سلامت نیوز :حدود 3 درصد از مردم کشور به بیماری های التهابی روده مبتلا هستند که تعداد افراد مبتلا به این بیماری،در میان مردان و زنان یکسان است.
دکتر محمود اسحاق حسینی،دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و فوق تخصص کبد، گوارشی و آندوسکوپی،در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:شیوع بیماری های التهابی روده از آغاز قرن 21 در تمام کشورهای دنیا رو به افزایش است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری های التهابی روده به دو دسته کرون و کولیت اولسروز تقسیم می شوند،افزود:حدود 3 درصد از مردم کشور به بیماری التهابی روده مبتلا هستند که تعداد افراد مبتلا به این بیماری در میان مردان و زنان تقریبا یکسان است.

اسحاق حسینی درخصوص علل ایجاد بیماری های التهابی روده،گفت:افزایش شهرنشینی، اضطراب و استرس،عدم تحرک و ورزش مناسب،استفاده بیش از حد از فست فودها و تغذیه نامناسب،ویروس ها و میکروب ها و همچنین تضعیف سیستم ایمنی بدن،از جمله عوامل ایجاد این بیماری است.

وی در ادامه افزود:طبق بررسی های انجام شده؛آمار ابتلا به این بیماری در مناطقی که واکسیناسیون بالایی دارد،بیشتر از مناطق دیگر بوده که این یک نکته قابل توجه در خصوص بیماری های التهابی روده است.

* شناخت زودرس،مهمترین مسئله در بیماری های التهابی روده است

دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران،با اشاره به اینکه دفع خون روشن و اسهال خونی از جمله علایم ابتلا به بیماری التهابی روده است،گفت:بیماری التهابی روده به 3 دسته خفیف،متوسط و شدید تقسیم می شود.

اسحاق حسینی،تصریح کرد:افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده از نوع خفیف،بیش از 20 بار در شبانه روز خونریزی داشته و در نوع متوسط آن،بیمار به تب و ورم اندام تحتانی مبتلا می شود.

فوق تخصص کبد،گوارش و آندوسکوپی در ادامه تاکید کرد:این بیماری علاوه بر روده بیمار،می تواند مفاصل،چشم،پوست،کبد و مجاری صفرا را گرفتار کند که با شدت یافتن این بیماری، عوارض و علایم ناشی از آن نیز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه شناخت زودرس،مهمترین مسئله در بیماری های التهابی روده است،گفت: درمان این بیماری برحسب اینکه چه قسمتی از روده فرد را درگیر کرده باشد،به دو دسته درمان های اولیه و درمان های نگهدارنده تقسیم می شود.

وی افزود:امکان ابتلا به سرطان روده درافراد مبتلا به این بیماری بیشتر بوده و درصورت نتیجه بخش نبودن درمان های اولیه و نگهدارنده،درنهایت عمل جراحی توصیه می شود.

دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران،در پایان با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به بیماری های التهابی روده در کشور ما کمتر از سایر کشورها است،خاطرنشان کرد:مبتلایان به این بیماری در کشورمان عوارض کمتری دارند و به درمان پاسخ بهتری می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha