آلودگی هوا، پاییز پر از تعطیلات را برای دانش‌آموزان تهرانی رقم زده است و در این میان شهرداری محدودیت‌های سنگینی برای تردد خودروهای شخصی اعمال کرده است.

حمل و نقل عمومی متهم آلودگی تهران

سلامت نیوز:آلودگی هوا، پاییز پر از تعطیلات را برای دانش‌آموزان تهرانی رقم زده است و در این میان شهرداری محدودیت‌های سنگینی برای تردد خودروهای شخصی اعمال کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این موضوع در حالی رخ می‌دهد که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای صادر کرده مبنی بر اینکه منشأ بیشتر از ۸۰‌درصد آلودگی وسایل نقلیه تهران مربوط به کامیون‌، اتوبوس‌ و مینی‌بوس‌ است که سوخت آنها بنزین نیست، بنابراین آلودگی هوا به بنزین ارتباطی ندارد.

از آن سمت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نموداری منتشر کرده است که براساس آن خودروهای شخصی فقط حدود ١,٥‌درصد از آلودگی تهران را ایجاد کرده‌اند و بار عمده آلودگی تهران مربوط به اتوبوس‌ها و کامیون‌های شهری است و ٣٠‌درصد آلودگی هوا هم ناشی از صنایع و نیروگاه‌های اطراف تهران است و به عقیده شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گویا شهرداری تهران با محدودیت تردد خودروهای شخصی راه را اشتباه رفته است و باید مردم را از حمل‌ونقل عمومی منع کند و مانع تردد کامیون‌های شهری شود.

بنزین در آلودگی هوا نقشی ندارد
خودروهای شخصی و بنزین تولید ایران سال‌هاست متهم ردیف اول آلودگی هوای تهران شناخته می‌شود و بحث درباره کیفیت بنزین تولیدی ایران هر پاییز و زمستان که وارونگی هوا رخ می‌دهد، بالا می‌گیرد.همین موضوع بحث‌های دامنه‌داری درباره کیفیت خودروهای ایرانی و بنزین تولید داخل به دنبال داشت و حالا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از در دیگری وارد شده و اعلام کرده است که نقش بنزین را در آلودگی هوای تهران به طور کامل رد می‌کند.

پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای‌  توضیح داده است که گزارش روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روزهای هفته گذشته نشان می‌دهد که  شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ است. این امر نشان‌دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوییل در کلان شهر تهران است.


این شرکت در اطلاعیه‌اش توضیح داده است که بنزین تهران با کیفیت و گوگرد زیر ۵۰ پی‌پی‌ام مطابق استاندارد یورو۴  توزیع می‌شود.با وجود این، حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی  می‌گوید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره میزان بنزن موجود در بنزین ایران سکوت کرده است و به همین دلیل نمی‌توان درباره کیفیت بنزین تولید ایران قضاوت دقیق و نزدیک به واقعیت داشت. او می‌گوید که به نظر می‌رسد کیفیت بنزین یورو ٥ بیشتر قابل دفاع است، اما حجم تولید این سوخت در ایران بسیار پایین است و درحال حاضر تنها پالایشگاه اراک و ستاره خلیج‌فارس بنزین یورو٥ را به صورت محدود تولید می‌کنند.

کیفیت گازوییل ایران بسیار پایین است
مطابق ادعای شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عمده بار آلودگی که خودروها در تهران ایجاد می‌کنند، به دوش کامیون‌های شهری و اتوبوس‌هاست. شرکت اتوبوسرانی تهران اعلام کرده است که حدود ٦٥‌درصد این ناوگان فرسوده است و البته عمر کامیون‌های ایران هم دست کمی از اتوبوس‌ها ندارد و فرسودگی کامیون‌ها را بین ٦٠ تا ٧٠‌درصد ناوگان حمل‌ونقل بار تخمین زده‌اند.


گرچه فرسودگی این ناوگان نقش مهمی در میزان آلایندگی آنها دارد و بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی، ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی و بار تا حدود سه‌برابر ناوگان نو سوخت مصرف می‌کنند، اما کیفیت گازوییل تولید ایران از نظر کارشناسان انرژی محل پرسش است.


شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در گزارش خود آورده است که بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلان‌شهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است. یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به واقع بخش کربن‌دار ذرات معلق به‌عنوان یکی از زیان‌بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تأثیر بر سلامتی به شمار می‌رود.

این بخش به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم‌بندی می‌شود.کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربن‌های حلقوی (PAHs)، آلکان‌ها و اسیدهای آلی است و منبع آنها وسایل نقلیه، احتراق سوخت‌های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنش‌های فوتوشیمیایی است.

با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌شود و مهم‌ترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است، بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد.


حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی درباره کیفیت گازوییل ایران نسبت به سایر کشورهای جهان به «شهروند» توضیح می‌دهد: «وضع کیفیت گازوییل ایران به مراتب بسیار بدتر از بنزین است و درحالی‌که میزان سولفور گازوییل در جهان به کمتر از ٥٠ پی‌پی‌ام می‌رسد، میزان سولفور گازوییل تولید ایران به ٥ تا ٧‌هزار پی‌پی‌ام هم رسیده است که این نشان‌دهنده کیفیت بسیار بد و آلاینده گازوییل تولید داخل است.»


علاوه بر این ماجرا، حالا به نقش پررنگ صنایع اطراف تهران در آلایندگی شهر پرداخته می‌شود. صنایعی که به گفته حسینی می‌تواند در وضع اضطراری یک هفته تعطیل شود، زیرا سود و درآمدزایی صنایع اطراف تهران به مراتب کمتر از زیان‌های ناشی از خسارت اقتصادی آلودگی هوا و خسارت‌های درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha