مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است که ۷۵ درصد آنها قابل پیشگیری است.

خطاهای درمانی منجر به افزایش ۱۵ درصدی هزینه ها می شود

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است که ۷۵ درصد آنها قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، رضا گل‌پیرا، در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: طبق بررسی‌ها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمان‌های روزمره احتمال بروز خطای پزشکی وجود دارد که ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه این خطاها می تواند موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌ها برای بیماران شود، افزود: اصل اول در درمان ایمنی است‌. یعنی در حین انجام برنامه های درمانی کاری نکنیم که بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود.

گل پیرا  تصریح کرد: پزشکان یکی از پرمخاطره‌ترین و پرچالش‌ترین کارها، یعنی درمان را انجام می دهند. هر مداخله‌ای که پزشک روی انسان انجام می دهد، مخاطرات خاص خود را دارد که باید با روش‌های سیستمی خطاها را کم کرد.

وی، آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و گفت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یک بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها را مورد سنجش قرارداد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه «ایمنی بیمار» آغاز شد.

گل‌پیرا افزود: برای آغاز برنامه از آن سال، ده بیمارستان از سراسر کشور انتخاب شدند که بیمارستان طالقانی تهران یکی از آنها بود.

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، اظهار داشت: هم اکنون تیم‌های متعددی در سراسر کشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در کشور نیست که با مفاهیم و دستورالعمل‌ها در این زمینه آشنا نباشد.

وی بیان داشت: با کمک اداره کل نظارت و ارزیابی بیمارستانی در حال حاضر تمام خطاها ثبت می شوند که این امر به ما کمک می کند که فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.

گل پیرا در پایان خاطرنشان کرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد که بیمارستان ها باید با نگاه پیشگیرانه، روشهایی اتخاذ کنند که به طور سیستمی تمامی عرصه‌های ایمنی بیمار رشد یابد و پیشگیری از هرگونه خطایی که بیمار را به چالش می کشد در صدر کارها قرار گیرد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha