شیرآلات قاچاق و غیراستاندارد که اغلب چینی هستند، به دلیل ترکیبات زیاد سرب و روی می تواند با آب آشامیدنی وارد بدن شده و تهدید جدی برای سلامت افرادی باشد که در خانه های خود از این نوع محصولات استفاده می کنند.

سلامت نیوز : شیرآلات قاچاق و غیراستاندارد که اغلب چینی هستند، به دلیل ترکیبات زیاد سرب و روی می تواند با آب آشامیدنی وارد بدن شده و تهدید جدی برای سلامت افرادی باشد که در خانه های خود از این نوع محصولات استفاده می کنند.

مهندس محمد فرزاد، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آثار زیانبار استفاده از شیرآلات قاچاق در ساختمانها اشاره کرد و افزود: متاسفانه روند واردات شیرآلات قاچاق در سالهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و در این بین واردات محصولات چینی بیش از پیش موجب نگرانی شده است.

وی با تاکید بر رعایت استانداردهای اجباری بهداشت در ساخت شیرآلات بهداشتی، گفت: طبق قوانین جاری مملکتی، برای اینکه یک محصول بتواند استانداردهای لازم را کسب کند باید از کانالهای کنترل کیفیت عبور کرده تا بتواند اجازه توزیع را از موسسه استاندارد بگیرد.

فرزاد با اشاره به روند رو به رشد صادرات شیرآلات بهداشتی ایران به کشورهای خارجی و حاشیه خلیج فارس در سالهای گذشته، ادامه داد: متاسفانه با ورود چین به این عرصه، بازار صادرات کشور کمرنگ شده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی کشور با عنوان اینکه کنترل بازار مصرف در مقاطعی توسط موسسه استاندارد کارساز نبود، افزود: بیش از 50 درصد مصرف بازار داخلی را محصولات قاچاق که از کانالهای غیر رسمی وارد می شوند، تشکیل می دهند.

فرزاد ادامه داد: در واقع سلامت این 50 درصد که از شیرآلات بهداشتی قاچاق و غیراستاندارد در منازل خود استفاده می کنند به شدت تهدید می شود.

وی با اشاره به اهمیت بهداشتی بودن شیرآلات ساختمانی و فلزاتی که در تهیه آنها بکار می رود، تاکید کرد: ساختار اصلی شیرآلات بهداشتی را فلز برنج و درصد کمی از سایر فلزات تشکیل می دهد.

فرزاد از سرب به عنوان ماده ای که ورود آن از طریق آشامیدنی به بدن در دراز مدت سلامت را تهدید می کند، افزود: استفاده از این فلزات در ساخت شیرآلات بهداشتی تولید داخل به شدت کنترل شده است اما درصد فلزات سرب و روی که در محصولات قاچاق بکار می رود، بسیار زیاد است.

وی با اشاره به خطرناک بودن سرب و روی و سایر فلزات سنگین برای سلامت، ادامه داد: متاسفانه فلزاتی که در شیرآلات قاچاق استفاده می شود به تدریج در بدن رسوب می کند و می تواند منجر به بروز بیماریهای خطرناک شود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی کشور گفت: در ساخت شیرآلات می بایست 2.5 درصد فلز آن باید سرب نرم باشد که به دلیل ارزان بودن این فلز، استفاده از سرب در کالاهای قاچاق خیلی بیشتر از میزان استاندارد است. یعنی 7 تا 8 درصد سرب نرم استفاده می شود.

فرزاد از بررسی این موضوع در کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داد و افزود: به تازگی موضوع را با وزارت بهداشت  مطرح کرده ایم تا بتوانیم این وزارتخانه را در مقوله کنترل و نظارت بر کیفیت این محصولات بهداشتی وارد کنیم.

وی با اعلام اینکه تاکنون وزارت بهداشت در زمینه کنترل بهداشتی این محصولات وارد نشده است و استانداردها را فقط موسسه استاندارد کشور تعیین می کند، گفت: متاسفانه بیشترین لطمه را از محصولات چینی می خوریم که 90 درصد کالاهای قاچاق و غیراستاندارد را تشکیل می دهد.

فرزاد با تاکید مجدد بر استفاده مردم از شیرآلات بهداشتی تولید داخل که استانداردهای لازم را دارند، افزود: ورود فلزاتی همچون سرب نرم همراه با آب آشامیدنی به داخل بدن، در دراز آثار زیانبار و ناگواری بر سلامت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha