دبیرعلمی دومین كنگره ژنتیك پزشكی ایران گفت: در بیماریهای شایع همچون سرطان، فشار خون، دیابت، چاقی و لاغری، ژنتیك نقش عمده‌ای دارد.

سلامت نیوز : دبیرعلمی دومین كنگره ژنتیك پزشكی ایران گفت: در بیماریهای شایع همچون سرطان، فشار خون، دیابت، چاقی و لاغری، ژنتیك نقش عمده‌ای دارد.

به گزارش ایسنا، دكتر حمیدرضا خرم خورشید با بیان اینكه الگوهای بیماری در دنیا و همچنین در ایران در حال تغییر است، گفت: منظور از تغییر این است كه در گذشته بیماریهای عفونی و یا برخی از بیماری‌های تغذیه‌ای شایع‌تر بوده است كه در حال حاضر با كنترل این بیماریها شاهد كاهش آن هستیم. اما در حال حاضر نوع بیماری‌ها به سمت بیماریهای مزمن حركت كرده‌اند كه از جمله آنها می‌توان به بیماریهای ژنتیكی اشاره كرد.

وی افزود: هرچه طول عمر افراد بیشتر شود این بیماری و یا بیماریهایی كه دخالت ژنتیكی در آنها وجود دارد بیشتر می‌شود. سرطان، فشار خون و چربی بالا بیماریهایی هستند كه ژنتیك در آنها نقش دارند.

دكتر خرم خورشید تصریح كرد: همچنین با توجه به مراقبت‌های فراوان در دوران زایمان و در حین بارداری كودكانی كه در گذشته امكان تولد نداشتند به راحتی و با سلامت كامل به دنیا می‌آیند كه این احتمال وجود دارد كه آنها مبتلا به بیماری ژنتیكی باشند و در نتیجه به مرور زمان بر تعداد این نوع بیماری‌ها افزوده می‌شود.

دبیرعلمی دومین كنگره ژنتیك پزشكی ایران با بیان اینكه ژنتیك شاخه‌های گوناگونی دارد كه یكی از این شاخه‌ها در رابطه با پزشكی است، تصریح كرد: ژنتیك پزشكی یعنی آن قسمتی از علم ژنتیك كه در رابطه با تشخیص بیماری‌های ژنتیك و پیشگیری از آن و در صورت بروز بیماری ژنتیك به درمان آن اقدام می‌كند.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به پیشرفت‌های بسیار زیادی كه در دو دهه گذشته در این عرصه داشته‌ایم باید جامعه پزشكی و همین طور جامعه غیرپزشكی را با این نوع بیماریها و طرز تشخیص و كنترل آنها آشنا كرد. از این رو دومین كنگره ژنتیك پزشكی ایران با توجه به اهمیت این رشته و تفاوت‌های چشم‌گیر آن با سایر رشته‌های ژنتیك مانند ژنتیك انسانی و ژنتیك گیاهی به صورت جداگانه‌ برگزار می‌شود.

دكتر خرم خورشید اظهار كرد: ژنتیك پزشكی یكی از مسایل بسیار مهمی است كه در صورت توجه به آن ما می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماریهای ژنتیك و یا بیماریهایی كه ژنتیك در آنها نقش مهمی دارد در جامعه جلوگیری كنیم به عنوان مثال در زمینه ادغام ژنتیك پزشكی در سیستم بهداشت و درمان كشور، بیماری تالاسمی را با انجام یك آزمایش خون معمولی قبل از ازدواج می‌توان حاملین آن را تشخیص داد و در حال حاضر از متولد شدن تعداد بسیاری از تالاسمی‌های ماژور (یعنی تالاسمی‌هایی كه فرد مبتلا به بیماری است) جلوگیری كرد كه این كار در حال حاضر با موفقیت بسیار عالی و چشمگیر در كشور در حال اجراست.

وی در خصوص پیشرفت‌های علم ژنتیك درایران گفت: علم ژنتیك یكی از علومی است كه خوشبختانه در چند سال اخیر بسیار مورد توجه بوده است. به عنوان مثال در حال حاضر در كشور چندین دانشگاه مانند دانشگاه علوم پزشكی تهران، تربیت مدرس، مركز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و مركز ملی مهندسی ژنتیك و علوم پزشكی شهید بهشتی دارای دكترای تخصصی این رشته هستند كه در ادامه این روند طی چند سال آینده تقریبا از متخصصان این رشته بی‌نیاز خواهیم شد. نكته بسیار حائز اهمیت ادغام ژنتیك در خدمات بهداشت درمانی است چرا كه باید عموم جامعه و همچنین پرشكان چه متخصصان و چه پزشكان عمومی با این زمینه آشنا بشوند.

دكتر خرم خورشید ادامه داد: بنابراین ایران پیشرفت‌های بسیار خوبی را چه از لحاظ افزایش تعداد متخصصان و چه از لحاظ تحقیقاتی در حال انجام دارد كه می‌توان گفت در منطقه جزء بهترین كشورها هستیم از این رو چشم انداز بسیار خوبی برای علم ژنتیك ایران مشاهده می‌كنم.

به گفته وی در دومین كنگره ژنتیك پزشكی ایران به تازه‌های ژنتیك مسایل اخلاقی و چالش‌های اخلاقی كه در ژنتیك مطرح است پرداخته خواهد شد.

دكتر خرم خورشید در پایان گفت:‌ ژنتیك باروری و سقط‌های مكرر و تشخیص قبل از تولد و لانه گزینی، تكنیك‌های جدید ژنتیكی، ژنتیك سرطان، نظام سلامت و ژنتیك از جمله محورهای دومین كنگره ژنتیك پزشكی ایران عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha