بنابر یک تحقیق تازه تنها چند روز کم خوابی می تواند باعث شود دیرتر احساس سیری کنید و سوخت و ساز چربی را در بدن شما مختل می کند.

کم خوابی باعث اختلال سوخت و ساز در بدن می شود

سلامت نیوز:  بنابر یک تحقیق تازه تنها چند روز کم خوابی می تواند باعث شود دیرتر احساس سیری کنید و سوخت و ساز چربی را در بدن شما مختل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، خواب مناسب می تواند تفاوت زیادی در زندگی افراد ایجاد کند، اما هفته های شلوغ کاری ما را دچار کم خوابی می کند که این امر می تواند بسیار مضر باشد.

محققان دانشگاه دولتی پنسیلوانیا با انجام یک آزمایش نشان دادند که تنها چند روز کم خوابی باعث می شود افراد دیرتر احساس سیری کنند و سوخت و ساز چربی غذا در بدن آنها دچار اختلال شود.

«ارفیو باکستن» استاد دانشگاه پن استیت آمریکا و یکی از نویسندگان این مقاله که نقش مهمی در این تحقیق داشت؛ وی می گوید: بیشتر مطالعات قبلی بر روی سوخت و ساز گلوکز تمرکز  کرده بودند که در بیماری دیابت مهم است در حالی که تا کنون تحقیقات کمی برای ارزیابی هضم لیپیدها (ملکول های چربی) در غذا انجام شده است. این تحقیق ثابت کرد کمبود خواب طولانی مدت افراد را در خطر چاقی و دیابت قرار می دهد.

«کلی نس» استاد دانشگاه واشنگتن، زمانی که در آزمایشگاه باکستن حضور داشت در این تحقیق همکاری می کرد، او می گوید: شرکت کنندگان در این آزمایش شامل 15مرد سالم بین 20 تا 30 سال، پس از اینکه یک هفته در خانه خود خواب کافی داشتند، برای انجام یک آزمایش 10 شبه به آزمایشگاه خواب برده شدند. آنها 5 شب را کمتر از 5 ساعت خوابیدند.

محققان برای درک اینکه برنامه خواب نامناسب چه تاثیری بر سوخت و ساز بدن آنها می گذارد پس از 4 شب کم خوابی به شرکت کنندگان یک شام پرچرب شامل یک کاسه ماکارونی پر از فلفل تند دادند.

نس می گوید: این غذا خیلی خوشمزه اما پر کالری بود؛ با این حال هیچ کدام از شرکت کنندگان در تمام کردن غذای خود مشکلی نداشتند. بیشتر آنهایی که دچار کم خوابی بودند پس از خوردن این غذا احساس سیری نمی کردند اما همین افراد پس از اینکه شب های بعد خوب خوابیدند با این وعده غذایی کاملا سیر شدند.

سپس محققان نمونه های خون شرکت کنندگان درآزمایش را بررسی کردند. آنها دریافتند کم خوابی بر میزان چربی خون پس از غذا تاثیر گذار است و منجر به تجزیه سریعتر لیپیدها در خون پس از صرف وعده غذایی شد.

نس می گوید: این آزمایش به دقت کنترل شده بود که این امر باعث می شود نتایج آن در شرایط زندگی در دنیای واقعی به طور صد در صد قابل تعمیم نباشد. شرکت کنندگان در این آزمایش افراد جوان سالم بودند که معمولا کمتر در معرض خطر بیماری قلبی عروقی قرار دارند و همه آنها مرد بودند.

با این حال باکستن می گوید این تحقیق، اطلاعات ارزشمندی درباره اینکه هضم چربی چگونه در بدن اتفاق می افتد در اختیار ما می گذارد.

نتایج این تحقیق در مجله  Lipid Research، به چاپ رسیده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha