابتی توصیه می‌شود تا فعالیت‌های فیزیکی بیشتری مانند ورزش، پیاده‌روی، دویدن و ... را تحت نظر پزشک معالجشان، انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha