بررسی جامع تحقیقات خواب در مدت پنج دهه بر اهمیت خواب خوب و کافی تاکید می کند.

کم خوابی با روزهای ناراحتی و اضطراب همراه است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، این مطالعه نشان داد که کم خوابی عملکرد عاطفی را تضعیف می‌کند و خطر ابتلاء به اضطراب و افسردگی را در افراد افزایش می‌دهد. همچنین بر روی احساسات مثبت مانند شادی، خوشبختی و رضایت تأثیر می‌گذارد.

«کارا پالما»، نویسنده اصلی این مقاله و مدیر آزمایشگاه خواب و توسعه در دانشگاه ایالتی مونتانا، می‌گوید: «در جامعه‌ای که عمدتاً دچار کم خوابی و بیخوابی هستیم، تعیین کمیت تأثیرات کم‌خوابی بر احساسات برای ارتقای سلامت روانی حیاتی است. این مطالعه شواهد قوی ارائه می‌دهد که دوره‌های بیداری طولانی مدت، کوتاه شدن مدت خواب و بیداری‌های شبانه بر عملکرد عاطفی انسان تأثیر منفی می‌گذارد.»

برای این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های ۱۵۴ مطالعه را که شامل بیش از ۵۷۰۰ نفر بود، تجزیه و تحلیل کرد.

در هر مطالعه، خواب شرکت کنندگان برای یک شب یا بیشتر مختل شد. برخی شرکت کنندگان را برای مدت طولانی بیدار نگه داشتند. برخی از آنها مقدار کمتر از حد معمولی مجاز به خواب بودند و برخی دیگر شرکت‌کنندگان را به‌طور دوره‌ای در طول شب بیدار می‌کردند. هر یک همچنین از لحاظ یک معیار عاطفی مانند خلق و خوی خود گزارش شده یا معیارهای اضطراب و افسردگی بررسی شدند.

هر سه نوع از دست دادن خواب بر احساسات مثبت و افزایش علائم اضطراب مانند نگرانی و ضربان قلب سریع تأثیر گذاشت.

پالمر در بیانیه خبری انجمن روانشناسی آمریکا گفت: «این وضعیت حتی پس از دوره‌های کوتاه از دست دادن خواب، مانند بیدار ماندن یک یا دو ساعت بیشتر از حد معمول یا از دست دادن فقط چند ساعت خواب رخ می‌دهد.»

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که اکثر شرکت‌کنندگان جوان بودند- میانگین سنی ۲۳ سال. به گفته محققان، مطالعه آینده باید به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر کمبود خواب بر افراد در مراحل مختلف زندگی باشد.

پالمر گفت که بیش از ۳۰ درصد از بزرگسالان و تا ۹۰ درصد از نوجوانان به اندازه کافی نمی‌خوابند.

او گفت: «پیامدهای این تحقیق برای سلامت فردی و عمومی در جامعه‌ای که عمدتاً از خواب محروم هستند، قابل توجه است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha