چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 276433

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف ۳ تکه یا بیشتر ماهی در هفته، خطر ابتلا به سرطان روده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده با مصرف ماهی

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف ۳ تکه یا بیشتر ماهی در هفته، خطر ابتلا به سرطان روده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، به گفته پژوهشگران، خطر ابتلاء به سرطان روده در افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می‌کنند نسبت به گروهی که در هفته کمتر از یک تکه ماهی می‌خورند، ۱۲ درصد کمتر است.

محققان دانشگاه آکسفورد و آژانس بین‌المللی تحقیق در مورد سرطان (IARC) برای اثبات فرضیه خود دراین‌باره با استفاده از پرسش نامه‌هایی عادات غذایی ۴۷۶ هزار و ۱۶۰ را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بررسی‌های مربوطه نشان داد که مصرف ۳۵۹.۱ گرم از هر نوع ماهی در هفته در مقایسه با مصرف کمتر از ۶۳.۴۹ گرمی از این ماده خوراکی، خطر ابتلاء به سرطان روده را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد.

اگرچه یافته‌های این پژوهش در مورد مصرف تمام انواع ماهی‌ها صدق می‌کند اما افراد با مصرف مقادیر کمتری از ماهی‌های روغنی نیز می‌توانند خطر ابتلای خود به این نوع از سرطان را تا ۱۰ درصد کاهش دهند.

به گفته این تیم تحقیقاتی، ماهی‌های چرب و روغنی منبعی غنی از اسیدهای چرب بلند زنجیر با چند پیوند غیراشباع (PUFA) هستند که گفته می‌شود در بدن اثری حفاظتی داشته و از التهاب جلوگیری می‌کند. ماهی‌های غیر چرب نیز این نوع از ترکیبات اسید چرب را در خود دارند.

آنا دیاز فونت مدیر بخشی که سرمایه لازم برای این تحقیقات را فراهم کرده است، دراین‌باره می‌گوید: «دلایل زیستی تأثیر مصرف ماهی بر کاهش خطر ابتلاء به سرطان روده به طور کامل روشن نیستند اما یکی از فرضیات موجود این است که گونه خاصی از اسیدهای چرب چون امگا ۳ که به طور خاص تنها در ماهی یافت می‌شود، با خاصیت ضدالتهابی خود این اثر محافظتی را ایجاد می‌کنند.»

جزئیات بیشتر از این تحقیق در مجله Clinical Gastroenterology and Hepatology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha