یکی از استادان دانشگاهی در اسکاتلند معتقد است اکنون ریسک استفاده از مهندسی ژنتیک در انسان توجیه شده و تا کمتر از ۲ سال دیگر تلاش برای تولد نوزادانی با خصوصیات از قبل طراحی شده آغاز می شود.

تولد نوزادان سفارشی تا ۲ سال دیگر فراگیر می شود

سلامت نیوز: یکی از استادان دانشگاهی در اسکاتلند معتقد است اکنون ریسک استفاده از مهندسی ژنتیک در انسان توجیه شده و تا کمتر از ۲ سال دیگر تلاش برای تولد نوزادانی با خصوصیات از قبل طراحی شده آغاز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اسکای نیوز گزاش داد،  احتمالا تا کمتر از ۲ سال دیگر نوزادانی با ویژگی های از قبل طراحی شده، متولد می شوند.

به گفته دکتر کوین اسمیت از دانشگاه آبرتای در داندی اسکاتلند، ریسک مهندسی ژنتیک اکنون به اندازه ای رسیده که استفاده از این تکنیک در نطفه انسان را توجیه می کند.

او معتقد است طی چند سال آینده تلاش های دانشمندان برای تولد انسان های مهندسی ژنتیکی ( از روشی که به طور اخلاقی توجیه شده) آغاز می شود.

به عقیده او این امر در آینده در برابر بیماری های مرگبار از انسان ها محافظت می کند و کیفیت زندگی آنها در سنین بالاتر را ارتقا می دهد.

مهندسی ژنتیک شامل حذف، افزودن یا تغییر دادن دی ان ای ارگانیسم ها است.  در حال حاضر سوالاتی درباره استفاده از این روش روی ژنوم های انسانی وجود دارد. زیرا این ژنوم های تغییر یافته از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.

 اسمیت در این باره می گوید: رگه های زایشی انسان به هیچ وجه کامل نیست و روند تکامل انسان نیز  کمک اندکی به محافظت از او در برابر شیوع بیماری ها و البته مشکلات قلبی، سرطان و فراموشی می کند. روش های مهندسی ژنتیک در برابر چنین اختلالاتی از افراد محافظت می کنند. قبلا چنین آزمایش هایی روی حیوانات انجام شده و موفقیت آمیز بوده است. اگر بتوان با کمک این روش از ایجاد اختلالات معمول در افراد جلوگیری کرد یا آنها را به تعویق انداخت، متوسط  عمر انسان به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 البته او هشدار می دهد باید روشی اخلاقی برای استفاده از مهندسی ژنتیک در انسان ها به کار برد تا به گسترش این روند کمک کرد.

 این در حالی است که سال گذشته در تلاش برای مقاوم کردن انسان ها نسبت به ویروس HIV، نخستین نوزادان مهندسی ژنتیک شده در چین متولد شدند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha