شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 277807

خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که به علت التهاب رباط کف پا بوجود می آید و این بیماری میان دوندگان و اشخاص دارای اضافه وزن شیوع بیشتری دارد.

دوستی خارپاشنه با افراد چاق

سلامت نیوز:خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که به علت التهاب رباط کف پا بوجود می آید و این بیماری میان دوندگان و اشخاص دارای اضافه وزن شیوع بیشتری دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خار پاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا است که به علت التهاب رباط کف پا بوجود می آید، این رباط، نوار بافتی‌ ضخیمی در کف پا ست که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.


در اثر التهاب فاسیای کف پا و طولانی شدن التهاب، سلول های استخوان‌ساز به این ناحیه فرستاده می‌شوند، این سلول ها تشکیل استخوان می‌دهند و نتیجه نهایی آن، به وجود آمدن استخوان درون رباط یا چسبیده به استخوان پاشنه است. این شکل‌گیری‌های استخوانی را «خار پاشنه» می‌گویند.


بیماران دارای خار پاشنه عموماً از دردی خنجری و تیز رنج می‌برند که معمولاً صبح‌ها هنگام برداشتن نخستین گام‌ها و شروع راه رفتن، بروز می کند. درد «خار پاشنه» با گرم شدن پا کاهش می‌یابد، اما پس از ایستادن طولانی مدت یا تغییر حالت از وضعیت نشسته به ایستاده مجدداً عود می‌کند.


خار پاشنه در میان دوندگان و اشخاص دارای اضافه وزن شیوع بیشتری دارد، پوشیدن کفش‌هایی که پا را به اندازه کافی حمایت نمی‌کنند یا پوشیدن کفش پاشنه بلند نیز خطر ابتلا به خار پاشنه پا را افزایش می‌دهد.


 وزن بالا، دویدن های طولانی، کفش ناراحت و کفی کفش سفت، بی حرکت ایستادن های مکرر و طولانی، صافی کف پا یا کم عمق بودن پا یا وجود ناهنجاری های دیگر در پا،  نرم نبودن بافت زیر پاشنه به اندازه کافی، مخصوصا در افراد سالمند به علت از بین رفتن چربی پا،  فشارهای مکرر بر پا، آسیب دیدگی پا و دیابت از علل خار پاشنه است.


 درد خار پاشنه، از ناحیه پاشنه شروع می شود و به سمت ناحیه کمان پا منتقل می شود، اگرچه ممکن است فقط در ناحیه کمانی پا احساس شود.


 درد کف پا هنگام اولین ایستادن بعد از یک دوره استراحت (مثلا خواب شبانه) شدیدتر می شود، بسیاری از افرادی که دچار مشکل خار پاشنه هستند در اول صبح بعد از خواب با اولین قدم روی زمین، در ناحیه کف پا احساس درد می کنند، بعد از چند دقیقه پیاده روی درد این ناحیه کمتر می شود و به صورت کامل ازبین می رود، اما امکان بازگشت درد با پیاده روی و ایستادن های طولانی مدت وجود دارد.


در مراحل اولیه خار پاشنه و کف پا، درد معمولا بوسیله استراحت و بی حرکتی پا به سرعت کاهش می یابد اما هنگامی که این عارضه پیشرفت کرد زمان بیشتری نیاز است تا درد کاهش یابد. برای بهبود بیماری باید به پزشک مراجعه کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha