سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 276307

چند دلیل برای تجربه اضطراب اضافی طی دوران بارداری وجود دارند. برای شروع، تغییرات هورمونی که طی دوران بارداری رخ می دهند با افزایش اضطراب مرتبط هستند.

رابطه بارداری و تشدید اضطراب

سلامت نیوز:چند دلیل برای تجربه اضطراب اضافی طی دوران بارداری وجود دارند. برای شروع، تغییرات هورمونی که طی دوران بارداری رخ می دهند با افزایش اضطراب مرتبط هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،اضطراب به معنای نگرانی درباره آینده یا اندیشیدن درباره گذشته تعریف می شود و افراد بسیاری طی دوران بارداری دقیقا این شرایط را تجربه می کنند. شکل گیری و رشد یک زندگی جدید، در کنار تفکر درباره تدارکات تبدیل شدن به یک مادر، سوژه های بسیاری برای تفکر و نگرانی در اختیار شما قرار می دهند.


به گزارش "ریفاینری 29"، برخی نگرانی ها یا برنامه ریزی ها یک مهارت تکاملی هستند که به افراد در آمادگی برای بچه‌دار شدن کمک می کنند. اما این افکار می توانند از کنترل خارج شده و کیفیت زندگی زن باردار را به روشی چشمگیر تحت تاثیر قرار دهند.

چند دلیل برای تجربه اضطراب اضافی طی دوران بارداری وجود دارند. برای شروع، تغییرات هورمونی که طی دوران بارداری رخ می دهند با افزایش اضطراب مرتبط هستند. همچنین، بسیاری عوامل روانی می توانند به این شرایط منجر شوند. به عنوان مثال، اگر در گذشته سقط جنین را تجربه کرده اید یا دوران کودکی غم انگیزی داشته اید ممکن است نگرانی شما درباره این که چگونه مادری برای فرزند خود خواهید بود، افزایش یابد. رسیدگی به تغییرات کاری، روابط، و وضعیت مالی نیز می تواند سطوح اضطراب را افزایش دهند. در نهایت، اگر سابقه اضطراب دارید، علائم شما ممکن است طی دوران بارداری دوباره بروز کنند.

نظرسنجی که توسط انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا انجام شد، نشان داد که 52 درصد زنان باردار احساس اضطراب یا افسردگی بیشتر طی دوران بارداری را گزارش کرده اند. همان گونه که آگاهی ما از سلامت روانی و افسردگی پس از زایمان افزایش یافته است، بسیاری از پزشکان زنان و زایمان طی معاینات روتین خود سطوح اضطراب زنان باردار را نیز بررسی می کنند. اما اگر اضطراب را تجربه می کنید، مراجعه به یک متخصص سلامت روانی اهمیت دارد. رویکردهای موثر بسیاری برای درمان موفق اضطراب وجود دارند. در ادامه با چند تاکتیک که می توانند به مدیریت استرس طی دوران بارداری کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.


تهیه یک دفتر وقایع روزانه

یادداشت کردن افکار نگران کننده می تواند به دسته بندی آنها کمک کند. آنچه که موجب اضطراب و استرس شما شده است را یادداشت کنید و زمانی که آمادگی حل کردن مشکل را دارید به آن رسیدگی کنید. بارها و بارها خود را درباره موضوعی مشابه قضاوت نکنید و در عوض تلاش کنید فکر خود را درگیر موضوع دیگری کنید.
تمرین ذهن‌آگاهی

تمرین ذهن‌آگاهی یک مهارت مادام العمر است، اما زمانی که با عوامل استرس‌زای مرتبط با وظایف پدر و مادری مواجه هستید، فوق العاده مفید خواهد بود. استفاده از تجربه های حسی برای کسب آرامش، تنفس عمیق و جدا شدن از نگرانی می تواند به شما در فشار دادن دکمه بازگشت به حالت عادی کمک کند.


قاب بندی مجدد نگرانی ها

درک کنید که اضطراب می تواند بیانگر فقدان کنترل و دانش همه جانبه از آن چیزی باشد که قرار است در آینده رخ دهد. اغلب ما با احساس خسته کننده «چه می شود اگر» مواجه می شویم زیرا در پذیرش عدم کنترل بر شرایط آینده دچار مشکل هستیم. قاب بندی مجدد نگرانی ها می تواند در کنار آمدن با اضطراب موثر بوده و فوایدی فراتر از دوران بارداری ارائه خواهد کرد.


شناسایی محرک ها

اگر می دانید موقعیت هایی خاص موجب بروز اضطراب در شما می شوند، شناسایی این محرک ها می تواند به پرهیز و کاهش سطوح اضطراب کمک کند. در شرایطی که ممکن است قادر به کنترل تمام محرک ها نباشید، اما آگاهی از این که آنها در پس اضطراب شما قرار دارند می تواند اندکی احساس آرامش را در شما ایجاد کند.


خواب خوب

خواب خوب و راحت طی دوران بارداری می تواند به مساله ای چالش برانگیز تبدیل شود. اما کمبود خواب مزمن می تواند شما را هرچه بیشتر عصبی کرده و به اضطراب منجر شود. استراحت کافی و خواب با کیفیت از اولویت های اصلی خود قرار دهید زیرا می تواند به عملکرد بهتر در مواجهه با نگرانی ها کمک کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha