سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

در خیابان‌های سطح شهر که قدم می‌زنیم با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی رو به رو می‌شویم، از کودکان‌کار گرفته تا کودکان متکدی، زنان دست فروش و زنانی که با در آغوش داشتن فرزند شیرخواره شان تکدی گری می‌کنند، این‌ها همه آسیب‌هایی هستند که در پی وضعیت نا بسامان اقتصادی هر روز پر رنگ تر می‌شوند، اما این روزها با آسیب جدیدی مواجه هستیم که ریشه بروز آن همان مشکلات اقتصادی است اما شکل و شیوه آن متفاوت است.

سالمند کار

سلامت نیوز:در خیابان‌های سطح شهر که قدم می‌زنیم با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی رو به رو می‌شویم، از کودکان‌کار گرفته تا کودکان متکدی، زنان دست فروش و زنانی که با در آغوش داشتن فرزند شیرخواره شان تکدی گری می‌کنند، این‌ها همه آسیب‌هایی هستند که در پی وضعیت نا بسامان اقتصادی هر روز پر رنگ تر می‌شوند، اما این روزها با آسیب جدیدی مواجه هستیم که ریشه بروز آن همان مشکلات اقتصادی است اما شکل و شیوه آن متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ، سالمندان کار آسیب‌های نوظهور اجتماعی هستند که روز به روز به دلیل وضعیت اقتصادی سیر صعودی را طی می‌کنند و بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.>سالمندان در کنار کودکان مشغول کارندکافی است در طول روز ساعتی را در مترو سر کنید، آن وقت است که با سالمندانی مواجه می‌شوید که با وجود سختی‌های بسیار، اجناسی را در دست گرفته و در حال دستفروشی اند، قشر زیادی از رانندگان اسنپ را هم همین سالمندان تشکیل می‌دهند، شرکت‌های خدماتی هم پر است از سالمندانی که به دلایل مختلف در آن مشغول به کار هستند.

در خیلی از موارد هم با سالمندانی رو به رو می‌شویم که گوشه خیایان نشسته‌اند و تکدی گری می‌کنند، این‌ها در شرایطی است که در خیلی از موارد سالمندان در بازار‌های بزرگ تهران و شهرستان‌ها همچنان مشغول کار‌هایی مثل بار بری و غیره هستند. در روستاها نیز هنوز خیلی از سالمندان در زمین‌های کشاورزی مشغول کارند.

خیلی از سالمندان به شغل‌های سخت روی آورده‌اند و کمر خیلی از آن‌ها زیر بار کار سنگین خم شده است و دست‌های خیلی از آن‌ها پینه بسته و وضعیت جسمی‌شان هیچ تعریفی ندارد اما باز هم کار می‌کنند تا بتوانند معاش‌شان را تامین کنند.

با یک نگاه کلی در جامعه می‌بینیم که سالمندان در کنار کودکان مشغول کار هستند و هیچ کس توجهی به آن‌ها ندارد. چرا سالمندان حتی در زمان بازنشستگی هم کار می‌کنند و هیچوقت از کار فارغ نمی‌شوند؟ این سوالی است که به نظر می‌رسد جامعه شناسان و پژوهشگران باید نسبت به آن پاسخگو باشند.>شمار سالمندان کارروز به روز در حال افزایش استامیر محمود حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد در خصوص این موضوع می‌گوید:

«کودک کار کم بود این روزها با آسیب سالمند کار هم مواجه هستیم، با یک نگاه ساده به دور و اطرافمان به این موضوع پی می‌بریم که شمار سالمندان کار روز به روز در حال افزایش است و دلیل اصلی آن هم مشکلات اقتصادی فعلی است، سالمندان امروز در انواع و اقسام شغل‌ها کار می‌کنند، از راننده اسنپ گرفته تا کارگری برای تمیزی منازل، اینها شغل‌هایی هستند که سالمندان بعد از بازنشستگی به آن رو می‌آورند تا بتوانند دخل و خرج خانواده را تامین کنند.

وقتی با این سالمندان کار صحبت می‌کنید در ۹۰ درصد مواقع به دلیل مشکلات اقتصادی است که به کار رو آوردند. در این بین بازنشستگان بیش از همه برای درآمد بیشتر تلاش می‌کند. ما نه میلیون بازنشسته در کشور داریم اما تنها چند درصد آنها دریافتی متناسبی دارند که بتوانند چرخ زندگی شان را بچرخانند؛ به دلیل همین درآمدهای پایین است که سالمندان به هر کاری رو می‌آورند تا بتوانند امور زندگیشان را بگذرانند.»

>سفره خانه سالمندان هیچ وقت جمع نمی‌شوداو در ادامه افزود:«این در حالی است که نگاه جامعه به سالمندی این طور است که در دوران سالمندی هزینه‌ها کاهش می‌یابد و سالمند نیاز به کار مجدد ندارد، هزینه‌های بالای بهداشت و درمان یکی از دلایلی است که سالمند را مجاب می‌کند تا در دوران سالمندی خود باز هم به کار رو بیاورد چرا که خیلی از هزینه‌های بهداشت و درمان را بیمه متقبل نمی‌شود و سالمند مجبور است که این هزینه‌ها را از جیب پرداخت کند.

حقوق سالمندان در حال حاضر میانگین ۲ میلیون تومان است اگر هزینه‌های روزانه یک زندگی معمولی را حساب کنیم و حتی خرج‌های اجاره خانه و غیره را از آن جدا کنیم باز هم ۲ میلیون تومان کفاف یک زندگی عادی را نمی‌دهد.

این در حالی است که در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ ازدواج در جامعه خیلی از جوانان در خانه پدری خودشان زندگی می‌کنند و هزینه‌های آنها هم بر دوش پدر و مادر سالمندشان است؛ نرخ طلاق در جامعه هم که روز به روز افزایش می‌یابد بنابراین هزینه‌های مربوط به زنان مطلقه نیز بر دوش پدر و مادر سالمندشان است؛ جوانان وقتی با مشکلی روبرو می‌شوند باز هم چشم امیدشان به سفره خانه پدری است و انگار که این سفره هیچ وقت نمی‌خواهد جمع شود و همیشه مخارج و گرفتاری‌های یک خانواده بر دوش سالمندان آن خانواده است.

حالا در شرایط بی ثبات اقتصادی جامعه یک فرد سالمند چگونه می‌تواند با حقوق بازنشستگی خود تمام این دخل و خرج‌ها را تامین کند؟ سالمندان ناچارند که کار کنند برای اینکه بتوانند از پس معاش خانواده خود بر بیایند، کار کردن برای سالمندان جوان که در گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال قرار می‌گیرند یک امر غیر عادی و غیر طبیعی نیست اما وقتی گروه سنی از ۷۰ سال بیشتر می‌شود کار کردن برای آنها نه تنها سخت و طاقت‌فرسا است بلکه در جامعه نیز غیر طبیعی محسوب می‌شود.

در کشورهای توسعه یافته از سالمندان جوان به عنوان افراد باتجربه در مشاغل مختلف استفاده می‌کنند.»>شاغلان شغل‌های آزاد که هیچ وقتبازنشسته نخواهند شداین کارشناس تصریح کرد:«بیمه‌های تامین اجتماعی برای شغل‌های آزاد همچنان با مشکلاتی روبرو است.

بازنشستگان ما صرفاً به افرادی که در ادارات دولتی یا مشاغل سازمانی مشغول بودند و بعد از سی سال خدمت بازنشسته شده‌اند برمی‌گردد، گویی که شاغلان شغل‌های آزاد هیچ وقت بازنشسته نخواهند شد چون هیچ حقوق بازنشستگی به آنها تعلق نمی‌گیرد اگر هم تعلق بگیرد جوابگوی زندگی آنها نیست.

ما در کشورمان بالاخره باید به فکر یک سازمان تامین اجتماعی جامع و فراگیرباشیم که همه در آن عضو باشند باید قانونی وجود داشته باشد که در آن رابطه دولت - ملتی به خوبی حفظ شود و حقوق سالمندان در دوره استراحت‌شان تامین کننده آن‌ها باشد. از طرف دیگر باید ساز و کاری انجام شود تا از تجربه این سالمندان به نحو احسن در اشکال مختلف استفاده شود.

اگر می‌خواهیم حرمتی برای سالمندان باقی بماند به جای حرف زدن در رابطه با این حرمت‌ها باید کاری کنیم، پای درد و دل سالمندان بنشینیم و تحقیقاتی در رابطه با مشکلات آنها انجام دهیم تا بفهمیم چطور سالمندی که حتی راه رفتن هم برایش سخت است، گوشه گوشه مغازه می‌نشیند و شاگردی می‌کند، خیلی از سالمندان این روزها زندگی سختی را پشت سر می‌گذارند و فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را تحمل می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا عصبانیت آنها نسبت به جامعه روز به روز افزایش یابد و این تاثیرات منفی را به همراه دارد.

در جامعه ما دو بخش باید خیلی مورد توجه قرار بگیرند بخش اول کودکان و بخش دوم سالمندان هستند؛ باید ساز و کاری اندیشید تا ما کودک کار و سالمند کار نداشته باشیم.

خیلی از کسانی که بازنشسته می‌شوند از لحاظ شغلی دارای مهارت بالایی نبودند و به همین دلیل هم حقوق آنها بسیار اندک است، کسانی که در دوره شغلیشان از شغل مناسب و مهارت بالا برخوردار بودند و در حال حاضر و در زمان بازنشستگی هم حقوق دریافتی آنها بالاست، ما در مورد افرادی صحبت می‌کنیم که حقوق بازنشستگی آن‌ها کفاف دخل و خرج شان را نمی‌دهد و امروز ساعت‌های استراحت شان را در آژانس‌ها، اسنپ و شرکت‌های خدماتی می‌گذرانند.

برخی از آنها هم در مترو‌ها دست فروشی می‌کنند و برخی دیگر کنار خیابان بساط پهن کردند این افراد را فراموش نکنیم و ساده از کنار آنها نگذریم.»سالمندان در کنار کودکان هر روز مشغول به کارند اما هیچ کس آن‌ها را نمی‌بیند. افراد جامعه به راحتی از کنار آن‌ها می‌گذرند و حضورشان را نادیده می‌گیرند، انگار که هیچ وقت آن‌ها را در حالی که کمرشان زیر بار سنگین زندگی خم شده است، ندیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha