پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 276486

:مغز، ‌ یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که به دلیل داشتن نقش اساسی در انجام فعالیت‌ها، باید از آن محافظت شود. آلزایمر نیز یکی از بیماری‌های مغزی است که می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی و رعایت برخی نکات ساده، از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

چند توصیه برای داشتن مغز سالم

سلامت نیوز:مغز، ‌ یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که به دلیل داشتن نقش اساسی در انجام فعالیت‌ها، باید از آن محافظت شود. آلزایمر نیز یکی از بیماری‌های مغزی است که می‌توانیم با اصلاح سبک زندگی و رعایت برخی نکات ساده، از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، یکی از بیماری‌هایی که با افزایش سن در برخی افراد مشاهده می‌شود، بیماری آلزایمر است. این بیماری زمانی پیش می‌آید که عوامل خطر بیماری دست به دست هم دهند تا به حدی به مغز فرد فشار وارد کنند که دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ و یا ترمیم کند.

با انتخاب روش زندگی سالم می‌توان عوامل خطر بروز آلزایمر را کم کرده و با افزایش توانایی مغز، برای مدت طولانی‌تری سالم ماند. مهم‌ترین عامل خطرساز در ابتلا به بیماری آلزایمر، ‌ سن است. حتی با وجود سایر عوامل خطرساز، بیماری آلزایمر زود ظاهر نمی‌شود و معمولا در سنین بالا عارض می‌شود.

برای داشتن یک مغز سالم، بهتر است به توصیه‌های زیر عمل کنید:


به چالش کشیدن مغز

مطالعات نشان می‌دهد چنانچه از مغز خود به طور مرتب کار بکشیم، خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی را کاهش می‌دهیم؛ بنابراین فعال نگه داشتن منظم مغز عاملی در جهت کمک به آن است. می‌توانید هر روز یک کار تازه انجام دهید و یا روش انجام کارهای روزانه خود را تغییر دهید. به طور مثال می‌توانید موی خود را با دستی شانه کنید که کمتر از آن کار می‌کشید.

برای به چالش کشیدن مغز روش‌های گوناگونی نظیر بازی شطرنج، پازل، جدول کلمات و ارقام، آغاز فعالیت‌های تازه مانند فراگیری زبان جدید و یا نواختن موسیقی وجود دارند. در این بین اما داشتن روابط اجتماعی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است؛ پس رفت‌وآمد و معاشرت را فراموش نکنید.


اصلاح سبک زندگی

دیابت، فشارخون، کلسترول بالا و چاقی همه از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند. از این رو یک سبک زندگی سالم علاوه بر آنکه برای بدن اهمیت دارد، در فعالیت‌های مغزی نیز اثربخش خواهد بود.

استفاده از میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ تیره داشته و دارای آنتی اکسیدان هستند مانند انگور سیاه، تمشک، اسفناج، سبزی خوردن و روغن امگا۳ و همچنین عدم مصرف الکل و همچنین ترک سیگار در بهبود فعالیت مغز موثر خواهند بود. البته در کنار تغذیه نمی‌توان از نقش ورزش و فعالیت بدنی غافل بود. ورزش به طو محسوس خطر ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی، دیابت و آلزایمر را کاهش می‌دهد.


پیشگیری از ضربه به "سر"

ضربه‌های مکرر وارد شده به سر، عامل خطری است که می‌تواند به مغز آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تشدید کند. با پیشگیری از ضربه به سر، از امروز و آینده خود مراقبت می‌کنید. استفاده از کلاه ایمنی هنگام فعالیت‌هایی مانند موتورسواری، دوچرخه سواری، اسکی، اسکیت و... در پیشگیری از ضربه به سر بسیار موثر است.

یک فرد مبتلا به آلزایمر با ارتقای کیفیت زندگی خود می‌تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha