چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 276385

دویدن می‌تواند راهکاری بسیار موثر برای کاهش وزن باشد اما نتایجی که از آن می‌بینید به شدت به عامل دیگری یعنی رژیم غذایی نیز بستگی دارد.

رژیم غذاییِ کاهش وزن پس از ورزش

سلامت نیوز:دویدن می‌تواند راهکاری بسیار موثر برای کاهش وزن باشد اما نتایجی که از آن می‌بینید به شدت به عامل دیگری یعنی رژیم غذایی نیز بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از   ایسنا، متخصصان خاطر نشان می‌کنند که اگرچه دویدن می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کاهش وزن باشد اما باید توجه داشت که گاهی اوقات میزان کالری مصرفی افراد پس از دویدن بیشتر از میزان کالری است که در طول دویدن سوزانده‌اند.

در واقع بیشتر افراد پس از دویدن گرسنه می‌شوند و از آن رو تمایل دارند غذا بخورند اما در صورتی که حواستان به کالری‌ موجود در خوراکی‌های مصرفی پس از دویدن نباشد، ممکن است به جای کاهش وزن با افزایش وزن مواجه شوید.

فراموش نکنید که پس از این فعالیت بدنی باید خوراکی‌هایی را مصرف کنید که مغذی بوده و علاوه بر کاهش اشتها به بازیابی بدن پس از ورزش نیز کمک کنند.

برای بازیابی کامل بدن پس از دویدن بدون آن که از خط رژیم غذایی کاهش وزنتان خارج شوید، باید میان‌ وعده‌ای را انتخاب کنید که حاوی کربوهیدرات و پروتئین باشد. درست است که رژیم‌های کم کربوهیدرات به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کنند اما باید توجه کرد که ورزش‌های هوازی باعث کاهش شدید گلیکوژن بدن که نوعی از گلوکز ذخیره‌ایست شده و مصرف کربوهیدرات‌ها موجب بازیابی ذخایر آن در بدن و جلوگیری از علائمی از جمله خستگی و گنگی ناشی از کاهش قند خون می‌شود.

فراموش نکنید که برای کاهش وزن باید از مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده خودداری کرده و به جای آن‌ها کربوهیدرات‌های فرآوری نشده مانند نان گندم غلات کامل، برنج قهوه ای و بلغور جوی دوسر مصرف کنید.

از طرف دیگر پروتئین به بهبود و ساخت بافت عضلات بدن کمک می‌کند. مصرف پروتئین از شکست بافت‌های پروتئینی بدن جلوگیری می‌کند که یکی از عوارض جانبی دویدن‌های طولانی و شدید در صورت عدم سوخت‌گیری دوباره است.

مصرف آب کافی نیز در حین و پس از ورزش کردن از اهمیت بالایی برخوردار است. پس یک بطری آب آشامیدنی یا یک نوشیدنی الکترولیتی مناسب ورزشکاران را به هنگام ورزش در نزدیکی خود داشته باشید.

متخصصان سلامت گوشزد می‌کنند در صورتی که قصد کاهش وزن دارید، پس از ورزش کردن از مصرف میان‌ وعده‌های پر چرب و با کالری بالا خودداری کنید تا میزان کالری مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشید. با این حال بدن شما هنوز هم به مصرف چربی نیاز دارد، پس بهتر است به گزینه‌های سالم‌تری هم‌چون آجیل‌ها، آووکادو و ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا و تُن روی بیاورید.

زمان مصرف خوراکی‌ها نیز پس از ورزش اهمیت زیادی دارد. متخصصان توصیه می‌کنند چه در صورتی که قصد کاهش وزن داشته باشید و چه نداشته باشید، باید حداقل یک ساعت پس از ورزش کردن یا دویدن خوراکی‌های خود را مصرف کنید تا بدنتان روند بازیابی و سوخت‌گیری خود را به خوبی آغاز کند. در صورتی که زمان درستی را برای سوخت‌گیری پس از ورزش کردن انتخاب کنید، انرژی از دست رفته‌تان با جایگزین شدن ذخایر گلیکوژن بهتر بازیابی و تقویت شده و شکست بافت‌های عضلانی نیز به حداقل می‌رسد.

در ادامه چند میان وعده‌ غذایی مناسب برای کاهش وزن پس از دویدن پیشنهاد شده است:

- یک فنجان ماست یونانی به همراه میوه

- یک عدد موز با مقداری نان غلات کامل و چند وعده میوه

- نان غلات کامل به همراه سینه مرغ

- اسموتی میوه به همراه پودر پروتئین

- شکلات پروتئین

متخصصان تصریح کرده‌اند که شِیک‌ها و پودرهای پروتئین و شکلات پروتئین‌ها اگر چه می‌توانند موثر واقع شوند اما ورزشکاران به ویژه در صورتی که قصد کاهش وزن دارند، نباید برای سوخت‌گیری و بازیابی بدن خود تنها به آن‌ها متکی شوند.

دریافت مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها) و فیبرها از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع کلید موفقیت در کاهش وزن و حفظ سلامتی و بهبودی فرد است.

بنابر گزارش سایت پاپ شوگر، به طور کلی متخصصان بر رژیم غذایی سالم پس از ورزش و دویدن برای کاهش وزن تاکید دارند و توصیه می‌کنند افراد به جای استفاده از فست‌فود و وعده‌های غذایی به شدت فرآوری شده به یک رژیم غذایی متعادل‌تر و مغذی‌تر روی بیاورند که به طور ایده‌آل در خانه تهیه شده و حاوی ترکیبی از پروتئین، نشاسته و سبزیجات باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha