عیسی کلانتری که باید به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مدافعان مدارس طبیعت باشد به جای اینکه در کنار محیط زیستی ها و فعالان محیط زیست که از موسسان اصلی این مدارس هستند باشد می خواهد جلوی فعالیت آنها را بگیرد و نکته اینجاست گه در اکثر موارد عملکرد رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با فعالان محیط زیستی متفاوت است!

اتهام غیر اسلامی بودن مدارس محیط زیستی پیگرد قضایی دارد/آقای کلانتری همه چیز را شفاف اعلام کنید

سلامت نیوز: روز گذشته عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در یک نشست خبری اظهارات جنجالی درباره مدارس طبیعت عنوان کرده است که واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست خبری با اشاره به اینکه مدارس طبیعت هیچ محمل قانونی ندارند، گفته است:« بر اساس فتوای مراجع تقلید فعالیت مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شده است همچنین اخیرا وزارت اطلاعات اعلام کرده که دو نفر از بنیانگذاران این مدارس جزو حزب توده بوده‌اند.»

کلانتری تاکید کرده است:‌ «طبق فتوای مراجع عظام تقلید مدارس طبیعت غیر شرعی اعلام شد و رسما به سازمان محیط زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.»


وی در پاسخ به چرایی مخالفت مراجع با ادامه کار مدارس طبیعت تصریح کرد: «گفته می‌شود که در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود.»

عیسی کلانتری که باید به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مدافعان مدارس طبیعت  باشد به جای اینکه در کنار محیط زیستی ها و فعالان محیط زیست که از موسسان اصلی این مدارس هستند باشد می خواهد جلوی فعالیت آنها را بگیرد و نکته اینجاست گه در اکثر موارد عملکرد رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با  فعالان محیط زیستی متفاوت است!

 مدارس طبیعت که سال ها به فرهنگسازی در زمینه محیط زیست برای کودکان فعالیت داشته اند بعد از گذشت ۵ سال فعالیت قانونی، به یکباره غیرقانونی اعلام می شوند و عجیب اینکه ریاست سازمان محیط زیست نه تنها هیچ تلاشی در جهت رفع مشکلات موجود بر سر راه این مدارسه نداشته بلکه عملا بر سر راه این مدارس سنگ اندازی می کند.


کلانتری که از همان ابتدای روی کار آمدنش ، شائبه های زیادی از عملکرد ضد محیط زیستی اش وجود دارد عملا به ماشین امضای دولت تبدیل شده و تاکنون  طرح و پروژه مهم محیط زیستی قابل توجهی از خود ارائه نداده  و تنها در نشست های خبری به شعار دادن اکتفا کرده است.

آخانی یکی از فعالین محیط زیست درباره ادعای ریاست سازمان محیط زیست درباره فتوای مراجع تقلید درباره غیرشرعی بودن مدارس طبیعت،‌گفت:« در این زمینه هیچ اطلاعی ندارم که آیا واقعا مراجع تقلید درباره مدارس طبیعت فتوایی صادر کرده اند یا خیر یا اینکه به گوش مراجع تقلید چه حرف هایی را رسانده باشند. بهرحال نوع سوال از یک مرجع می تواند به گونه ای وانمود شود که برداشت شود در این مدارس کارهای اشتباهی صورت می گیرد در صورتی که کودکانی که در این مدارس آموزش می دیدند زیر سن تکلیف بودند و چیزی نمی توانسته خلاف شرع در این مدارس اتفاق بیفتد و عمدتا در این مدارس الگوی زندگی روستایی ترویج میشد این چیزی است که اتفاقا انقلاب ما به خاطر همان به وقوع پیوست.»


وی خاطرنشان کرد:« احتمال می دهم که صورت مسئله را به درستی به مراجع تقلید بیان نکرده اند ضمن اینکه ما هنوز از مستندات آقای کلانتری در اینباره اطلاعی نداریم که آیا واقعا چنین چیزی بوده و اگر بوده به چه شکلی به مراجع بیان شده است. اگر این مدارس مشکلی داشت می توانستند ایرادات آن را برطرف کنند بهرحال رفتارهای ناهنجار در جامعه ما وجود دارد که با تذکر و نظارت می توان آنها را حل کرد نباید به کل صورت مسئله را پاک کرد.»


این فعال محیط زیست همچنین گفت:« متاسفانه آقای کلانتری به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بنیان های محیط زیستی کشور آسیب می رساند. وقتی ایشان دم از ۸۰ میلیون محیطبان می زند چگونه حاضر است که جوانه های یک جمعی که این محیطبانان را به گونه ای در مدارس طبیعت تربیت می کنند با بی رحمی خشکشان کند.»

دکتر حسین آخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران  نیز در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مدارس طبیعت، گفت:« صحبت های آقای کلانتری اتهام بزرگی است و احتمالا ایشان حافظه تاریخی ندارد چون دیگر حزب توده وجود ندارد و اتحاد جماهیر شوروی که حزب توده دنباله رو آن بود دیگر در دنیا وجود خارجی ندارد چگونه ممکن است بعد از ۴۰ سال انقلاب ، کسی در کشور عضو چنین حزبی باشد؟ همکاران من در مدارس طبیعت افرادی هستند که همگی در زمان انقلاب در سنین کودکی قرار داشتند چگونه می توانند عضو حزبی بوده باشند که فعالیت این حزب به قبل از انقلاب ما برمی گردد؟»


وی افزود:« متاسفانه اکثر مدارس طبیعت در دوره اقای کلانتری تعطیل شده اند و متاسفم از اینکه یک حرکت محیط زیستی سالم را متوقف کردند. بنیانگذاران این مدارس تصمیم داشتند به به کودکانی که با زندگی ماشینی و فضای مجازی عجین شده اند و مشکلات رفتاری در کودکان به دلیل وابستگی آنها به دنیای مجازی ایجاد شده است و پرخاشگر شده اند، کمک کنند که با طبیعت سروکار داشته باشند. هدف مدارس طبیعت این بود که کودکان همان زندگی سنتی ایران را در محیطی شبیه به آن تجربه کنند.»


وی با بیان اینکه نگران سرنوشت این مدارس است، خاطرنشان کرد:« اتهام اینکه بنیانگذاران این مدارس ایدئولوژی های غیراسلامی را در این مدارس تبلیغ می کرده اند یک اتهام سنگینی است که قابل پیگرد قضایی است. کسانی که در این مدارس مشغول به کار بودند به دنبال این مسائل نبودند و چنین اهدافی نداشتند. اکثر این افراد، فعالان محیط زیست و طبیعت دوستان بودند. »

 

محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ،دیگر فعال محیط زیست هم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به اظهارات رییس سازمان محیط زیست درباره مدارس طبیعت، گفت:« مدرسه طبیعت به هیچ وجه هیات موسس نداشته است که می گویند دو نفر از بنیانگذاران این مدرسه عضو حزب توده هستند. بنیانگذار مدرسه طبیعت استاد عبدالحسین وهاب زاده است که وی تاکنون دو بار جایزه ملی محیط زیست را از سوی رییس جمهور دریافت کرده است. کسانی که جایزه ملی محیط زیست می گیرند از تمام ترکیبات امنیتی رد می شوند تا این جوایز به آنها اهدا شود اگر این افراد مشکل امنیتی داشته باشند حتما واجد دریافت جایزه ملی محیط زیست هم نخواهند بود.»


وی تاکید کرد:« خوب است آقای کلانتری همه چیز را به صورت شفاف اعلام کند و اسامی دو نفری که ادعا می شود عضو حزب توده بوده اند را هم اعلام کند. اتحاد جماهیر شوروی منقرض شده است و دیگر حزب توده وجود ندارد در ایران هم عملا بیش از ۴۰ سال است که این حزب هیچگونه فعالیتی ندارد بنابراین چگونه در این حوزه محلی از اعراب داشته باشد؟ به عقیده من این صحبت های ریاست سازمان محیط زیست به نوعی وهن نظام است که ما نظام جمهوری اسلامی ایران را آنقدر آسیب پذیر می دانیم که ممکن است یک نفری که سابقه ای در حزب توده داشته است به امنیت نظام خدشه وارد کند.»


درویش در ادامه در واکنش به ادعاهای رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره فتوای مراجع تقلید درباره فعالیت مدارس طبیعت و غیرشرعی اعلام کردن آنها، گفت:« هیچکدام از مراجع تقلید تاکنون چنین نظری را اعلام نکرده اند اگر مراجع تقلید در اینباره فتوایی داده اند بهتر است که اقای کلانتری اسامی ایشان را اعلام کند. تصور می کنم این رفتار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست از نظر مصالح جمهوری اسلامی در سطح بین المللی خطرناک است و به نظام ضربه می زند وهن نظام است. اینکه مراجع تقلید ما مدارس طبیعت را برنمی تابند این در واقع توهین به مراجع و توهین به اسلام است.»


وی خاطرنشان کرد:« ممکن است مدارس طبیعت مشکلاتی را هم داشته باشند ولی انتظار می رفت که مشکلات این مدارس حل شود نه اینکه صورت مسئله آن پاک شود. وقتی که اولیای مدارس طبیعت و کسانی که فرزندانشان در این مدارس آموزش می دیدند اظهار رضایت داشته اند و دست کم بیش فعالی کودکان این مدارس ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و ۲۵ درصد به ضریب یادگیری کودکان این مدارس افزایش پیدا کرده است و این کودکان مجال این را پیدا کرده اند که عاشق طبیعت شوند و شخصیت اجتماعی آنها رشد پیدا کرده است چگونه ممکن است حالا به خاطر برخی مشکلات احتمالی مدارس طبیعت را تعطیل کنند؟»

وی در ادامه به سلامت نیوز گفت:«یکی از انتقاداتی که به مدارس طبیعت وارد می کردند این بود که چرا سگ ها در محیط برخی از این مدارس آزاد هستند برای حل این مشکل می توانستند یک دستورالعمل بنویسند که سگ ها نباید در محیط آزاد در مدارس باشند. یا می گویند کودکان دختر و پسر بالای ۹ سال در این مدارس با یکدیگر آب بازی می کرده اند می توانند برای رفع این مشکل نیز یک دستورالعمل بنویسند که دانش آموزان دختر و پسر بالای ۹ سال نباید در یک مدرسه باشند اما برای کودکان زیر ۹ سال این مسئله مشکلی ندارد وقتی این مدارس اینهمه مزیت دارند و کارآفرینی کرده است و براساس اصل ۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را وارد کار کرده است چرا باید تیشه را به ریشه چنین کاری بزنند و امید را از فعالان محیط زیستی و کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، بگیرند؟»


درویش افزود:«وقتی این کار را می کنیم این پیام را به مردم می دهیم که به حرف دولت نمی شود اعتماد کرد. مردم دیگر نمی گویند تعطیلی مدارس طبیعت مربوط به دولت اول یا دولت دوم آقای روحانی است می گویند دولت جمهوری اسلامی به بخش خصوصی فراخوان داده است که بیایید در تاسیس مدارس طبیعت مشارکت کنید و یک عده ای هم تمام زندگیشان را گذاشته اند که در این کار مشارکت کنند بعد به یکباره با تغییر رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می کنند این مدارس تعطیل شده است.»


وی با بیان اینکه انتظار می رفت اگر مدارس طبیعت مشکلی داشتند ، مشکلات آنها برطرف میشد نه اینکه به طور کلی آنها را تعطیل کنند، گفت:« ما به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مراجعه کردیم و چندین جلسه درباره مدارس طبیعت برگزار شد و به صراحت اعلام کردند که باید فعالیت مدارس طبیعت ادامه داشته باشد و همچنان هم زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست بماند چراکه در شرح وظایف این سازمان است اما آقای کلانتری نه به نظر مرکز پژوهش های مجلس و نه به نظر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و نه به نظر فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی هم وقعی ننهاد.»


وی تاکید کرد:« باید شخص رییس جمهور به این مسئله وارد شود. آقای کلانتری صراحتا با معصومه ابتکار رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست زاویه جدی دارد و بارها به صورت خصوصی اعلام کرده که طرح هایی که معصومه ابتکار شروع کرده است را ادامه نخواهد داد. اصل ماجرای مخالفت آقای کلانتری با  مدرسه طبیعت همین مسئله است.»


عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، افزود:« کلانتری هیچگاه از طرح سه شنبه های بدون خودرو اعلام حمایت نکرد با اینکه این طرح در راستای ترویج زیست محوری به جای خودرو محوری بود. این در حالی است که وزارت کشور،وزارت ارتباطات و شهرداری ها به این طرح پیوستند اما سازمان حفاظت محیط زیست که باید از این پویش حمایت کند کاملا سکوت اختیار کرده است به دلیل اینکه این طرح در زمان معصومه ابتکار اجرا شده است. در مورد مدارس طبیعت هم چنین است و تمامی پروژه هایی که در دوره ابتکار انجام شده و یا پروژه هایی را که ریاست قبلی سازمان به دلیل مشکلات محیط زیستیِ این پروژه ها، آنها را متوقف کرده بود آقای کلانتری با آنها مخالفت کرده و یا خلاف بر دستورات ریاست قبلی سازمان ، دستور صادر کرده است. »


وی در پایان گفت:« ما انتظار داریم نهادهای نظارتی و نهاد ریاست جمهوری اجازه ندهند چنین تصمیمات سلیقه ای سبب شود تا کل سیاست های محیط زیستی کشور زیرسوال برود.خانم ابتکار مخالف شکار بود آقای کلانتری با شکار موافق است خانم ابتکار با تراریخته ها مخالف بود و ایشان موافق است و تکلیف مردم در این میان مشخص نیست که چه باید کنند و مردم اعتمادشان را از دست می دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha