جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 278077

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و کارشناس ارشد حسابداری مالیاتی گفت: ظرفیت مالیاتی پزشکان کشور نزدیک هزار میلیارد تومان است اما بیشترین مالیاتی که سازمان امور مالیاتی از پزشکان گرفته ۱۵۰ میلیارد تومان است یعنی ۸۵۰ میلیارد تومان شکاف مالیاتی وجود دارد.

شکاف مالیاتی ۸۵ درصدی جامعه پزشکی

سلامت نیوز :عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و کارشناس ارشد حسابداری مالیاتی گفت: ظرفیت مالیاتی پزشکان کشور نزدیک هزار میلیارد تومان است اما بیشترین مالیاتی که سازمان امور مالیاتی از پزشکان گرفته ۱۵۰ میلیارد تومان است یعنی ۸۵۰ میلیارد تومان شکاف مالیاتی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز،ایرنا نوشت: موضوع نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان در شرایطی به تنش بین جامعه پزشکی و سازمان امور مالیاتی کشور دامن زده است که پزشکان معتقدند این موضوع بخشی از همجه علیه این قشر است و کارشناسان مالیاتی نیز اعتقاد دارند پزشکان،ماورای تحصیلات یا نقش اجتماعی‌شان باید به طور شفاف درآمد خود را اظهار کنند و مالیات آن را بپردازند.

با اجباری شدن نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه فروشگاهی پزشکان که به نوعی پایانه فروشگاهی است، راه‌اندازی شده است که همه پزشکان ملزم به راه‌اندازی آن در مطب خود هستند. به‌ موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، تمام صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف‌اند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

بر این اساس تمام صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلف‌اند حداکثر تا تاریخ ۳۱ مردادماه ۱۳۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارت‌خوان خود کنند و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

انتشار نامه سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه پزشکان برای استفاده از دستگاه کارت‌خوان نیاز به آموزش دارند و تا وقتی که این آموزش را فرا نگرفته‌اند بهتر است استفاده آنها از دستگاه‌های کارت‌خوان عقب بیافتد موجی از اعتراض را در رسانه های اجتماعی و مردم برانگیخت.

انتشار نامه نظام‌پزشکی، اعتراض مردم و دیگر اصناف و اقشار مردم را در پی داشت و اقشار مختلف با بیان اینکه قبل از گرفتن حقوق، مالیات آنها کسر می‌شود و یا اداره مالیات هر سال برای آنها برگ تشخیص مالیات صادر می‌کند خواستار توجه به پرداخت مالیات توسط پزشکان شدند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی پا را فراتر گذشته و به پزشکان پیشنهاد و شاید بتوان گفت توهین کردند که تا درخواست نظام پزشکی برای آموزش پزشکان در این زمینه پذیرفته و از دست فروشان و بقالان برای آموزش پزشکان استفاده شود.

نظام پزشکی؛ کسی بر سر شاخ بن می برید

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای به سازمان امور مالیاتی، علاوه بر اشاره به لزوم آموزش، نبود زیرساخت‌های لازم برای اتصال سامانه فروشگاهی پزشکان به بانک‌ها را نیز از دیگر دلایل درخواست به تعویق افتادن طرح نصب کارت‌خوان در مطب‌ها عنوان کرده است.

هرچند گزارش‌های تایید نشده‌ای درباره مخالفت هیات مدیره‌های نظام پزشکی شهرستان‌ها با موضوع نصب کارت‌خوان در مطب‌ها وجود دارد اما ظفرقندی، ۱۷ مرداد در نشست با خبرنگاران تاکید کرد: به قانون نصب پایانه فروشگاهی پایبندیم. هر قانونی باید از مسیر صحیح اجرا شود و همکاران در راستای راحتی حال بیماران از کارت‌خوان استفاده کنند.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی هم ۲۴ مرداد در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: پزشکان بیش از هزار میلیارد تومان در سال مالیات پرداخت می‌کنند. نزدیک به ۸۵ درصد خدمات بستری در بخش دولتی و ۱۵ درصد در بخش خصوصی یا غیردولتی ارائه می‌شود. پرداخت‌ها بیشتر در بخش دولتی انجام می‌شود و وقتی دولت این پول را می‌گیرد، ابتدا مالیات را کسر کرده و بعد پول را به پزشک پرداخت می‌کند. این مالیات به حقوق ارتباط پیدا می‌کند و ۳۵ درصد است. این موضوع منطقی است که وقتی ۸۵ درصد خدمات بستری در بخش دولتی ارائه می‌شود، بخش زیادی از مالیات آن کم می‌شود اما وضعیت آن ۱۵ درصد چیست؟ در رابطه با آن ۱۵ درصد باید گفت که همه چیز شفاف است و پزشکان با بیمه‌ها قرارداد دارند. در سازمان امور مالیاتی هر ساله به این موارد رسیدگی می‌شود. بنابراین بحث مالیات در جامعه پزشکی کاملا شفاف است و نمی‌توان درآمدها را مخفی کرد.

عده‌ای با جوسازی تلاش می‌کنند که جامعه شریف پزشکی را افرادی عافیت‌طلب و مال‌اندوز جلوه دهند

سازمان نظام پزشکی در آخرین واکنش به موضوعاتی که این روزها در فضای رسانه‌ای کشور درباره پزشکان مطرح می‌شود، اعلام کرد: هجمه علیه پزشکان، باعث کاهش اعتماد مردم به جامعه پزشکی کشور و به هم خوردن آرامش روانی آنها می‌شود.

ظفرفندی در بیانیه ای که به مناسبت روز پزشک منتشر کرد، درباره هجمه‌های موجود علیه جامعه پزشکی نوشت: «اما شاید از همه دردناک تر حملات برخی کارشناس‌نماها است که متاسفانه با ارائه آمار و اطلاعات مغلوط ، در شرایطی که فشار اقتصادی مردم عزیزمان را تحت تاثیر قرار داده است، با جوسازی تلاش می کنند که جامعه شریف پزشکی را افرادی ‌عافیت طلب و مال اندوز جلوه دهند. البته این افراد به خوبی می‌دانند که از یک طرف آنچه که در مورد درآمد پزشکان می گویند در قریب به اتفاق موارد درست نیست.»

ظفرقندی در این بیانیه که روز پنج شنبه منتشر شد، اضافه کرد: «از سوی دیگر وجود یک درآمد مناسب برای افرادی که از نخبه ترین اقشار جامعه بوده و در عین حال سال‌ها علاوه بر تلاش و تحمل سختی های زیاد در دوره های آموزشی خود شامل کارآموزی، کارورزی، دستیاری تخصصی و فوق تخصصی سخت ترین شرایط کاری و زندگی را تحمل نموده اند و در میانسالی ممکن است بتوانند درآمد قابل قبولی داشته باشند، خلاف انصاف و عدالت نیست .ضمن اینکه جامعه پزشکی شاید تنها گروهی باشد که در ازای این آموزش ها ملزم می شود در چهارچوب طرح نیروی انسانی سال ها در دورافتاده ترین و محروم ترین مناطق کشور و دور از خانواده خدمت کنند. این در حالی است که در شرایط طرح از مزایای قانون تبعیت از همسر  برای انتخاب محل طرح خود نیز محروم هستند. خواسته من از نخبگان علوم انسانی و به ویژه جامعه شناسان عزیز این است که با نگاه علمی و فنی بر این مسائل نور بتابند تا مانع عوامفریبی معدودی افراد شوند.

اینجانب هشدار می دهم که در پیش گرفتن روش تخریبی توسط اینگونه افراد و خدشه در اعتماد مردم به پزشکانشان پیامدهای بسیار ناگواری برای مردم دارد. طبابت امری خطیر است و طبیب برای انجام وظیفه بسیار حساس خود نیاز به آرامش روان و بدور از هیاهوی غوغاسالاران و عوام‌فریبان دارد. تحت فشار و هجمه  قراردادن پزشکان مصداق بارز « کسی بر سر شاخ بن می برید» است. آمار تکان دهنده از مهاجرت پزشکان و فارغ التحصیلان جوان شاهدی بر این مدعا است. در حالی که درهای بازار کار کشورهای پیشرفته دنیا به روی این  نخبگان باز است و در آنجا قدر می بینند و در صدر می نشینند. پیامد خطرناک دیگر بدبین شدن مردم به طبابت علمی و رو آوردن برخی از آنها به سودجویانی است که هر روز در شکلی ادعای درمانگری می کنند و هر چه بتوانند را دستاویز  سودجویی خود قرار می دهند. تا جایی که گاه دین و اعتقادات مذهبی مردم  با عناوینی چون طب اسلامی روشی برای مدعیان دروغین درمانگری می شود و  تا جایی که بر اساس اوهام خود اولیه ترین الزامات سلامت جامعه از جمله واکسیناسیون کودکان بی گناه را به خطر می اندازند.»

ظرفیت مالیاتی پزشکان هزار میلیارد تومان است

غلامحسین دوانی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و کارشناس ارشد حسابداری مالیاتی روز جمعه درباره اختلافات سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام‌پزشکی به خبرنگار ایرنا گفت: پزشکان هم مانند بقیه باید مالیات دهند. بخشی از پزشکان به نسبت اینکه قشر خاص و تحصیلکرده‌ای هستند، تاکنون پول ویزیت را نقد می‌گرفتند و مالیاتی که باید می دادند را نمی‌دادند.

ظرفیت مالیاتی پزشکان کشور نزدیک هزار میلیارد تومان است اما بیشترین مالیاتی که پرداخته‌اند ۱۵۰ میلیارد تومان است
وی افزود: ظرفیت مالیاتی پزشکان کشور نزدیک هزار میلیارد تومان است اما بیشترین مالیاتی که سازمان امور مالیاتی از پزشکان گرفته ۱۵۰ میلیارد تومان است. ۸۵۰ میلیارد تومان شکاف مالیاتی وجود دارد.

این کارشناس ارشد حسابداری مالیاتی، نامه نظام‌پزشکی درباره لزوم آموزش به پزشکان برای استفاده از دستگاه کارت‌خوان را شرم‌آور عنوان کرد و گفت: چطور یک بقال در یک روستای دورافتاده می‌تواند دستگاه کارت‌خوان در بقالی‌اش نصب کند اما پزشکان نمی‌توانند و خواهان آموزش هستند. نظام‌پزشکی دنبال بهانه بهتری باشد.

وی در عین حال تاکید کرد که پزشکانی هم هستند که شرافتمندانه کار می‌کنند و مالیاتشان را هم می‌پردازند.

عضو جامعه حسابداران رسمی ایران درباره عواقب ندادن مالیات توسط پزشکان یا دیگر اقشار نیز گفت: مالیات امری حاکمیتی است. هر کس مالیات ندهد از او به اجبار می گیرند.

دوانی گفت: سازمان امور مالیاتی با ملاحظه اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده از سوی مودی (مالیات دهنده) و نیز برابر تشخیص و محاسباتی که مستقلاً به‌عمل می آورد نظر خود درباره نوع و میزان مالیات مودی را در برگه‌ای به نام «برگ تشخیص مالیات» به وی ابلاغ می کند و اگر پرداخت نکند ممنوع‌الخروج می‌شود و عواقب بدی برای وی دارد.

وی درباره نظر جامعه پزشکی مبنی بر توهین‌آمیز و تبعیض‌آمیز دانستن طرح موضوع نصب کارت‌خوان در مطب‌ها افزود: مگر پزشکان شاخ غول شکانده اند. به نظر شما نقش یک پزشک در جامعه مهم تر است یا فردی که در پتروشیمی مارون در حال ساخت مجموعه‌ای است که میلیاردها دلار درآمد برای کشور ایجاد می کند.

این کارشناس ارشد حسابداری مالیاتی گفت: همه جای دنیا، شهروندان ماورای تحصیلات یا جایگاه شغلی و اجتماعی‌شان مالیات می‌پردازند و اصطلاحا مودی تلقی می‌شوند و باید مالیات بپردازند.

وی افزود: حتی در آمریکا، یکی از اتهاماتی که علیه رئیس جمهوری این کشور دونالد ترامپ مطرح می شود این است که مالیات خود را پرداخت نکرده است.

دوانی گفت: سازمان امور مالیاتی از همه شهروندان ماورای اینکه پزشک، استاد دانشگاه، تاجر، سلبریتی یا ورزشکار هستند انتظار همکاری را برای پرداخت مالیات دارد.

وی درباره زیاد بودن مالیات پزشکان نیز گفت: هر که بامش بیش برفش بیشتر. من نمی توانم بگویم چون استاد دانشگاه هستم و بچه های مردم را آموزش می دهم مرا از مالیات معاف کنید چون زمان تحصیل با کمک همین مالیات‌ها از آموزش رایگان بهره‌مند شده‌ام. این درست نیست که یک معلم سیستانی با حقوقی ناچیز مالیات دهد و پزشکی در تهران با درآمد بسیار مالیات ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha