دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 284375

استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت در ازدواج و ایجاد مشکلات بعد از آن، تجمل‌پرستی، تکلف‌ و ظاهرپرستی است، گفت: هر چه میزان صمیمیت اعضای خانواده کمتر باشد، اتصال‌های عاطفی آن‌ها کمتر خواهد بود و هر‌ اندازه این اتصال‌های عاطفی کمتر شود، کمبود‌ها و گره‌های درونی آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

مهمترین عوامل شکست در ازدواج

سلامت نیوز:  استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت در ازدواج و ایجاد مشکلات بعد از آن، تجمل‌پرستی، تکلف‌ و ظاهرپرستی است، گفت: هر چه میزان صمیمیت اعضای خانواده کمتر باشد، اتصال‌های عاطفی آن‌ها کمتر خواهد بود و هر‌ اندازه این اتصال‌های عاطفی کمتر شود، کمبود‌ها و گره‌های درونی آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایکنا؛ بدون شک هر پسر و دختری که پا به دوران جوانی می‌گذارد، یکی از بزرگترین آرزوهایش ازدواج و ایجاد کانون گرم و پر مهر خانواده است، تا همراه زندگی خود را پیدا کند و از نعمت زندگی مشترک زناشویی، استقلال و آزادی بیشتری بهره‌مند شود؛ پسران و دختران جوان سعادت خود را در سایه زندگی مشترک جست‌وجو می‌کنند و چنین میلی به طور طبیعی و فطری در انسان‌ها وجود دارد و نمی‌توان از آن صرف نظر کرد. می‌توان گفت که بهترین پناهگاه مطمئن برای جوانان، کانون گرم خانوادگی است که می‌تواند اضطراب‌های درونی خود را در آن به اطمینان، استقامت و آرامش تبدیل کنند و غم‌ها و نگرانی‌های خود را از یاد ببرند. در این میان آنچه که دستور صریح پیامبر اسلام(ص) است، تأکید بر امر ازدواج آن‌هم با شرایط آسان است و در این خصوص می‌فرمایند: «بهترین ازدواج‌ها آن است که آسان‌تر انجام گیرد»؛ چرا که این امر یک ضرورت حیاتی مانند غذا برای بدن است و باید به جای خود تأمین شود.

با توجه به آنچه امروز علم ثابت کرده و متخصصان روانشناسی دنیا بر آن تأکید دارند، می‌توان به این نتیجه رسید که بهترین راه و روش زندگی، در کلام و عمل پیامبر(ص) و خاندان پاک آن حضرت است و احکام اسلام روشن‌ترین آینه زندگی سعادتمندانه است، لذا بهتر است که به این دستورات توجه و دقت بیشتری کنیم و سیره رهبران آسمانی را سرمشق زندگی خود سازیم تا از فتنه‌های روزگار در امان بمانیم. برای همین منظور و با توجه به احادیث مورد تأکید پیامبر(ص) در مورد ازدواج به سراغ سیدمحسن فاطمی، فوق دکترای روانشناسی رفتیم تا در این خصوص گفت‌وگویی داشته باشیم.
 
تأثیر محبت در سلامت خانواده
 
فاطمی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر جایگاه ابراز محبت بین اعضای خانواده و تأثیرگذاری آن در سلامت و تقویت بنیان خانواده، ابراز کرد: اگر بخواهیم از نگاه دین به این مسئله بنگریم، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «ابراز محبت بین زن و مرد در سلامت خانواده نقش بسیار مهمی دارد». بنابراین، اینکه زن و مرد بتوانند ارتباط کلامی و غیر کلامی خودشان را بر مبنای ابراز محبت و دوستی در رفتار و گفتار داشته باشند، زمینه‌ساز بسیار مهمی برای تقویت پایه‌های زندگی خواهد بود.

وی افزود: قدم اول در تشکیل خانواده این است که افراد بتوانند به‌صورت جدی به هم‌کفو بودن یکدیگر فکر کنند، چون داشتن یک منظر مشترک و هم‌کفو بودن نقش بسیار مهمی در سلامت خانواده خواهد داشت. به‌ همین علت هم‌کفو بودن معنای گسترده و طیف وسیعی را در ابعاد مختلف در زمینه‌های گوناگون شامل می‌شود که تنها معطوف به بعد شناختی و فکری نیست و به زمینه‌های میراث هیجانی خانواده‌ها نیز مرتبط و متصل است؛ بنابراین زمانی که ما به این مجموعه از ابعاد و منظر‌های گوناگون نگاه می‌کنیم، باید نقوش مختلف را در فرایند تشکیل خانواده مورد توجه قرار دهیم.

استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل افزایش دهنده ریسک ازدواج و ایجاد مشکلات بعد از آن تجمل‌پرستی، تکلف‌ و ظاهرپرستی است، گفت: این موارد به‌ منزله بزرگترین چالش ازدواج‌های امروزی مطرح هستند و در این جریان وقتی والدین و جوانان، سادگی را به معنای تکلف‌زدایی و بازگشت به اصالت‌ها در نظر بگیرند، می‌توانند تکلف‌ها را به راحتی از زندگی کنار زده و رابطه زناشویی را عمیق‌تر سازند. در کنار این صمیمیت و اصالت‌ها، پویایی رابطه زناشویی می‌تواند در رشد و بالندگی زندگی نقش بسزایی داشته باشد.
 
ضرورت صمیمیت در زندگی زناشویی و جایگاه آن
 
فاطمی با تأکید بر ضرورت صمیمیت در زندگی زناشویی و جایگاه آن، اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌های زندگی پایدار، صمیمت است که به هر میزان رابطه صمیمی‌تر باشد، زندگی از شکوه بیشتری برخوردار خواهد بود و در واقع آرامشی که هدف اصلی ازدواج است زمانی تحقق پیدا می‌کند که صمیمیت در رابطه زوجین به درستی نهادینه شده باشد. در کنار صمیمیت مواردی مانند همراهی، همدلی، افزایش جاذبه‌های ظاهری، رفتاری و معنوی و دوری از تحقیر از دیگر مؤلفه‌های زندگی پایدار است که می‌توانند سلامت خانواده را تضمین کنند.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود سلامت روان در زندگی زناشویی باید جوانان مهارت‌های لازم جهت توجه عمیق به روابط زناشویی را کسب کرده و قادر باشند بعد از کسب مهارت، کیفیت روابط خود را مدیریت کنند، گفت: کیفیت روابط بخش‌های مختلف زندگی به مواردی از جمله بلوغ عاطفی، معنوی و ارتباطی بستگی دارد که در این ارتباط دوری از اختلال شخصیت می‌تواند اثرگذاری بالایی در بهبود کیفیت روابط داشته باشد؛ لذا به‌هر میزان که صمیمت اعضای خانواده کمتر باشد، اتصال‌های عاطفی آن‌ها کمتر خواهد بود و هر‌اندازه این اتصال‌های عاطفی کمتر باشد کمبود‌ها و گره‌های درونی آن‌ها هم بیشتر خواهد شد. بر همین اساس ناگفته‌های آن‌ها نیز بیشتر می‌شود و این فقدان صمیمیت و نداشتن اتصال‌های عاطفی در نهایت می‌تواند عامل بسیار مهمی در بروز چالش‌ها باشد.

این روانشناس مطرح کشور اظهار کرد: وقتی از خانواده در یک نگاه سیستمی و در یک نگاه کل‌گرا صحبت می‌کنیم، باید به مجموعه عوامل مختلف فردی، درون فردی، بین فردی اجتماعی، محیطی، اقتصادی و فرهنگی و عوامل دیگری که می‌توانند در حوزه خانواده  نقش‌آفرینی کنند، توجه داشته باشیم و این تعامل را در ابعاد مختلف با زمینه‌های گوناگون مورد نظر قرار دهیم.

وی در پایان گفت: حضرت زهرا(س) می‌فرمایند وقتی سرسفره می‌نشینید با محبت به هم نگاه کنید. این مسئله‌ای که حضرت به آن اشاره دارند، شاخصی است که نشان می‌دهد در آن خانواده اکسیژن عاطفی وجود دارد. ابراز روحیه شکرگذاری و امتنان‌پروری، خزان‌های خانواده را به بهار تبدیل می‌کند. زدودن سموم و آفات در خانواده‌ها نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی را در تقویت سلامت داشته باشد و اگر روحیه شکرگذاری، محبت‌مداری و رحمت محوری در خانواده تقویت شود، آن خانواده با طراوت و لطافت خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha