دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 276205

نگرانید. برای کارتان، آزمون استخدامی که پیش رو دارید، برای امتحان فردا یا برای پذیرفته‌شدن در دانشگاه نگرانید و تصور می‌کنید که اضطرابتان سد راه خوشحالی شماست.

استرس واقعا نمک زندگی است

سلامت نیوز: نگرانید. برای کارتان، آزمون استخدامی که پیش رو دارید، برای امتحان فردا یا برای پذیرفته‌شدن در دانشگاه نگرانید و تصور می‌کنید که اضطرابتان سد راه خوشحالی شماست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، درست است که هیچ‌کدام از ما با لحظه‌ای که معده‌مان می‌سوزد، قلبمان تندتر می‌تپد، عرق می‌کنیم و احساس کلافگی رهایمان نمی‌کند کنار نمی‌آییم، اما محققان می‌گویند همین لحظات اضطراب‌آور هستند که می‌توانند به خوشحالی شما معنایی دیگر بدهند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که اضطرابی که به‌خاطر حرکت در یک مسیر تازه و رشدکردن ایجاد شود، می‌تواند خوشحالی ناشی از رسیدن به آن موقعیت را دوچندان کند.
 
چطور اضطراب، خوشحالی می‌آورد؟
آن‌ها در بررسی‌هایشان به این نتیجه رسیدند که آدم‌های درگیر با استرس محدود، رضایت بیشتری از زندگی‌شان دارند و در طول زمان خوشحال‌تر از دیگران به نظر می‌رسند. برای مثال، کسانی که  برای خود هدف تعیین می‌کنند یا در راه رسیدن به آن، دچار اضطراب می‌شوند، شکست می‌خورند و از نو شروع می‌کنند، یا وقتی به هدفشان می‌رسند خوشحالی را بیشتر احساس می‌کنند.
 
همه اضطراب‌ها شادی‌آورند؟
درست است که محققان اضطراب‌های روزمره را به‌عنوان ابزاری برای شادتر زندگی‌کردن معرفی کرده‌اند، اما نباید تفاوت این اضطراب‌های سازنده با اضطراب‌های مخرب را نادیده گرفت. اضطرابی که در روز آزمون استخدامی تجربه می‌کنید، تفاوت زیادی با اضطرابی دارد که با دیدن یک دعوای خیابانی احساس می‌کنید. محققان در مورد اضطراب‌های مخرب، نتایجی برعکس آنچه گفته شده را دریافته‌اند.
 
اضطراب مخرب با شما چه می‌کند؟
اضطراب‌های مخرب و قرارگرفتن مداوم در معرض رویدادهای اضطراب‌آور، نه‌تنها احتمال دچار شدنتان به اختلال استرس فراگیر را بیشتر می‌کند، بلکه در گذر زمان، می‌تواند افسردگی را به همراه بیاورد.البته اختلالات اضطرابی و افسردگی تنها عواقب قرارگرفتن مداوم در معرض استرس نیستند. محققان می‌گویند این حالت روانی، احتمال درگیر شدن با مشکلات جسمی را هم بیشتر می‌کند. بیماری‌های قلبی، فشارخون، بیماری‌های پوستی یا حتی بالارفتن سطح قندخون، تنها بخشی از مشکلات افراد همیشه مضطرب  است.
 
واقعا شرایط، اضطراب‌آوراست؟
اگر شما به اختلالات اضطرابی دچار شده باشید، برای احساس‌کردن استرس نیازی به قرارگرفتن در یک موقعیت اضطراب‌آور نخواهید داشت. شمایی که بدون قرارگرفتن در تنگنا یا در صورت کمی تغییر کردن و دشوار شدن شرایط به‌شدت دچار اضطراب می‌شوید، نباید این احساس آزاردهنده را بهانه‌ای برای از راه رسیدن خوشحالی به حساب بیاورید و باید هرچه زودتر برای خلاص شدن از این فشار روانی از روان‌پزشک‌ها کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha