دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: در حال حاضر اپیدمی دخانیات باعث مرگ سالانه 4/5 میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و بیماریهای قلبی می‌شود.

سلامت نیوز :دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: در حال حاضر اپیدمی دخانیات باعث مرگ سالانه 4/5 میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه و بیماریهای قلبی می‌شود.

دكتر محمدرضا معدنی در گفت وگو با ایسنا، افزود: پیش بینی‌می‌شود كه آمار مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات تا سال 2030 به هشت میلیون نفر در سال برسد كه 80 درصد از موارد مرگ در كشورهای در حال توسعه مانند ایران رخ می‌دهد.


وی با اشاره به آمار جهانی استعمال دخانیات گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در قرن بیستم میلادی، اپیدمی مواد دخانی باعث مرگ 100 میلیون نفر شد. پیش‌بینی می‌شود كه در قرن بیست و یكم اپیدمی دخانیات یك میلیارد نفر را به كام مرگ بفرستد.

معدنی افزود: شش مورد از هشت عامل اصلی مرگ انسان مربوط به دخانیات است. در حال حاضر با الحاق بیش از 150 كشور به كنوانسیون كنترل دخانیات، اجماع جهانی برای مبارزه با اپیدمی جهانی دخانیات به وجود آمده است.

معدنی با بیان اینكه ایران جزو نخستین كشورهایی بود كه معاهده راهبردهای كنترل و كاهش مصرف دخانیات را امضا كرد، گفت: این معاهده از شش بند تشكیل شده است كه پایش استعمال مواد دخانی و اعمال سیاستهای پیشگیرانه از جمله بندهای آن است. با پایش سن مصرف دخانیات و جنسیت مصرف‌ كنندگان می‌توان راه‌حل‌هایی را برای كنترل دخانیات در پیش گرفت تا گسترش اپیدمی جهانی دخانیات به تعویق بیفتد.

وی حفاظت مردم از دود مواد دخانی را یكی دیگر از بندهای راهبرد كنترل و كاهش مصرف دخانیات دانست و اظهار كرد: تنفس در هوای پاك حق اساسی همه مردم است. در بیشتر كشورها قوانین تصویب شده درباره محیط های عاری از دخانیات مربوط به فضای بسته است یا اگر قوانینی برای استعمال نشدن دخانیات در فضاهای باز تدوین شده است، مسئولان برای اجرای آن تعامل ندارند.

وی كمك به ترك استعمال دخانیات را یكی دیگر از بندهای راهبرد كنترل و كاهش مصرف دخانیات برشمرد و اظهار كرد: بیش از یك میلیارد نفر(حدود یك چهارم افراد بالغ جهان) به استعمال مواد دخانی اعتیاد دارند البته بسیاری از آنها به ترك دخانیات تمایل دارند ولی خدمات ترك دخانیات در این كشورها ارائه نمی‌شود. خدمات ترك سیگار به طور محدود تنها در 99 كشور جهان ارایه می‌شود كه 5 درصد از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات را یكی دیگر از بندهای راهبرد كنترل و كاهش مصرف دخانیات هشدار در زمینه مضرات دخانیات دانست و گفت: علی‌رغم وجود شواهد قاطع، عده‌ كمی از استعمال كنندگان مواد دخانی، اطلاعات كاملی درباره خطرات مواد دخانی دارند. در این جهت تصاویر هشداردهنده روی پاكت‌های سیگار چاپ می‌شود.

معدنی اجرای ممنوعیت تبلیغات، ترویج و حمایت مالی از دخانیات را یكی دیگر از بندهای راهبرد كنترل و كاهش مصرف دخانیات برشمرد و گفت: همه ساله میلیونها دلار در جهان صرف تبلیغات، ترویج و گسترش مصرف دخانیات می‌شود بنابراین نباید تبلیغ این محصولات را به صورت ناقص محدود كرد چون صنایع دخانی به سادگی می‌توانند منابع مالی خود را به كانالهایی سوق دهند كه در آن‌ها برای بازاریابی ممنوعیتی ندارند.

وی افزود: حدود نیمی از كودكان دنیا شهروندان كشورهایی هستند كه در آنها توزیع محصولات دخانی آزاد است.

معدنی در پایان درباره افزایش مالیات بر دخانیات به عنوان یكی دیگر از بندهای راهبرد كنترل و كاهش مصرف دخانیات گفت: افزایش مالیات در نتیجه بالاتر رفتن قیمتها موثرترین روش در كاهش و ممانعت از مصرف دخانیات در جوانان است. این كار حتی به ترك استعمال دخانیات در بین طرفداران این مواد كمك می‌كند به گونه‌ای كه با افزایش 70 درصدی قیمت محصولات دخانی می‌توان 25 درصد مرگ ناشی از استعمال دخانیات را كاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha