سلامت نیوز :محققان دانشگاه تربیت مدرس دریافته اند استفاده از مکمل روی در جیره مرغ های تخم گذار نه تنها سیستم ایمنی مرغ ها و سیستم دفاع آنتی اکسیدانی تخم مرغ را بهبود می بخشد بلکه سبب غنی سازی تخم مرغ با این عنصر می شود.
 
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، "مریم مرادی نژاد" پژوهشی را به منظور بررسی اثر روی آلی در شرایط تنش گرمایی بر عملکرد مرغ تخمگذار و کیفیت در دوران انبار داری تخم مرغ های تولیدی، در دانشکده کشاورزی دانشگاه انجام داد.
این کارشناس ارشد مدیریت و پرورش طیور گفت: به منظور بررسی اثرات روی آلی و غیر آلی بر عملکرد، سیستم اسکلتی بدن و ایمنی مرغ های تخمگذار و همچنین ویژگی های کیفی تخم مرغ و آزمایشی به مدت 9 هفته با استفاده از 54 قطعه مرغ تخمگذار انجام شد.
مرادی نژاد با اشاره به یافته های این تحقیق خاطر نشان کرد: دمای بالا سبب کاهش عملکرد مرغ ها شد. استفاده از روی آلی و غیر آلی هیچکدام تاثیر معنی داری بر عملکرد و میزان تولید مرغ ها نداشت.
به گفته وی، میزان ایمنی بدن مرغ ها (سلولی و همورال) بر اثر تنش گرمایی کاهش یافت و استفاده از روی آلی و معدنی سبب بهبود معنی دار در ایمنی سلولی بدن مرغ ها شد.
این پژوهشگر اظهار داشت: وزن تخم مرغ، ضخامت پوسته و رنگ زرده با تنش حرارتی تحت تاثیر قرار گرفتند. استفاده از مکمل روی کیفیت تخم مرغ را یه طرز معنی داری تغییر نداد.
به گفته وی مالون دی آلدهد (MDA) در تخم مرغ مرغ هایی که در شرایط تنش قرار داشتند افزایش یافت. استفاده از روی آلی و معدنی سبب کاهش پراکسیداسیون چربی های زرده شد.
مرادی نژاد افزود: غلظت روی موجود در تخم مرغ، مرغ هایی که از روی آلی استفاده کرده بودند بیشتر از مرغ هایی بود که از روی معدنی استفاده کرده بودند و در آنها به گفته وی بیش از مرغ هایی بود که از جیره شاهد استفاده کرده بودند. وی در پایان تاکید کرد: استفاده از مکمل روی سبب افزایش وزن بدن و استقامت استخوان مرغ ها شد.
این پژوهش در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر فرید شریعتمداری عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha