کشورهای دنیا با روش‌های خلاقانه‌ای به جنگ مواد پلاستیکی رفته‌اند.

دنیا چگونه به جنگ مواد پلاستیکی رفته؟

سلامت نیوز:کشورهای دنیا با روش‌های خلاقانه‌ای به جنگ مواد پلاستیکی رفته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین، اولین بار در سال ۱۹۵۷ از آن به عنوان ظروفی برای نگه‌داری‌های ساندویچی استفاده شد، بعد از سال‌های ۱۹۷۰ به بعد جای کیسه‌های کاغذی استفاده کردند و حالا پلاستیک به بخشی جدانشدنی از زندگی انسان تبدیل شده است؛ این روایت پلاستیک است، ماده‌ای که به بلای جهان محیط زیست زمین تبدیل شده است.


گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که سالانه ۳۰۰میلیون تن پلاستیک در جهان مصرف و تولید می‌شوند که ۸میلیون تن از آن‌ها وارد اقیانوس‌ها شده و پیامدهای مرگباری برای حیوانات دریایی به وجود می‌آورد. به طوری که با ادامه این روند مصرف پلاستیک در دنیا، تا سال ۲۰۵۰ تعداد مواد پلاستیکی موجود در دریاها از ماهی‌ها بیشتر می‌شود.


زباله‌های پلاستیکی دیگری هم که در خشکی می‌مانند غیرقابل بازیافت هستند.
در به وجود آمدن این آلودگی نسبتا جدید روی کره‌زمین، کشورهای مختلف به شکلی سهیم هستند، به گفته زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ایران هم یکی از این کشورهاست؛ ایران روزانه ۳هزار و سالانه ۱میلیون تن پلاستیک تولید می‌کند.
در رابطه با این موضوع هنوز اقدام جدی برای کاهش مصرف پلاستیک در ایران انجام نشده است، به جز اینکه چندی پیش مصرف بطری‌های آب در سازمان محیط‌زیست ممنوع شد. برخلاف ایران برای جلوگیری از رشد مصرف پلاستیک، از سال از اوایل قرن ۲۱ موجی در کشورها و شرکت‌های مختلف به وجود آمده است.
اولین بار در سال ۲۰۰۲ بنگلادش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک را ممنوع کرد و بعد از آن هم کشورهای دیگری مثل کنیا، ایتالیا، آفریقای جنوبی و ... شروع به ادامه دادن این موضوع به روش‌های مختلف کردند.


کنیا؛ کیسه پلاستیکی مصرف کنید، ۴ سال به زندان بروید
سختگیرانه‌ترین قانون درباره کاهش مصرف مواد پلاستیکی مربوط به کشور کنیاست، براساس قانونی که در اوت سال ۲۰۱۷ در این کشور مصوب شد هرگونه تولید، مصرف و فروش کیسه‌های پلاستیکی ۴ سال حبس و یا ۳۸هزار دلار جریمه به همراه دارد.




همین موضوع باعث شده است که شهروندان کنیا، از روش‌های خلاقانه‌ی مختلفی برای جایگزینی پلاستیک استفاده کنند.
 

فرانسه؛ از ظروف پلاستیکی خبری نیست
در سال ۲۰۱۶ فرانسه به اولین کشوری تبدیل شد که اعلام کرد از سال ۲۰۲۰ مصرف ظروف و لیوان‌های پلاستیکی در این کشور به طور کلی ممنوع است. البته این قانون با اعتراض‌های فراوانی از شرکت‌های تولیدکننده مواد پلاستیکی روبرو شد، اعتراض‌هایی که بی‌فایده بودند.

کانادا؛ هزار دلار بدهید تا از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنید

در مونترئال کانادا هم قوانین سختگیرانه‌ای برای مصرف کیسه‌های پلاستیکی مصوب شده است، از سال ۲۰۰۸ جریمه کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف در این شهر برای هر فرد هزار و برای هر شرکت ۲هزار دلار است. پیش‌تر در این شهر سالانه ۲میلیارد کیسه پلاستیکی مصرف می‌شد.


استارباکس؛ استفاده از نی ممنوع!
فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش قهوه استارباکس هم یکی از شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر شروع به انجام اقدامات مختلفی ضد پلاستیک کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ متعهد شد که تا سال ۲۰۲۰ در تمام شعبه‌هایش مصرف نی‌های پلاستیکی را ممنوع کرده و به جای آن از نی‌های تولید شده از مواد قابل بازیافت استفاده می‌کند.


روآندا؛ اولین کشوری که بی‌پلاستیک می‌شود
شاید از دیدن اسم این کشور در این لیست متعجب شده باشید، اما بهتر است بدانید در سال ۲۰۰۸، قبل از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا بخواهند برای مصرف کیسه‌های پلاستیکی مالیات قرار بدهند، این کشور به طور کلی مصرف این نوع کیسه‌ها را ممنوع کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰ شاید در این کشور هیچ پلاستیکی وجود نداشته باشد.


مصرف پلاستیک برای اعضای گروه تروریستی الشباب ممنوع!
اما شاید عجیب‌تر از روآندا، حضور نام گروه تروریستی الشباب در این فهرست باشد. آن‌ها تابستان سال گذشته اعلام کردند که مصرف مواد پلاستیکی در مناطق تحت کنترل این گروه در سومالی ممنوع است چراکه  پلاستیک پیامدهای مرگباری برای انسان‌ها و حیوانات دارد. البته این گروه اعلام نکرد که جریمه مصرف پلاستیک در مناطق تحت کنترلشان چیست.


 

بطری پلاستیکی تحویل دهید، سوار اتوبوس شوید
کشور اندونزی هم برای رسیدن به اهداف خود درباره عدم مصرف پلاستیک در این کشور تا سال ۲۰۲۰ از روش متفاوت و خلاقانه‌ای استفاده می‌کند. براساس قانونی که آبان سال گذشته در این کشور مصوب شد شما می‌توانید با تحویل دادن چند ۱۰ لیوان و یا ۵ بطری پلاستیکی، بلیط اتوبوس تحویل بگیرید. درآمد به دست آمده در این روش هزینه توسعه حمل‌ونقل عمومی این کشور می‌شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایران کیسه ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    0 0
    با تشکر از مطالب مفیدتون امیدوارم به زودی تولید محصولات پلاستیکی زیست تخریب پذیر در همه دنیا فراگیر شود تا عمر 300 میلیون ساله به حدود 5 سال کاهش پیدا کند