غذاخور‌شدن کودکی که پیش از این فقط از شیر مادر تغذیه می‌کرده، یکی از دغدغه‌های بزرگ مادران است. غذای کمکی هم بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند و هم راهی برای آشنایی او با مزه غذاها و استفاده از غذاهای سفره خانواده و هم نوعی برقراری ارتباط اجتماعی بین والدین و کودک است.

نبایدهای غذایی کودکان زیر یک سال

سلامت نیوز:غذاخور‌شدن کودکی که پیش از این فقط از شیر مادر تغذیه می‌کرده، یکی از دغدغه‌های بزرگ مادران است. غذای کمکی هم بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند و هم راهی برای آشنایی او با مزه غذاها و استفاده از غذاهای سفره خانواده و هم نوعی برقراری ارتباط اجتماعی بین والدین و کودک است.

به گزاش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، به همین دلیل قصد داریم به برخی از نبایدهای غذایی برای کودکان زیر یک سال اشاره کنیم.

 بی خیال عسل

 تا پیش از یک‌سالگی دور عسل را خط بکشید. شکی نیست که طعم شیرین عسل به کودک شما مزه می‌دهد و از آن لذت می‌برد اما متاسفانه وجود  باکتری‌های بوتولیسم حاصل از زنبورها، کودک شما را بیمار می‌کند.

بوتولیسم در افراد بزرگ سال تأثیر بدی  ندارد ولی حتی اگر به اندازه شیرین‌کردن سر پستانک وارد بدن نوزاد شود، در مجرای گوارشی او تکثیر می یابد و باعث تولید سم بوتولینم می‌شود. 

شیر گاو ممنوع 

شیر گاو زیر یک سالگی توصیه نمی‌شود. هضم شیر گاو برای کودکان به دلیل میزان زیاد پروتئین‌ها و مواد معدنی موجود در آن دشوار است. شیر گاو نمی‌تواند آهن،  برخی ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین کند و یک تغذیه کامل برای فرزندتان به حساب نمی‌آید. مصرف شیرگاو در زیر یک سال سبب ابتلا آن ها به کم‌خونی و فقر‌آهن خواهد شد.

در صورتی‌که مادر نتواند به هر دلیلی از شیر خود کودک را تغذیه کند بهتر است به دنبال شیر خشک غنی‌شده با آهن که از شیر معمولی درست شده است، باشد. 

نمک نریزید

 از نمک برای طعم‌دار کردن غذای کودک استفاده نکنید.برای بهتر کردن عطر و طعم غذا می‌توانید از برخی گیاهان یا کره بدون نمک استفاده کنید. حتی بهتر است به غیر از غذاهای تهیه شده توسط خودتان، میزان نمک بیسکویت، نان و ... را هم مدنظر داشته باشید.

 عجله ای برای تخم مرغ نیست

برای دادن تخم‌مرغ به کودک عجله نکنید. دست‌کم این غذا را در شش ماه اول به او ندهید.توصیه می‌شود تا سن یک‌سالگی تنها از زرده تخم‌مرغ پخته شده استفاده شود و هرگز سفیده آن به دلیل وجود مواد آلرژیک مصرف نشود. قابلیت هضم سفیده تخم مرغ هم  برای کودکان زیر یک سال دشوار است. 

بادام زمینی با احتیاط 

در خوراندن بادام زمینی به کودک محتاط باشید.از آن‌جایی که بادام‌زمینی از مواد غذایی حساسیت‌زاست، مصرف آن برای کودکان مجاز نیست، ضمن این که بادام‌زمینی به صورت خام و درسته برای کودک خطر خفه‌شدن به همراه دارد. صبر کنید بزرگ تر شود سپس آجیل را کامل به او بدهید. کره بادام زمینی را می توانید، از 10 ماهگی به صورت یک لایه نازک روی نان به کودک بدهید اما اگر سابقه آلرژی به آجیل در خانواده دارید، لازم است که محتاط‌تر باشید و با مشاوره پزشک این خوراکی را به کودک بدهید.

 پنیر قلق دارد

 از دادن پنیر پرچرب وغیر پاستوریزه خودداری کنید. نوزادان به‌محض توانایی بلعیدن و جویدن حدود شش تا 9 ماهگی می‌توانند پنیر بخورند. قبل از دادن پنیر به کودک حتما با پزشک اش مشورت کنید. پنیر جزو غذاهای آلرژی‌زا محسوب نمی‌شود اما باید احتیاط کنید زیرا دارای پروتئین شیر است. 

شکر هم ضرر دارد

 به کودکان زیر یک سال غذاهای شیرین ندهید. فقط چون کودک بی‌دندان است، به این معنی نیست که شکر باعث به خطر افتادن سلامت دهانش نمی‌شود. به توصیه متخصصان تا زمانی که کودک دست‌کم یک ساله شود، هرگونه شکلات و شیرینی را از او دور کنید. 

بی خیال غذای پرچرب 

از غذاهای پرچرب اجتناب کنید.غذاهایی مانند سوسیس‌، کره و گوشت چرب، حاوی چربی‌های ناسالم و با بیماری‌های قلبی مرتبط هستند و باید از آن ها اجتناب شود.

 هر ماهی خوب نیست

 برخی ماهی ها مناسب نیستند. ماهی سفید، گزینه مناسبی است، اما دادن ماهی‌های شمشیری به دلیل وجود جیوه بالا توصیه نمی‌شود.

ماهی‌های روغنی مانند ماهی آزاد و تُن به رشد مغز و محفاظت در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. در هرصورت مصرف ماهی را به دو بار در هفته کاهش دهید. مشورت با پزشک کودکتان درباره خوردن ماهی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha