کم خونی نشانه های بسیاری دارد در اغلب موارد کم خونی در کنار یک بیماری مزمن مخفی می‌شود اگر بیماری کلیوی دارید و دچار کم خونی شده اید، ممکن است نشانه های زیر در شما بروز کرده باشد:رنگ پریدگی، احساس خستگی، نداشتن انرژی کافی برای فعالیت روزانه، کاهش اشتها، اختلال در خواب منظم و آرام ،اختلال در تفکر، احساس گیجی و سردرد، تنفس سریع، احساس افسردگی و تنگی نفس.

علایم کم خونی در بیماران کلیوی

 بیماری مزمن کلیوی چیست؟

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،نارسایی مزمن کلیوی به مرحله ای گفته می‌شود که کلیه ها دیگر قادر به دفع مواد زاید و سمی نیستند و در نتیجه،این مواد در خون تجمع و اوره و کراتین خون افزایش می‌یابد. 

علایم بیماری مزمن کلیوی

سردرد شدید،ورم دست و پا،کمبود اشتها،ضعف،حالت تهوع و استفراغدل درد،درد استخوان‌ها و مفاصل خستگی،ایجاد زخم در دهان، گرفتگی عضلات و خارش.همان طورکه ذکر شد مهم ترین علت آنمی در بیماران همودیالیزی،کاهش اریتروپویتین است و برای درمان کم خونی نیز استفاده از اریتروپویتین رایج است.

معمولاً با انجام دیالیز، کم خونی مربوط به نارسایی مزمن کلیوی خود را نمایان و بیمار را خسته و بی حوصله می کند.یکی دیگر از دلایلی که این افراد به کم خونی مبتلا می شوند،افزایش تخریب گلبول های قرمز به علت افزایش فراورده های دفعی در گردش خون است.برای درمان این بیماران معمولا از شکل مصنوعی اریتروپویتین به نام اریتروپویتین با صفات ارثی انسانی استفاده می‌شود.

معمولاً تمامی بیمارانی که اریتروپویتین مصرف می کنند،باید آهن را به صورت مکمل دریافت کنند و در اغلب موارد این بیماران نیاز به تجویز دوره ای آهن به صورت وریدی یا عضلانی دارند زیرا درمان با اریتروپویتین، نیاز به آهن را افزیش می دهد.

 بیمارانی که آهن را به صورت خوراکی دریافت می کنند،باید توجه داشته باشند که حتماً آهن را در بین وعده های غذایی و با مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنند تا دچار عوارض دستگاه گوارش مثل دل درد،اسهال یا یبوست نشوند و همچنین آهن بیشتری جذب بدن شود. 

عواملی که باعث کم خونی می‌شود

  • -از دست دادن میزان زیادی از خون به علت جراحی،خون ریزی معده و سرطان مثل تومور مثانه و...
  • -برخی بیماری‌های مزمن مثل ایدز،بیماری‌های مزمن کلیوی،کبدی،آرتریت روماتویید و ... 
  • -کاهش ویتامین B12 و اسید فولیک
  • -عفونت
  • -کمبود آهن در رژیم غذایی برای درمان کم خونی،فهمیدن علت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

توصیه می شود اگر نشانه های کم خونی را در خود می‌بینید به پزشک مراجعه کنید تا در مراحل اولیه درمان شوید. درمان کم خونیهمان طور که قبلاً گفته شد روش درمان کم خونی به علت آن وابسته است.درمان کم خونی ممکن است با تجویز مکمل های آهن،اسید فولیک و ویتامین B12 انجام شود اما بعضی درمان‌ها فقط از طریق تزریق خون انجام می‌پذیرد. 

اگر کم خونی درمان نشود

اگر بیماری کم خونی درمان نشود مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت از جمله این مشکلات ایجاد بیماری های عفونی و همچنین مشکلاتی در فعالیت قلب است.برخی مواد غذایی که برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی برای تمام افراد مفیدند،عبارت اند از:*  مواد غذایی حاوی آهن: گوشت قرمز، جگر، سبزیجات، تخم مرغ، ساردین، اسفناج، صبحانه های حاوی غلات و نان غنی شده.

 افرادی که ترجیح می‌دهند، آهن مورد نیاز خود را از منابع غیر حیوانی به دست آورند می‌توانند از غلات کامل و نان‌های غنی شده، سبزی‌های پربرگ و تیره مانند کلم،اسفناج و حبوباتی نظیر لوبیای سفید و قرمز استفاده کنند تا دسته کم بخشی از نیازهایشان برآورده شود.* مواد غذایی حاوی ویتامینB12: گوشت قرمز،گوشت سفید،تخم مرغ،شیر،پنیر و غلات* مواد غذایی حاوی اسیدفولیک:کلم بروکلی،آجیل و مخمر 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha