سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کسانی که با دام زنده در تماس هستند یا گوشت قطعه قطعه می کنند خواست از دستکش پلاستیکی استفاده کنند.
دکتر منصور شکیبا رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، با بیان این مطلب گفت: از ابتدای سال تاکنون 15 نفر جهت بررسی احتمال ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بیمارستان های مرکز و جنوب استان بستری شده اند.
وی با اشاره به اینکه 67 درصد مبتلایان به تب کریمه کنگو بر اثر تماس با دام زنده و یا قطعه قطعه کردن گوشت قرمز به این بیماری مبتلا شده اند، ادامه داد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته توسط کارشناسان مرکز بهداشت استان، تماس مستقیم با دام زنده و نیز قطعه قطعه کردن گوشت، مهمترین علل ابتلای افراد به تب کریمه کنگو بوده است.
وی به اقدامات گسترده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جهت آگاه سازی خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و ادامه داد: گاهی اوقات علیرغم اطلاع کافی خانواده ها از نحوه ابتلا به این بیماری، مراقبت های بهداشتی در جهت جلوگیری از ابتلاء صورت نمی پذیرد و متاسفانه منجر به بروز بیماری می شود.
وی از خانواده ها خواست در صورت تماس با دام زنده و یا به هنگام قطعه قطعه کردن گوشت قرمز حتما نکات بهداشتی، مانند استفاده از دستکش پلاستیکی  و نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 24 ساعت، را رعایت کنند.
دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: بیشترین واردات دام از پاکستان وافغانستان به کشور از مرزهای سیستان و بلوچستان صورت می پذیرد به همین دلیل بیشترین مبتلایان به این بیماری نیز در سال گذشته در این استان مشاهده شده است.
وی افزود: یکی از نکاتی که خانواده ها باید به آن توجه داشته داشته باشند این است که ابتلای دام اهلی به این بیماری قابل تشخیص نیست بنا براین ضرورت مراقبت های بهداشتی توسط خانواده ها باید مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه آلوده، به دام منتقل می شود و از طریق تماس خون و ترشحات دام آلوده با خراش و یا زخم دست و پا به انسان انتقال می یابد و در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشک این بیماری منجر به فوت فرد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha